Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Niebieskie pola
Warsztaty prowadzone przez Mahsę i Marjan Vahdat

23–24 listopada {sobota–niedziela} 10:00–14:00
Studio Na Grobli

Kontakt i zapisy
Kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 19 listopada 2013 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl. W ciągu kilku dni prześlemy potwierdzenie. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Koszt: 200 PLN
Warsztaty w języku angielskim

Warsztaty w ramach seminarium praktycznego VoicEncounters


Warsztaty będą poświęcone nauce techniki śpiewu perskiego, szczególnie wykonywaniu tahrir, czyli ornamentu wokalnego, który może być wykorzystany w pieśniach z innych tradycji muzycznych. Poznając perskie skale muzyczne (modi), uczestnicy przekonają się, jak poszczególne skale mogą oddziaływać na emocje. Usłyszą także o historii i teorii muzyki perskiej oraz wpływie kultury, historii i religii na muzykę, przekonają się o znaczeniu relacji między poezją a muzyką. Program warsztatów może się zmienić, w zależności od umiejętności i nastroju uczestników. Najważniejsze jednak, że wszyscy będziemy śpiewać od pierwszych zajęć.




Siostry Mahsa i Marjan Vahdat uczyły się zarówno klasycznego śpiewu perskiego od nauczycieli muzyki w Iranie, jak i regionalnej oraz tradycyjnej muzyki irańskiej. Po islamskiej rewolucji w 1979 roku, kobiety otrzymały zakaz publicznego śpiewania w Iranie. Nawet wiele lat po rewolucji proces wykluczania kobiet z dziedzictwa kulturalnego Iranu trwa: kobiety mogą występować wyłącznie przed żeńską widownią albo z towarzyszeniem mężczyzny – nigdy jako solistki. Mimo to wiele irańskich śpiewaczek nadal koncertuje. Mahsa i Marjan występują podczas prywatnych koncertów w Iranie oraz – częściej – za granicą. Ich repertuar składa się z własnych interpretacji muzyki regionalnej i tradycyjnej. Teksty pochodzą zazwyczaj z mistycznej i miłosnej poezji wielkich poetów perskich żyjących kilkaset lat temu, takich jak Hafiz, Rumi, Saadi bądź też ze współczesnej poezji irańskiej traktującej o problemach społecznych Iranu. Mahsa aktywnie wspiera prawa człowieka, uczestnicząc w koncertach charytatywnych i podobnie jak Marjan jest ambasadorką Freemuse, niezależnej międzynarodowej organizacji broniącej wolności wyrazu artystów i kompozytorów na całym świecie. Jej ostatnia płyta, Lullabies from the Axis of Evil, spotkała się z gorącym przyjęciem zarówno ze strony krytyków, jak i publiczności.