strona główna
Nażywość i mediatyzacja w świecie performansów |
Punktem wyjścia rozważań będzie krytyczna analiza stanowiska Philipa Auslandera, autora książki Liveness. Performance in a Mediatized Culture, którego zdaniem dynamicznemu wzrostowi kulturowego znaczenia mediów towarzyszy nieuchronnie malejące znaczenie teatru i innych performansów na żywo. Podstawowym tematem wykładu będzie rozważenie relacji między performansami na żywo (teatrem i innymi widowiskami) i performansami zmediatyzowanymi (całą sferą przedstawień w kręgu starych i nowych mediów elektronicznych). Podstawowym pytaniem – pytanie o podobieństwa i różnice ontologiczne, epistemologiczne i estetyczne między spektaklem zagranym na żywo w teatrze (koncertem rockowym, meczem piłki nożnej na stadionie) a rejestracją filmową, telewizyjną lub wideo tegoż performansu. „Nażywość” i „mediatyzacja” to zatem terminy opisujące dwa, wchodzące ze sobą w rozliczne relacje i interferencje, światy przedstawień. „Nażywość” w tej podstawowej parze pojęć to neologizm będący najlepszym według mnie polskim odpowiednikiem angielskiego terminu „liveness”. |