Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna
Spektakl "Szczęśliwe dni"


27–28 lutego (niedziela–poniedziałek), godz. 19:00  
Studio na Grobli, ul. Na Grobli 30/32

Spektakl Szczęśliwe dni (Teatr Dramatyczny w Warszawie)
28 lutego przed spektaklem o godz. 17:00 spotkanie z Mają Komorowską




Dramat Samuela Becketta Szczęśliwe dni, w reżyserii Antoniego Libery, miał swoją premierę 30 listopada 1995 roku w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Pochodząca z 1961 roku dwuaktówka jest zaledwie jednym spośród utworów autorstwa irlandzkiego dramaturga, prozaika i eseisty, które  Antoni Libera przeniósł na deski teatralne. Jego rozmiłowanie w twórczości Becketta sięga jednak daleko głębiej - jest on znawcą i tłumaczem wszystkich jego sztuk dramatycznych, wybranych esejów i wierszy, a także członkiem amerykańskiego Samuel Beckett Society. Być może dlatego Antoni Libera osiągnął w reżyserowaniu sztuk twórcy teatru absurdu prawdziwe mistrzostwo. Prócz jego spektakli, takich jak Ostatnia taśma z Tadeuszem Łomnickim czy Zbigniewem Zapasiewiczem, Czekając na Godota ze Zbigniewem Zamachowskim i Wojciechem Malajkatem, Szczęśliwe dni (z Mają Komorowską w roli Winnie i Adamem Ferencym w roli Williego) są tego najlepszym dowodem. Mówi się, że siła Beckettowskich inscenizacji Antoniego Libery bierze się stąd, że nie są one identyczne z literackimi pierwowzorami. W przypadku Szczęśliwych dni rzecz ma się podobnie z aktorskimi kreacjami, które stworzone zostały jakby nieco wbrew samemu autorowi. Dzięki temu Antoni Libera, w stworzonym przez siebie i tożsamym z tekstem utworu świecie scenicznym, wnika głęboko pod powierzchnię słów, unika uproszczeń i utartych konwencji, dając w Szczęśliwych dniach, już po raz kolejny, dowód znakomitego opanowania niełatwej, przesiąkniętej pesymizmem, teatralnej narracji Samuela Becketta.



Samuel Beckett: Szczęśliwe dni
Reżyseria: Antoni Libera
Premiera: Teatr Dramatyczny, Warszawa 1995/2008
Występują: Maja Komorowska (Winnie), Adam Ferency (Willi)
Przekład: Antoni Libera
Scenografia: Ewa Starowieyska
Asystentka scenografa: Anna Klikowicz
Światło: Rafał Rudkowski
Dźwięk: Dariusz Kamiński
Charakteryzacja: Izabela Jahnz
Inspicjent: Barbara Zając
Producent: Piotr Duda


Niezwykle rzadko zdarzają się role tak intensywne, czyste, szlachetne. Bohaterka Becketta tkwi zakopana w kopcu gdzieś na ziemi jałowej, w pierwszym akcie po pas, w drugim już po szyję. Najpierw aktorka ma do dyspozycji ręce, ma do "ogrania" rekwizyty, ma czym zająć siebie i uwagę widowni. Dalej jednak zostają jej tylko głowa, twarz, głos. Winnie zapada się w sobie, świat wokół niej umiera, wiadomo, że na koniec nie zostanie nic. I w tych warunkach zagrać więcej niż można zagrać jest zadaniem stawianym przez Becketta aktorowi. Komorowska wypełnia je, nadając Winnie rys niepowtarzalny.
(Jacek Wakar, Dziennik nr 244/17.10-Kultura)

Widziałem sporo dobrych, ciekawych, udanych ról. Ale wielkie role nie rodzą się na kamieniu, a już arcydzieła sztuki aktorskiej są nadzwyczajną rzadkością i spotyka się je zaledwie parę razy w życiu. Rolę Winnie w wykonaniu Mai Komorowskiej zaliczam do arcydzieł. Po tylu latach mam wciąż w oczach jej zanikającą postać, jakby wsysaną przez kopiec, w którym tkwi zakopana, w pierwszym akcie po pas,
w drugim - po szyję. Na głowie toczek z piórkiem, które - groteskowe w tej ostatecznej sytuacji - zdaje się znakiem wiary i nadziei niesłabnącej do końca. Mam w uszach jej głos. To mowa trzyma ją przy życiu. Całe istnienie jest przykute do słów - powiada Beckett w innym swoim utworze, znajdując zapewne sprzymierzeńców pośród tych współczesnych filozofów, którzy określają człowieka jako ciało mówiące.

(Janusz Majcherek, Rola arcydzieło, Gazeta Wyborcza – Stołeczna nr 242,15-10-2008)


Bilety:
30 zł (studenckie 20 zł)
Rezerwacja i sprzedaż biletów: sekretariat@grotowski-institute.art.pl;
tel. 71 344 53 20