Warsztaty prowadzone przez Jorge’a Parente w asyście Zoé Ogeret 18–21 kwietnia 2016 {poniedziałek–czwartek} 9:00–13:00 Sala Teatru Laboratorium W językach francuskim i angielskim Kontakt i zgłoszenia Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 3 kwietnia 2016 roku do Eweliny Sochackiej na adres warsztaty@voicencounters.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Warsztaty VoicEncounters” z dopiskiem tytułu wybranych warsztatów. Odpowiedzi prześlemy do 5 kwietnia 2016. Liczba miejsc ograniczona. Koszt: 400 PLN Warsztaty są zaproszeniem do odkrywania i eksperymentowania z własną tożsamością wokalną poprzez badanie możliwości ciała i głosu. Bazują na działaniach fizycznych, stworzonych i rozwijanych przez Zygmunta Molika (1930–2010), współzałożyciela i aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, w którym odegrał główną rolę w kształtowaniu treningu głosowego.
Podczas warsztatów uczestnicy poznają podstawowe zasady treningu głosowego Głos i Ciało. W programie:
- otwarcie siebie za pomocą konkretnych, precyzyjnych działań fizycznych, zwanych alfabetem ciała;
- praca indywidualna, polegająca na łączeniu poszczególnych elementów alfabetu ciała, rodzaj improwizacji wokół osobistych historii – dochodzi wówczas do uruchomienia rezonatorów i odkrycia źródeł wibracji ciała;
- praca nad zharmonizowaniem oddechu z ruchem, które zakłada wykorzystanie obudzonej w trakcie pracy spontaniczności i naturalności – w śpiewie i mowie; uczestnicy stażu starają się mówić jakby śpiewając i śpiewać mówiąc; dążą do osiągnięcia jedności między głębią poszukiwań i lekkością wykonania, do połączenia konieczności i radości grania/śpiewania.
Warsztaty są adresowane do profesjonalnych aktorów i śpiewaków. W ciągu czterech dni, po cztery godziny dziennie, uczestnicy pracować będą nad głosem śpiewanym i głosem mówionym, skupiając się na związkach między ruchem, oddechem i głosem. Uczestnicy proszeni są o przygotowanie tekstu i pieśni, z którymi będą pracować podczas warsztatów.
Warsztaty obejmą:
- naukę i ćwiczenie alfabetu ciała, czyli konkretnych działań fizycznych, angażujących całe ciało, aktywujących wokalne impulsy;
- pracę nad emisją głosu – indywidualnie i w grupie;
- zastosowanie wyuczonych zasad w pracy z tekstem i pieśnią – praca indywidualna.
Jorge Parente urodził się w Portugalii, od 1971 roku mieszka w Paryżu. W 1989 ukończył szkołę teatralną Daniela Postala „Le Joueur Regardé”. Następnie dokształcał się u Jeana-Paula Denizona (Théâtre des Bouffes du Nord), Guya Freixe (byłego członka Théâtre du Soleil) i Giennadija Bogdanowa (biomechanika Meyerholda), zgłębiał również psychofonię, metodę Marie-Louise Aucher, pod kierunkiem Iseult Welch (2000–2001). Aktor i dyrektor z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem. Równolegle do swojej pracy artystycznej, poświęcił niemal 20 lat na pracę z głosem pod opieką Zygmunta Molika – czołowego aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, autora metody treningu głosowego Głos i Ciało. Uczy teatru, wykorzystując pełne radości, „żywe” metody pedagogiczne, stymulujące w uczniach różne rodzaje ekspresji. Prowadzi warsztaty Głos i Ciało dla ludzi teatru, muzyków i praktyków ruchu w Brazylii, Chorwacji, Anglii, Francji, Norwegii, Polsce, Portugalii i Tajlandii, a także bierze udział w projekcie FORCCAST (Future Investment/National Research Agency, 2011–2019). Od 2005 roku prowadzi zajęcia z przemówień publicznych na uniwersytecie Sciences-Po w Paryżu. Od 1990 roku wyreżyserował wiele spektakli teatralnych we Francji i Portugalii, a przy wielu innych współpracował jako nauczyciel. Więcej informacji: www.jorgeparente.com
Zoé Ogeret urodziła się w Paryżu, przez trzy lata kształciła się w L’école d’art dramatic de Daniel Postal: Le Joueur Requarde. W latach 1989–2003 wystąpiła w kilkunastu spektaklach teatralnych w reżyserii Jeana-Pierre’a Amiela, Erika Auvraya, Bernarda Beuvelota, Christiana Fregneta, Dominique Guilhard, Aldo Magno, Gilles’a Misrahiego, Jorge’a Parente, Didiera Patarda, Claude-Alice Peyrotte, Tiago Porteiro i Emmanuelle Weisz. Równocześnie uczestniczyła w stażach Zygmunta Molika. W latach 2004–2011 pracowała we francuskim Krajowym Centrum Badań Naukowych (CNRS), początkowo jako asystentka Generalnego Sekretariatu Narodowego Komitetu, następnie jako kierownik ds. komunikacji w Laboratorium Psychologii Percepcji na Université Paris Descartes w Paryżu. W 2012 roku powróciła do pracy scenicznej i została asystentką Jorge'a Parente, współprowadząc warsztaty Głos i Ciało we Francji i za granicą. W roku 2014 była asystentką reżysera przy spektaklu Pięciu mężczyzn (w reżyserii Jorge’a Parente).
W ramach seminarium praktycznego VoicEncounters
|