Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie |
Teatr ZAR 3–5 października {środa–piątek} 20:00 Namiot przed kościołem św. Elżbiety Bilety: 15 zł Cesarskie cięcie jest drugą częścią tryptyku Ewangelie dzieciństwa. Tytuł to w swej istocie metafora potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. To rzecz o możliwej, a zarazem koniecznej zdolności przedłużania własnego oddechu w chwili, kiedy w żyłach czuje się kawałki szkła, które jeszcze nie zdołały dotrzeć do serca. Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Ericowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. Nie potrafimy powiedzieć, ile spektakl zawdzięcza Aglaji Veteranyi. W czasie pracy nad spektaklem, członkowie Teatru ZAR wyprawiali się kilkakrotnie na Korsykę w poszukiwaniu pieśni, które stałyby się podstawą powstającej partytury muzycznej. Szczególnie ważnym momentem było czynne uczestnictwo w liturgii paschalnej w Tox koło Bastii, dlatego też muzyka liturgiczna korsykańskich konfraterni buduje kulminantę spektaklu. Na jej „tektonikę” nałożone zostały linie bułgarskie stanowiące z kolei jeden z najważniejszych wątków muzycznej dramaturgii. KOBIETY: Kamila Klamut / Ditte Berkeley MĘŻCZYZNA: Matej Matejka ORAZ Nini Julia Bang, Alessandro Curti, Jarosław Fret, Aleksandra Kotecka, Ewa Pasikowska, Orest Sharak, Tomasz Wierzbowski PROWADZENIE PROJEKTU: Jarosław Fret WSPÓŁPRACA MUZYCZNA: Mariana Sadowska WSPÓŁPRACA NAD PARTYTURĄ RUCHOWĄ: Vivien Wood REALIZACJA ŚWIATEŁ: Bartosz Radziszewski Pierwsze pokazy odbyły się w maju 2007 roku we Florencji w ramach festiwalu Fabbrica Europa, gdzie zespół gościł na zaproszenie Roberta Bacciego. Premiera spektaklu odbyła się w grudniu 2007 roku we Wrocławiu w siedzibie Instytutu im. Jerzego Grotowskiego. W 2012 roku, podczas festiwalu Fringe w Edynburgu, spektakl został wyróżniony nagrodami Herald Angel oraz Total Theatre. |