Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Teatr ZAR w USA

Fragmenty recenzji Roberta Hurwitta z występów Teatru ZAR w San Francisco Chronicle Theater Critic, 20 maja 2011

Teatralnym skarbem w koronie tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w San Francisco jest Teatr ZAR z Polski, który od czwartku 19 maja prezentuje Tryptyk. Ewangelie dzieciństwa.

 To wielki dar festiwalu dla miasta. Tryptyk muszą koniecznie zobaczyć studenci i przedstawiciele wszelkich form teatru, fizycznego performansu, muzyki dawnej oraz Chrześcijanie, a także zwolennicy duchowej transcendencji w sztuce – przedmiotu dekady badań, których owocem są prezentowane prace. Nie jest to jednak sztuka dla każdego. Przedstawienia, które są nielinearne i impresjonistyczne, mogą się wydać równie abstrakcyjne oraz niejasne, jak wizualnie i wokalnie natchnione.
 
Ditte Berkeley oraz nie mniej zadziwiający Matej Matejka i Emma Bonnici tańczą, odgrywają zaloty, walczą, balansują, zawodzą – wręcz unoszą się w powietrzu wokół wąskiego strumienia potłuczonego szkła. Uzupełnieniem bogatych głosów są pianino, fisharmonia i wiolonczele, a korsykańskie, bułgarskie i islandzkie melodie tańczą tango z Astorem Piazzollą. Przy akompaniamencie krystalicznych nut Erika Satie sypią się okruchy szkła, a Teatr ZAR wykracza poza chwilę obecną.

Pełny tekst recenzji znajduje się tutaj


Teatr ZAR ponownie przebywa za Oceanem, tym razem na zaproszenie festiwali teatralnych San Francisco International Arts Festival (SFIAF) oraz Charlestown Working Theater w Bostonie. Zespół kilkakrotnie prezentował swoją pracę podczas festiwalu UCLA Live w Los Angeles oraz w Chicago w latach 2007-2009. O entuzjastycznej recepcji pracy wrocławskiej grupy świadczą liczne publikacje w takich periodykach jak „American Theatre Magazine”, “Yale Theatre Magazine” oraz ogłoszenie przez Los Angeles Times Tryptyku Teatru ZAR jednym z dziesięciu najważniejszych wydarzeń muzycznych w Kalifornii w 2009 roku (tytuł ‘Best New Music Theater’).

Podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w San Francisco Teatr ZAR prezentuje sześć tryptyków, łącznie 18 spektakli w dwóch przestrzeniach: kościele episkopalnym St. Gregory’s (I i III część tryptyku) oraz znajdującym się nieopodal Portrero Hill House (II część tryptyku). Wraz ze spektaklami oraz kilkoma zaplanowanymi spotkaniami z widzami, praca artystyczna Teatru ZAR jest jednym z największych i najważniejszych elementów tegorocznego festiwalu. Dopełnieniem prezentacji są spotkania dla widzów i uczestników warsztatów oraz sesje warsztatowe dla praktyków – stażystów ACT oraz członków, a także współpracowników zespołu Cutting Ball. W Bostonie druga część dzieła: Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie zostanie pokazana w przestrzeni teatru Charlestown Working Theater.

19-25 maja, godz. 19.00
Ewangelie dzieciństwa. Tryptyk
San Francisco International Arts Festival

St. Gregory's Episcopal Church,
500 De Haro Street, Portrero Hill Neighborhood House,
953 De Haro Street
San Francisco



Prezentacje we współpracy z  Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku, Instytutem Adama Mickiewicza, National Endowment for the Art, Trust for Mutual Understanding i Konsulatem Polski w Los Angeles.

      




29 maja – 1 czerwca, godz. 20.00
Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (II wersja)

Charleston Working Theatre,
442 Bunker Hill Street
Boston



We współpracy z Double Edge Theatre

   



Tryptyk. Ewangelie dzieciństwa (część I: Uwertura. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa, część II: Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie, cześć III: Anhelli. Wołanie) został po raz pierwszy zaprezentowany w Londynie, w ramach koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza programu ‘POLSKA! YEAR’, inaugurując w Barbican Centre sezon artystyczny „bite09 sep-dec”. W sąsiadującym z Barbican Centre kościele Saint Giles odbyła się wówczas premiera trzeciej części tryptyku – Anhelli. Wołanie.
 
