Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Przekaz - przemiana
Pokaz i otwarta dyskusja na temat procesu przekazu ormiańskiego śpiewu modalnego. Zaproszeni goście: Nışan Çalgıcıyan i Murat İçlinalça (Turcja). Prowadzenie: Aram Kerovpyan (Francja) i Altuğ Yılmaz (Turcja)

10 listopada {sobota} 19:00
Sala Teatru Laboratorium
Wstęp wolny

 
Spotkanie i prezentacja mające na celu przybliżenie fenomenu przekazu śpiewu modalnego. Wraz z mistrzami śpiewu ze Stambułu spróbujemy odtworzyć proces przekazu i skupić się na „interpretacji”, która następuje po odczytaniu zapisu muzycznego. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak proces przekazu zmieniał się w perspektywie historycznej i gdzie dziś występuje śpiew modalny – ormiańska tradycja muzyki liturgicznej. Będziemy mieli okazję zadać naszym gościom pytania na temat ormiańskiego śpiewu modalnego oraz ich roli w pielęgnowaniu i przekazywania tej tradycji.

Nişan Çalgıcıyan – urodził się w 1936 roku w Stambule. W wieku 14 lat rozpoczął nauki u mistrza śpiewu Krikora Habyana. W 1959 roku został mianowany mistrzem śpiewu, a następnie służył w wielu kościołach w Stambule. Od 1989 roku służy w kościele pod wezwaniem Świętej Trójcy w Stambule. Jest najbardziej znanym spośród garstki mistrzów śpiewu, którzy pozostali wierni tradycyjnemu śpiewowi i który przekazują tę tradycję młodszym pokoleniom.

  


Murat İçlinalça – urodził się w 1985 roku w Stambule. W wieku 8 lat rozpoczął naukę śpiewu u mistrza Nişana Çalgıcıyana. Studiował śpiew i muzykę ludową w Konserwatorium Muzycznym na Politechnice w Stambule, którą ukończył w 2010 roku. W tym samym roku został mianowany mistrzem śpiewu Kościoła Ormiańskiego w Stambule.



Altuğ Yılmaz (ur. 1973) – badacz muzyki, dziennikarz, redaktor i tłumacz. Studiował nauki polityczne i stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Boğaziçi w Stambule, a także socjologię, specjalizując się w roli muzyki w budowaniu tożsamości. Autor (wraz z Aramem Kerovpyanem) wydanej w języku tureckim książki Klasyczna muzyka imperium osmańskiego i Ormianie (2010). Od 2007 redaktor tygodnika „Agos”, wydawanego w językach tureckim i ormiańskim, w którym publikuje wywiady i eseje o kulturze oraz sztuce.