Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Dr hab. Ireneusz Guszpit
(Uniwersytet Wrocławski/Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna, Wrocław)

13–14 grudnia 2013



13 grudnia 2013 {piątek} 18:00
Sala Kinowa
Aktor – świadek – spełnik, według Juliusza Osterwy
Wykład otwarty
Wstęp wolny
 
Juliusz Osterwa (1885–1947) – aktor, reżyser, pedagog, społecznik, wizjoner i ideowiec teatru. Założyciel, wspólnie z Mieczysławem Limanowskim, Teatru Reduta (1919), swoistego laboratorium, w którym poszukiwano „dróg i sposobów do odkrycia polskiego oblicza teatru”, przede wszystkim poprzez „budowanie od podstaw nowej psychiki aktora polskiego”. Wykład przedstawi zręby owej budowli.


14 grudnia 2013 {sobota}
Sala Kinowa
Aktorstwo: naśladowanie, przeżywanie, przeistoczenie, obrzędowość?
Warsztaty dla grupy roboczej

 Pytania pomocnicze:
– jest sztuką?
– jest sztuką najtrudniejszą?
– jest stanem łaski?

W trakcie zajęć warsztatowych podjęta zostanie próba analizy sztuki aktorskiej według sformułowanych przez Osterwę – w porządku wartościującym – sposobów jego uprawiania.
 
Proponowane lektury:
• Juliusz Osterwa: Z zapisków, wybór i opracowanie Ireneusz Guszpit, Wiedza o kulturze, Wrocław 1992; tu przede wszystkim teksty do haseł rzeczowych: aktor, teatr, Wielka Przemiana, Dal, Genezja;
• Juliusz Osterwa: Antygona, Hamlet, Tobiasz dla Teatru Społecznego, wstęp, opracowanie i redakcja Ireneusz Guszpit, Dariusz Kosiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007; tu: Wprowadzenie do Hamleta, s. 103–123.

Ireneusz Guszpit – nauczyciel akademicki (Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Aktorski wrocławskiej PWST), edytor czterech tomów (w tym dwóch z Dariuszem Kosińskim) i interpretator spuścizny rękopiśmiennej Osterwy, miłośnik biegania długodystansowego (m.in. kilkadziesiąt maratonów, najlepszy czas: 3,08,08).


W ramach kursu wiodącego OUP „Stulecie aktorów. Sztuka aktorska w teatrze Zachodu między XIX a XXI wiekiem”