Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Charmolypi
Spektakl Alexandry Kazazou ze Studia Matejka
prezentowany w ramach "Monosytuacji" - cyklu małych form teatralnych

1–2 lutego {piątek–sobota} 19:00
Sala Teatru Laboratorium
Bilety: 10 zł
Rezerwacja i sprzedaż biletów:
sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320
Bilety online
Prapremiera
Spektakl w językach polskim, angielskim i greckim



Spektakl Charmolypi jest zbudowany z osobistych historii aktorki, wyrażonych poprzez ekspresję ciała. Tam bowiem, gdzie kończy się możliwość wyrażania za pomocą słowa, rodzi się opowieść wypływająca z cielesności. W niej można odnaleźć brakujące odłamki siebie, dzięki którym można wyjść z egzystencjalnego kryzysu, z zerowego punktu istnienia – wrócić do siebie, do życia lub śmierci.
Przedstawienie to swoista mapa myśli kobiety walczącej z niepewnością, co jest snem, a co niezrozumieniem siebie w rzeczywistości.

Greckie słowo „charmolypi” odnosi się do dwoistości, która tkwi u źródeł ludzkiego doświadczenia. W wolnym tłumaczeniu oznacza „słodko-gorzki” lub „radosny smutek”. W języku potocznym, często mówi się, że „charmolypi” mają ludzie starsi, znaczy to, że są bogaci w doświadczenia życiowe.

Woda musi spłynąć. Czas płynie kropla po kropli. Cały świat jest pogrążony w chaosie. Minuta ciszy za zdesperowanych. Dla tych, co czekają… W pustce, bez nadziei. Tylko pamięć może przynieść światło. Jakby ciało było piórem: piszesz, przestajesz, uzupełniasz atrament, piszesz dalej... Jakby tylko było piórem.
Alexandra Kazazou


AUTORKA/AKTORKA: Alexandra Kazazou
REŻYSERIA: Matej Matejka
MUZYKA: Ditte Berkeley, Daniel Han
KIEROWNICTWO MUZYCZNE I WOKALNE: Ditte Berkeley
DRAMATURGIA: Matej Matejka, Bryan Brown
WSPÓŁPRACA NAD PARTYTURĄ RUCHOWĄ: Magdalena Koza, Vivien Wood
KOSTIUMY: Agnieszka Katyńska
Czas trwania: 50’


Alexandra Kazazou
urodziła się we Wrocławiu. Jest pół Greczynką, pół Polką. Studiowała aktorstwo na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach i pracowała jako aktorka w Północnym Teatrze Narodowym w Salonikach. Współzałożycielka grupy teatralnej Asypka w Atenach, ukończyła aktorski program magisterski organizowany przez Teatr Pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University School of Theatre. Obecnie należy do zespołu Studia Matejka. Jest także członkinią Odra Ensemble i współinicjatorką projektu „Jubilo”. Prowadzi zajęcia z antycznej tragedii greckiej na Uniwersytecie Wrocławskim. W swych badaniach skupia się na funkcji chóru w tragedii greckiej. Odbyła wyprawę na Kubę – w okolice bazy Guantanamo, która była dla niej ważnym doświadczeniem oraz źródłem inspiracji. Posiada dyplom z jogi ashtanga.

Matej Matejka – lider i założyciel Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2000–2005 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc następujące projekty i przedstawienia: Sonety ciemnej miłości, Podróż na stację oraz Sclavi/Pieśń Emigranta. Od roku 2005 współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego, gdzie zajmuje się badaniem ekspresji fizycznej w teatrze. Jest też aktorem i liderem treningu fizycznego w Teatrze ZAR. Występuje w Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu. Próbach o samobójstwie i Anhellim. Wołaniu. Prowadzi własne sesje praktyczne pod nazwą Wakening the Listening Body (Budzenie słuchającego ciała) w Instytucie Grotowskiego, a także z Teatrem ZAR, zarówno w Polsce, jak i za granicą. W swojej pracy poszukuje „esencji komunikacji” aktora, w której taniec i dramat są jedynie nośnikami aktorskiej ekspresji.

Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowa.
Celem Studia Matejka nie jest stworzenie czegoś „odmiennego” od istniejących praktyk performatywnych i systemów treningowych. Traktujemy istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań pedagogicznych i twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności, i włączamy je do powstającej pracy.

Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień. Nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której pomagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. W skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Słowacja), Peter Kotrha (Słowacja) i Karol Jarek (Polska). W pracę artystyczną Studia zaangażowanych jest dziewiętnaście osób z jedenastu krajów.

Więcej informacji na: www.studiomatejka.com.