Ekscentrycy i manieryści |
Zjazd VII Akademii Teatru Alternatywnego Prowadzący: Zbigniew Szumski i Teatr Cinema, Dariusz Mikuła i Teatr Kana
16–20 marca 2016 Goleniów–Szczecin
Teatr Cinema powstał w 1992 roku. Założycielami niezależnej wobec sceny dramatycznej grupy byli Zbigniew Szumski, plastyk i scenograf i aktorzy: Dariusz Skibiński, Tadeusz Rybicki, Jan Kochanowski, Bogdan Siwko oraz malarze: Mariusz Mielęcki i Katarzyna Rotkiewicz-Szumska. Siedziba Teatru Cinema mieści w karkonoskiej wiosce Michałowice, w starym poniemieckim ośrodku wypoczynkowym. Dawny pensjonat pełni funkcję sceny roboczej, znajdują się tu również pokoje przeznaczone dla warsztatowiczów, przyjaciół i gości zespołu Cinemy. Teatr Cinema ma wyraźną i rozpoznawalną na pierwszy rzut oka stylistykę. Jej cechą dominującą jest polifoniczna struktura spektakli. Nie będąc teatrem dramatycznym ani muzycznym czy teatrem tańca, organicznie łączy wszystkie te gatunki, jednocześnie zaprzeczając ich tradycyjnemu postrzeganiu przez widza. Teatr kojarzony jest przez krytyków głównie z twórczością Tadeusza Kantora. Plastyczna, głęboko surrealistyczna płaszczyzna spektakli Teatru Cinema zdaje się dominować w aspekcie formalnym, przypominając oniryczne malarstwo René Magrite’a. Estetycznie, ale i pod względem tematycznego zainteresowania codziennością, spektakle Szumskiego, reżysera wszystkich przedstawień Cinemy, nawiązują do dokonań dadaistów, teatru absurdu, a także mizerabilistycznej wrażliwości Mirona Białoszewskiego. Oczywiste jest również nawiązanie do Becketta, a także Latającego cyrku Monty Pythona. Zbigniew Szumski przyznaje się ponadto do swojej fascynacji twórczością Akira Kurosawy, Zbigniewa Rybczyńskiego i Piny Baush: „[…] Cinema to teatr, w którym Kantor spotyka się z Genetem, a łokieć z kosmosem, uprawdopodobniając jednocześnie każdą możliwość odbioru i interpretacji. Znajdą tu miejsce zarówno widzowie lubiący intertekstualne gry w skojarzenia, jak i ci, dla których teatr nie jest ani świętem, ani celebracją. Jest miejscem wyzwalania się poprzez codzienność, stowarzyszeniem ku Teraźniejszości [...]” (Katarzyna Dudek, „Didaskalia” 2007 nr 82). Do tej pory teatr zrealizował spektakle: Dong, Bilard, Nie mówię tu o miłości, Brudne piękno, Tak.To.Tu, Miałem taki sen, Trylogia Petera Handke (we współpracy z Aspik Theater z Niemiec i Local Theatre z Izraela), Albert Lux, Słownik sytuacji (koprodukcja ze Spielart Festival z Monachium, Hebbel Theater z Berlina, FFT Düsseldorf), Mamo, chcę tańczyć Mahlera (koprodukcja z LOFFT Lipsk), Krótka historia kroku marszowego, Opowieści i pamięć (koprodukcja z Acco Theatre z Izraela), Hotel Dieu, Re//mix. Pina Baush, Rewia Ognia, Posthuman Theatre (we współpracy z Teatrem Kaitaisha z Tokio), Upadek przyszłości (we współpracy z tancerzem i choreografem z Izraela, Iradem Mazliah), Heartbreak Hotel (we współpracy z Teatrem A3) oraz pięć wieczorów z cyklu „Kabaret Olbrzymów”. Więcej informacji: www.teatrcinema.pl
Zbigniew Szumski urodził się w 1956 roku w Sopocie, studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki w PWSSP w Gdańsku, dyplom u prof. Jerzego Krechowicza (1983). Zajmuje się reżyserią teatralną, rysunkiem, grafiką, scenografią. Jest założycielem i dyrektorem Teatru Cinema, reżyserem wszystkich jego przedstawień prezentowanych na wielu ważnych scenach i festiwalach w Polsce i na świecie. Jako reżyser i scenograf współpracuje również z teatrami w Meksyku, Izraelu, Japonii, Francji i Niemczech. Jest pomysłodawcą i dyrektorem Festiwalu Muzyki Teatralnej odbywającego się od jedenastu lat w Jeleniej Górze. Zbigniew Szumski zrealizował szereg