Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna
Performans płci w społeczeństwie spektaklu. Poskromienie złośnicy w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego


Literatura podstawowa:
Jacek Kochanowski: Spektakl i wiedza. Perspektywa społecznej teorii queer, Wydawnictwo „Wschód-Zachód”, Łódź 2009, tu szczególnie rozdział: O Spektaklu. „Performance studies” a społeczna teoria queer.
Judith Butler: Zapisy na ciele, wywrotowe odgrywanie; Krytycznie „Queer”, [w:] Teorie literatury XX wieku. Antologia, pod redakcją Anny Burzyńskiej, Pawła Markowskiego, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
Wojciech Baluch, Małgorzata Sugiera, Joanna Zając: Dyskurs, postać i płeć w dramacie, Księgarnia Akademicka, Kraków 2002, tu szczególnie rozdział: W pułapce roli społecznej: „Poskromienie złośnicy” Szekspira.

Literatura uzupełniająca:

Judith Butler: Uwikłani w płeć, przełożyła Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
Joanna Mizielińska: (De)konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004, tu szczególnie rozdziały: Płeć kulturowa jako imaitacja imitacjiPerformatywność płci.
Monika Kwaśniewska: Od wstrętu do sublimacji. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego w świetle teorii Julii Kristevej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, tu szczególnie rozdział: „Poskromienie złośnicy”: rozpoznanie abiektu.
Małgorzata Sugiera: Inny Shakespeare, Księgarnia Akademicka, Kraków 2009, tu szczególnie rozdział: Lektury i konteksty lektur.