W październiku 2010 roku Teatr ZAR uhonorowany został Wrocławską Nagrodą Teatralną za  Tryptyk. Kapituła Nagrody Teatralnej uznała, że twórczo rozwinął formułę teatru antropologicznego, czerpiącego inspirację z muzyki źródeł, a Teatr ZAR w sposób unikalny harmonizuje z programem badawczym Instytutu Grotowskiego stanowiąc ciekawe połączenie pracy naukowej z praktyką teatralną.
 
Dwie pierwsze części przedsięwzięcia: Ewangelie dzieciństwa oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie były wcześniej prezentowane jako niezależne spektakle lub łącznie, jako dyptyk, między innymi w Polsce, we Włoszech, na Węgrzech, w Czechach, Wielkiej Brytanii, Egipcie, Korei, Indiach oraz USA. Praca nad spektaklem Ewangelie dzieciństwa po raz pierwszy zaprezentowana została  w październiku 2002 roku w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, a premiera spektaklu obyła się w październiku 2003 roku. Pierwsze pokazy przedstawienia Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie odbyły się podczas festiwalu Fabbrica Europa we Florencji w maju 2007 roku, natomiast premiera przedstawienia w grudniu 2007 roku we Wrocławiu.
 
Jednym z najważniejszych impulsów do rozpoczęcia projektu Ewangelie Dzieciństwa było zainteresowanie początkami chrześcijaństwa na Bliskim Wschodzie. Spektakl oscyluje wokół dwóch wątków: opowieści o wskrzeszeniu Łazarza, przywołanej ustami jego sióstr, Marty i Marii, oraz „świadectwa Marii Magdaleny”, która, według niektórych przekazów gnostyckich, miała szczególną pozycję wśród apostołów i utożsamiana była z jedną z sióstr Łazarza. W spektaklu wykorzystane zostały pieśni zebrane podczas wypraw do Gruzji, Bułgarii i Grecji (Athos) w latach 1999-2002.
 
Cesarskie Cięcie. Próby o samobójstwie
to próba dotknięcia tematu samobójstwa a zarówno eksploracja granic ludzkiej wolności. Struktura muzyczna przedstawienia powstała w oparciu o tradycyjne pieśni wykonywane przez kobiety, wątki muzyki hiszpańskiej, korsykańskiej, bułgarskiej, rumuńskiej, islandzkiej i czeczeńskiej.
 
Anhelli. Wołanie to przedstawienie będące hołdem dla polskiego poety romantycznego Juliusza Słowackiego oraz jego podróży do Ziemi Świętej z Neapolu, przez Aleksandrię, Kair i Damaszek, podczas której napisał poemat Anhelli stylizowany na tekst biblijny. Jego tematem jest niezwykły fenomen, z którym Teatr musi się zmierzyć chcąc uchronić istotę swego miejsca w świecie. To również temat integralności i obecności naszego życia, naszych ciał, nas samych. Muzyczny rdzeń spektaklu jest oparty na bizantyjskich i sardyńskich hymnach paschalnych oraz irmosach i pieśniach gruzińskich.



Teatr ZAR jest międzynarodową grupą, założoną we Wrocławiu, w Polsce, przez stażystów Instytutu Grotowskiego, a powstałą w trakcie cyklicznych wypraw badawczych do Gruzji w latach 1999–2003. Podczas tych podróży zespół zebrał materiał muzyczny, esencją którego jest grupa wielowiekowych pieśni polifonicznych, sięgających korzeniami początków naszej ery i stanowiących prawdopodobnie najstarszą formę wielogłosu. „ZAR” to tytuł pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanów zamieszkujących wysokie rejony Kaukazu, w północno-zachodniej Gruzji.