ważnych projektów międzynarodowych, jak współpraca z Teatrem AsPik z Niemiec i Local Theatre z Izraela przy realizacji trylogii Petera Handtke, realizacja międzynarodowego projektu teatralnego w ramach Festiwalu Spielart w Monachium (przy współudziale Hebbel Theater z Berlina i FFT z Dusseldorfu), współpraca z Acco Theatre Center w Izraelu w ramach Polskiego Roku w Izraelu, współpraca z Gekidan Kaitaisha z Tokio w ramach Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej, udział wraz z Teatrem Cinema w wydarzeniu Kantor Machina w Sao Paulo w Brazylii. Pomysłodawca trzech projektów edukacyjnych realizowanych w ramach Lata w Teatrze. Od kilkunastu lat przewodzi radzie programowej Biura Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze. Jest laureatem nagrody Niezależnej Fundacji Popierania Kultury Polskiej im. Jerzego Bonieckiego, stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureatem odznaki honorowej Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Teatr Kana założony został w 1979 roku przez Zygmunta Duczyńskiego. Początkowo zespół działał jako teatr studencki, potem stopniowo uzyskiwał coraz większą dojrzałość artystyczną i samodzielność organizacyjną. Przełomowe dla istnienia teatru znaczenie miały dwa przedstawienia na podstawie twórczości Wieniedikta Jerofiejewa Moskwa–Pietuszki (1989) i Noc (1993). Oba spektakle prezentowane były wielokrotnie na renomowanych światowych scenach, uzyskiwały znakomite recenzje w takich magazynach jak „The Times”, „Los Angeles Times”, „Los Angeles Weekly”, „The Scotsman”, „Backstage” i wielu innych. Spektakl Noc zdobył w 1994 roku nagrody First Fringe i Critics Award na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu. W 1995 w uznaniu wieloletnich osiągnięć artystycznych oraz działalności wzbogacającej szczecińskie życie artystyczne, Prezydent Szczecina przyznał Zygmuntowi Duczyńskiemu i Teatrowi Kana Nagrodę Artystyczną Miasta Szczecina za rok 1994. Zespół wielokrotnie grał we wszystkich większych miastach Polski oraz brał udział we wszystkich ważniejszych festiwalach teatrów poszukujących i festiwalach sztuki (m.in. Międzynarodowy Festiwal Malta w Poznaniu, Białostockie Dni Sztuki Współczesnej, Międzynarodowy Festiwal Kultury Żydowskiej, Międzynarodowy Festiwal Reminiscencje w Krakowie, lubelskie Konfrontacje Teatralne). Z przedstawieniami inspirowanymi twórczością Wieniedikta Jerofiejewa występował trzykrotnie na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu (w 1995 jako gość honorowy), a także m.in. w Moskwie, Amsterdamie, Berlinie, Los Angeles, Santa Monica, Santa Ana, Pasa Dena, San Diego, San Francisco (USA), Cheltenham College (Wielka Brytania), Nitrze (Słowacja), Amsterdamie, Berlinie i Londynie (otwarcie Festiwalu Visual Theatre w 1995). Więcej informacji: www.kana.art.pl
Dariusz Mikuła jest współtwórcą i wieloletnim koordynatorem Teatru Kana oraz aktorem, a od 2007 roku dyrektorem Ośrodka Teatralnego Kana. Występował w większości autorskich spektakli Zygmunta Duczyńskiego (m.in. Czarne światła, Noc, nagrody First Fringe i Critics Award na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu w 1994 roku, Szlifierze Nocnych Diamentów, Miłość Fedry, Widmokrąg, Geist), a także w kolejnych przedstawieniach tworzonych przez zespół (Lailonia, Niewypowiedziane, Hotel Misery deLux) oraz innych projektach i akcjach teatralnych. Laureat Nagrody Fundacji Polcul za działalność na rzecz rozwoju życia teatralnego w Szczecinie. Od trzydziestu lat koordynuje realizację projektów, spektakli, festiwali i innych działań kulturotwórczych w Szczecinie. Kurator II Akademii Teatru Alternatywnego.
|