Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Kino Teatralne: Wsiewołod Meyerhold

 9, 16, 23 października
Sala Kinowa
Wstęp wolny




 9 października 2013 {środa} 18:00

 Między biomechaniką a srebrnym ekranem 
Prelekcja dr hab. Joanny Wojnickiej ilustrowana materiałami filmowymi

Bogato ilustrowana materiałem filmowym prelekcja na temat oddziaływania koncepcji Wsiewołoda Meyerholda na kinematografię, w tym szczególnie na aktorstwo filmowe (kariery ekranowe Erasta Garina i Igora Ilińskiego). Wśród prezentowanych filmów znajdzie się m.in. Biały orzeł (1928) wg Leonida Andrejewa w reżyserii Jakowa Protazanowa z samym Wsiewołodem Meyerholdem w roli Sędziego.



Joanna Wojnicka
– historyk filmu, krytyk, zastępca dyrektora ds. dydaktycznych Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w historii kina europejskiego. W kręgu jej zainteresowań znajdują się szeroko pojęte związki kina z innymi sztukami, zwłaszcza literaturą, malarstwem i teatrem. Jest autorką m.in. książki Świat umierający. O później twórczości Luchino Viscontiego (2001), współautorką Słownika wiedzy o filmie (2008).

 

16 października 2013 {środa} 18:00

 Iwan Groźny 
Dramat historyczny, scenariusz i reżyseria: Siergiej Eisenstein, ZSRR 1944, cz. I; 88’
Film w języku rosyjskim z polskimi napisami
Przed filmem odbędzie się prelekcja prof. dr. hab. Tadeusza Szczepańskiego Meyerhold i Eisenstein – mistrz i uczeń

Dwuczęściowy dramat historyczny o życiu i rządach rosyjskiego cara Iwana Groźnego (1530–1584) jest uznawany za dzieło życia Siergieja Eisensteina. Pierwsza część filmu, przedstawiająca młodego władcę pragnącego zjednoczenia Rosji, spotkała się z gorącym przyjęciem publiczności, krytyków i władzy, co zapoczątkowało wielką karierę Siergieja Eisensteina. Tymczasem jego druga część, posiadająca rozpoznawalne odniesienia do aktualnej sytuacji politycznej, przyczyniła się do jej upadku. Od strony formalnej film ukazuje charakterystyczne cechy montażu i dramaturgii, z których słynie Eisenstein, podczas gdy sama postać cara Iwana wzorowana miałaby być na dawnym mistrzu reżysera – Wsiewołodzie Meyerholdzie.



Tadeusz Szczepański – historyk filmu, krytyk i tłumacz, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego i PWSFTviT w Łodzi. Znawca kina skandynawskiego i rosyjskiego. W latach 1988–1994 redagował „Film na Świecie” (od roku 1991 jako redaktor naczelny). Opublikował m.in. następujące książki: Eisenstein. U źródeł twórczości (1986), Zwierciadło Bergmana (1997, 1999, 2002 i 2007), Jan Troell (2009), Eisenstein – artysta i myśliciel (1982, współredakcja), Zbigniew Cybulski – aktor XX wieku (1997, współredakcja), Cudowny Kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2002, współredakcja) i Biografistyka filmowa. Ekranowe interpretacje losów i faktów (2007, współredakcja). Laureat nagród „Laterna magica” Przewodniczącego Komitetu Kinematografii i „Kino” im. Bolesława Michałka oraz Nagrody Polskiej Akademii Nauk i Prezydenta Miasta Gdańska.


 23 października 2013 {środa} 18:00

 Iwan Groźny. Spisek bojarów 
Dramat historyczny, scenariusz i reżyseria: Siergiej Eisenstein, ZSRR 1945 (1958), cz. II; 88’
Film w języku rosyjskim z polskimi napisami

Druga część historii panowania Iwana Groźnego. Obraz pokazuje przemiany zachodzące we władcy, który w pierwszej części sportretowany jako idealistyczny i pełen dobrych chęci władca, od czasu nieudanego zamachu na jego życie i zdrady przyjaciela zmienia się w podejrzliwego samotnika. Żądza władzy i podejrzliwość stają się stopniowo głównymi motywami działań cara, prowadząc go na skraj obłąkania. Skojarzenia z aktualną wtedy sytuacją polityczną Rosji były nieuniknione, dlatego też film na premierę musiał czekać ponad 10 lat – do śmierci Stalina i odwilży.