Dr hab. Agnieszka Jelewska |
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 13 kwietnia 2015 {poniedziałek} 18:00–21:00 Sala Kinowa Nowy enwiromentalizm Seminarium II Wstęp wolny Istotnym wyzwaniem współczesnej nauki i praktyki kulturowej jest redefinicja technonatury, a więc – jak o tym pisze choćby Latour – natury rozumianej nie jako sfera osobna wobec ludzkiej, ale z nią połączona siecią wielu bardzo skomplikowanych, również technologicznych, zależności. W tym module uczestnicy zastanowią się nad siłą sprawczą nowych dyskursów inspirujących współczesne badania humanistyczne i praktyki artystyczne, m.in. nowy enwiromentalizm. Omówione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu dyskursów anty- i posthumanistycznych, koncepcja Anthropocenu opisana przez Paula Crutzena i Eugene’a Stoermera, definiującą nową erę geologiczną (według badaczy człowiek – przynajmniej od XVII wieku przy użyciu różnych technik i wykorzystaniu wiedzy naukowej – tworzy, konstruuje, eksperymentuje i przekształca bardzo wiele elementów życia na Ziemi), a także dyskursy skupione wokół zagadnień life resilience (wytrzymałości i elastyczności życia). Dr hab. Agnieszka Jelewska – adiunkt w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, założycielka i dyrektorka Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanistyka/Sztuka/Technologia (HAT Center, UAM). Brała udział w wielu międzynarodowych projektach badawczych i artystycznych (między innymi w Anglii, Danii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Izraelu), kuratorka w obszarze Art & Science. Zajmuje się badaniami interdyscyplinarnymi dotyczącymi przede wszystkim: psychosomatycznych modeli percepcji realizowanych we współczesnej sztuce, wzajemnych relacji między nowoczesną nauką, technologią a kulturą, a także performatywnych aspektów przestrzeni artystycznych i społecznych. Stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2005). Autorka książek: Craig. Mit sztuki teatru (2007), Sensorium. Eseje o sztuce i technologii (2012) oraz Ekotopie. Ekspansja technokultury (2013). W ramach semestru autorskiego OUP „Żyjąc w globalnym laboratorium. Sztuka i nauka w czasach technokultury” |