Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Sonia na podstawie opowiadania Tatiany Tołstai
Kino Mistrzów: Alvis Hermanis i Teatr Nowy z Rygi

19 grudnia {środa} 18:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny

1,40’, realizacja: Telewizja Łotewska
Aktorzy: Gundars Āboliņš i Jevgeņijs Isajevs, reżyseria: Alvis Hermanis, scenografia: Kristīne Jurjāne, dźwięk: Andris Jarāns, światło: Krišjānis Strazdīts, kierownik sceny: Linda Zaharova

Spektakl w języku rosyjskim




Była osoba, a teraz jej nie ma. Pozostało tylko imię – Sonia...
Tatiana Tołstaja

Opowiadanie Tatiany Tołstai pokazuje jedną z twarzy współczesnej literatury rosyjskiej – literatury cennej, niepowtarzalnej, metaforycznej. To twarz ironicznie współczująca, groteskowa i smutna. Pisarstwo Tołstai cechuje godna podziwu znajomość natury ludzkiej, której towarzyszą wyrafinowany komentarz i wnikliwa obserwacja współczesnego społeczeństwa.
Sonia to impresjonistyczny portret samotnej kobiety. Jego bohaterce los spłatał złośliwego figla, który zarazem uszczęśliwił ją, jak nic innego w życiu. Sonia jest trochę nierozgarnięta, trochę brzydka, trochę samotna. Ma jednak wiele talentów: jest doskonałą kucharką, potrafi szyć oraz grać ludziom na nerwach. Pewnego dnia dostaje namiętny i poważny list miłosny, i jej serce przepełnia się miłością. Nie wie jednak, że autorką listu jest zła Ada, która zmieni życie Sonii na zawsze.
Postać stworzona przez T. Tołstaję łączy w sobie wielkie kontrasty: nieatrakcyjną powierzchowność i wrażliwe wnętrze, ciężkie życie i delikatną duszę. Reżyser Alvis Hermanis powierzył ukazanie tych skrajnych biegunów mężczyźnie: „Nie chodzi o to, by wcielić się w kobietę; raczej o to by kobiety zrozumieć. Nie gramy kobiety, próbujemy stworzyć jej obraz, postać, i opowiedzieć o jej duszy. Wątpię, czy dusza ma płeć.”
W inscenizacji znaczącą rolę gra autentyczne otoczenie, w którym wykorzystano prawdziwe przedmioty i starocie. Bo najwięcej o człowieku mówi świat rzeczy.