Dr Piotr Olkusz |
(Uniwersytet Łódzki) 14–15 lutego 2014 14 lutego 2014 {piątek} 18:00 Sala Kinowa Arka Nowego Teatru – Copeau i jego młodzi uczniowie Wykład otwarty Wstęp wolny „Niczym ojciec Noe w arce” – pisał o sobie nieco z ironią, choć niekoniecznie wykluczającą religijne uniesienie Jacques Copeau, próbując nazwać burgundzką przygodę. W listopadzie 1924, zmęczony pracą w teatrze repertuarowym – zarówno nowojorskim (niemal pięćdziesiąt premier w dwadzieścia miesięcy), jak i paryskim – otworzył w Montreuil szkołę dla młodych aktorów. To właśnie ta szkoła miała być arką, dzięki której sztuka sceny przetrwałaby potop szmiry, sztuczności, produkcyjnej masowości, która – jak obawiał się Copeau – niszczyła teatr. W szkole nie uczono tylko rzemiosła, miała być szczególnym doświadczeniem wspólnoty i poświecenia, a wiele z jej zasad wiązało się z fascynacją Jacques’a Copeau regułą benedyktyńską. Spektakl – jako ofiara; zespół i widzowie – jako wspólnota: tak rodziła się koncepcja nowego teatru, który nie tyle był inspirowany tradycjami komedii dell’arte, ile miał stać się nową komedią dell’arte – nowym rodzajem sztuki: czystszym niż teatr początku XX wieku; miała być teatrem prawdziwszym i pozbawionym wypaczeń znanych z ówczesnych scen. Szkoła funkcjonowała zaledwie trzy i pół miesiąca, pewną jej kontynuacją był zespół Copiaus (istniał do 1929). W tym okresie powstało wiele pism (czy to autorstwa Copeau, czy to dzienników i zapisków prowadzonych przez uczniów), tworzących swoisty podręcznik życia i gry w burgundzkiej szkole i zespole. Wykład poświęcony zostanie przedstawieniu tego okresu w życiu artysty oraz powstałych wówczas idei. 15 lutego 2014 {sobota} Sala Kinowa Warsztaty dla grupy roboczej W ramach warsztatów będziemy analizować i komentować niepublikowane w Polsce teksty Copeau z „okresu burgundzkiego” oraz teksty jego uczniów, przełożone po raz pierwszy na język polski na potrzeby Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań. Piotr Olkusz – adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego oraz redaktor działu zagranicznego miesięcznika „Dialog”. Zajmuje się głównie teatrem francuskim ze szczególnym uwzględnieniem nurtów zbliżających go do kultury popularnej – doktorat poświęcił decentralizacji teatralnej i Rogerowi Planchonowi, jest autorem przekładu i opracowania rozprawy Romain Rollanda Teatr Ludowy (Gdańsk 2009). Obecnie zajmuje się badaniem twórczości Marivaux (staż NCN realizowany w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk 2012/2013). W ramach kursu wiodącego OUP „Stulecie aktorów. Sztuka aktorska w teatrze Zachodu między XIX a XXI wiekiem” |