Dr hab. Agnieszka Jelewska |
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 8 czerwca 2015 {poniedziałek} 18:00–21:00 Somatechnologie Seminarium III Sala Kinowa Wstęp wolny Redefinicje somatyczności dokonywane w ramach współczesnych eksperymentów laboratoryjnych nie tylko tych stricte naukowych, lecz także praktyk społecznych czy artystycznych w sposób istotny zmieniają współczesne postrzeganie cielesności. Z jednej strony mamy do czynienia z silną tendencją technologicznego poszerzania możliwości ludzkiego organizmu, w tym również bardzo ważną sferę jego protetyzacji, z drugiej zmierzamy w kierunku modeli wirtualizujących somatyczność, w sytuacjach takich jak mind uploading czy tworzenie sztucznej inteligencji (sytuacja omówiona ostatnio w filmie Spike’a Jonze’a Ona). W tym module ponownie pojawią się zagadnienia związane z szeroko definiowanymi praktykami bio artu, sztuk performatywnych, omówione zostaną także dyskursy i praktyki tworzące się wokół biopolityki, różnych definicji „życia” czy możliwej performatywności i sprawczości współczesnych wymiarów podmiotu w tym obszarze. Dr hab. Agnieszka Jelewska – adiunkt w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, założycielka i dyrektorka Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanistyka/Sztuka/Technologia (HAT Center, UAM). Brała udział w wielu międzynarodowych projektach badawczych i artystycznych (między innymi w Anglii, Danii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Izraelu), kuratorka w obszarze Art & Science. Zajmuje się badaniami interdyscyplinarnymi dotyczącymi przede wszystkim: psychosomatycznych modeli percepcji realizowanych we współczesnej sztuce, wzajemnych relacji między nowoczesną nauką, technologią a kulturą, a także performatywnych aspektów przestrzeni artystycznych i społecznych. Stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2005). Autorka książek: Craig. Mit sztuki teatru (2007), Sensorium. Eseje o sztuce i technologii (2012) oraz Ekotopie. Ekspansja technokultury (2013). W ramach semestru autorskiego OUP „Żyjąc w globalnym laboratorium. Sztuka i nauka w czasach technokultury” |