| Pneumatyka aktora |
|
Spotkanie z Jarosławem Fretem 25 maja {sobota} 18:00 Studio Na Grobli Wstęp wolny Głos konstytuuje naszą obecność. Próba zrozumienia jego istoty przybliża nas do poznania esencji człowieka i fenomenu bycia osobą. Pneumatyka aktora nie stanowi swoistej techniki, jest raczej sposobem rozumienia życia-w-nas, które jest oddechem. Istnieją tysiące technik, za pomocą których można odkryć pneumatyczne centrum w naszym ciele. Zawsze jednak to głos, w tym także słowo, pozostanie najczulszym instrumentem takiego odkrycia. Pneumatyka aktora to pneumatyka ciała, a także pamięć, która w nas żyje. Nie można doskonalić pamięci muzycznej bez doskonalenia słyszenia, bez doskonalenia odczuwania. Słyszenia tego, iż każdy człowiek, każdy byt nie ma możliwości ucieczki od dźwięku; od wibracji, która jest dźwiękiem. Nie można doskonalić „stanu pamiętania” bez rozumienia życia jako muzycznej wibracji. W jaki sposób możemy postrzegać osobę jako dźwięk? Czym jest przekazywanie dźwięku przez pokolenia i przestrzenie? Czym jest głos pomiędzy różnymi polami ludzkiego doświadczenia? Jarosław Fret – założyciel i lider Teatru ZAR. W latach 1999–2002 wraz z Kamilą Klamut zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii, Grecji i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki religijnej chrześcijańskich kościołów wschodnich. Poszukiwania te stały się punktem wyjścia do powstania tryptyku Ewangelie dzieciństwa prezentowanego na całym świecie. Obecnie prowadzi prace nad projektem „Armine, Sister” dedykowanym kulturze i historii Ormian. Absolwent wrocławskiej polonistyki (1994). Od 1995 roku pracował w Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, od lutego 2004 pełniąc funkcję Dyrektora; od 2006 – Dyrektor Instytutu im. Jerzego Grotowskiego. W ramach seminarium praktycznego VoicEncounters |






