strona główna
Performans płci w społeczeństwie spektaklu. Poskromienie złośnicy w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego |
Literatura podstawowa: Jacek Kochanowski: Spektakl i wiedza. Perspektywa społecznej teorii queer, Wydawnictwo „Wschód-Zachód”, Łódź 2009, tu szczególnie rozdział: O Spektaklu. „Performance studies” a społeczna teoria queer. Judith Butler: Zapisy na ciele, wywrotowe odgrywanie; Krytycznie „Queer”, [w:] Teorie literatury XX wieku. Antologia, pod redakcją Anny Burzyńskiej, Pawła Markowskiego, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006. Wojciech Baluch, Małgorzata Sugiera, Joanna Zając: Dyskurs, postać i płeć w dramacie, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002, tu szczególnie rozdział: W pułapce roli społecznej: „Poskromienie złośnicy” Szekspira. Literatura uzupełniająca: Judith Butler: Uwikłani w płeć, przełożyła Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008. Joanna Mizielińska: (De)konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004, tu szczególnie rozdziały: Płeć kulturowa jako imaitacja imitacji i Performatywność płci. Monika Kwaśniewska: Od wstrętu do sublimacji. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego w świetle teorii Julii Kristevej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, tu szczególnie rozdział: „Poskromienie złośnicy”: rozpoznanie abiektu. Małgorzata Sugiera: Inny Shakespeare, Księgarnia Akademicka, Kraków 2009, tu szczególnie rozdział: Lektury i konteksty lektur. |