strona główna
Od formy do sceny |
Sesja pracy prowadzona przez Jeana-François Favreau i Marie-Geneviève L’Her 21-25 czerwca 2011, Brzezinka Celem sesji jest otworzenie przed uczestnikami procesu pracy Théâtre de l’homme ivre (Teatru Pijanego Człowieka), którego praca rozpoczęła się w 2006 roku w formie stałych warsztatów i rozwinęła w kierunku monodramu Marie. Przedstawienie konfrontuje praktykę konkretnej dyscypliny i jej kodów – mimu cielesnego według Étienne’a Decroux i Thomasa Leabharta – z inną perspektywą, w której scena postrzegana jest jako sieć relacji (z przestrzenią, czasem, rzeczywistością, trajektorią, samą sobą…). Świadoma relacja, którą aktor buduje ze swoim otoczeniem (a co za tym idzie, ze sobą samym) jest dla nas polem i warunkiem wypowiedzi. Jest podstawą dla przedstawienia Marie, w którym kobieta próbuje opowiedzieć siebie. Chodzi tu nie o to, co mówi, ale o sam gest mówienia i jego proces – nie jest to autobiografia, ale raczej duchowa ścieżka. Dążąc do tego doświadczenia, chcemy poświęcić tę sesję kształtowaniu pewnej formy i jej świadomemu przekraczaniu ku temu, co znajduje się na zewnątrz. Skupimy się na jakości kontaktu pomiędzy pracą aktora a jej otoczeniem, a także zdolnością aktora do zmiany i zachowania tkanki rzeczywistości. Następnie chcemy zaobserwować, jak umieścić tak przygotowaną formę w konkretnej przestrzeni i czasie teraźniejszym, zawiesić ją, i jak szeroka jest otwarta przez tę relację perspektywa. Jak poprzez partyturę może rozwinąć się droga? Wreszcie, jak grać, być granym i pozwolić grać czasowi i przestrzeni? Jako wsparcie zaproponujemy codzienną pracę praktyczną nad mimem cielesnym Etienne’a Decroux, która posłuży za trening aktorski i będzie wspólną płaszczyzną porozumienia. W ten sposób będziemy dążyć do trenowania wybranych podstaw praktyki aktorskiej: świadomości, oporu, konsekwencji. Chcemy zaznać smaku zarówno precyzji formalnej techniki, jak i doświadczenia pustki. Główny akcent sesji będzie położony na poszczególne procesy. Uczestników prosimy o przygotowanie fragmentu tekstu i propozycji partytury, nad którą chcieliby pracować. Mile widziane jako materiał wyjściowy będą sekwencje z konkretnych dyscyplin, które są mocno skodyfikowane i spójne (tradycyjne formy i gatunki, sztuki walki, tańce, pieśni…) Jean-François Favreau Aktor-członek Teatru ZAR, doktor literatury, uczestniczył w szeregu warsztatów we Francji i Europie przygotowujących do praktyki teatralnej, prowadzonych przez byłych współpracowników Jerzego Grotowskiego, tancerzy, w Studiu Prosodique Christiana Rista, i muzyków (m.in. Marcel Pérès). W latach 1999-2005 był aktorem („Un Silence en sourdine”, „Iwona, księżniczka Burgunda”) i reżyserem („Manège-Woyzeck") w Machine Theatre Compagny w Paryżu. Pracował jako technik teatralny i asystent Valérie Grail (Théâtre du Soleil). W latach 2006-2007 był członkiem zespołu Theater TANTO w Wiedniu, prowadzonego przez Susannę Tabaka-Pillhofer („Researches of a Dog”). Członek projektu Pieśń nad Pieśniami (Majsternia Pisni) od jego powstania w 2006 roku. Od 2008 roku pracuje z Teatrem ZAR nad tryptykiem „Ewangelie dzieciństwa”. Występował lub prowadził warsztaty we Francji, Polsce, Niemczech, Anglii, Austrii, Włoszech, Libanie, Indiach, Korei Południowej i USA. Od 2010 roku buduje i reżyseruje przedstawienie Théâtre de l'homme ivre, Marie. Marie-Geneviève L'Her Aktorka i pedagog. W 2008 roku była asystentką profesora Thomasa Leabharta (mim cielesny, technika Decroux) w Pomona College w Kalifornii. W latach 1999-2004 kształciła się, pracowała i występowała jako aktorka i lalkarka, głównie z Machine Theatre Company w Paryżu („Un Silence en sourdine” i „Iwona, księżniczka Burgunda”, na podstawie dramatu W. Gombrowicza). W latach 2004-2005 występowała w Teatrze Jednego Wiersza w Opolu („Zyszcze Nam” i „Użytkownia”). Od 2005 do 2008 roku studiowała mim cielesny w Paryżu (szkoła Hippocampe) i była aktorką w zespole Pas de Dieux w Paryżu (teatr fizyczny; „Ville de contrastes”). Od 2009 roku prowadzi poszukiwania w dziedzinie mimu cielesnego, buduje własną praktykę (rezydencje w Austrii, Francji i Polsce) i prowadzi warsztaty we Francji i Luksemburgu; uczestniczy też w projekcie Pieśń nad Pieśniami (Majsternia Pisni). W 2010 roku rozpoczęła pracę nad przedstawieniem Marie (Théâtre de l'homme ivre). Prezentowała pokazy pracy nad spektaklem we Francji i Belgii oraz brała udział w pierwszych sesjach roboczych Studia Matejka, wspieranych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego. Od marca 2011 w pełni poświęciła się przedstawieniu Marie. INFORMACJE PRAKTYCZNE Liczba uczestników: 6-10. Język roboczy: angielski (i francuski, jeśli będzie taka potrzeba). Warsztat rozpocznie się 21 czerwca o godz. 11:00. Zapewniamy transport z Wrocławia do Brzezinki i z powrotem. Opłata: 100 EUR + 25 EUR (wyżywienie i noclegi) Uczestnicy z Europy Środkowej i Wschodniej: 300 PLN + 100 PLN (wyżywienie i noclegi) Opłatę należy uiścić do 18 czerwca 2011 gotówką w kasie Instytutu Grotowskiego lub przelewem na konto Instytutu. Uczestnicy warsztatu zaproszeni są na prezentację przedstawienia Marie, która odbędzie się w Sali Teatru Laboratorium Instytutu im. Jerzego Grotowskiego, ul. Rynek-Ratusz 27 we Wrocławiu, 20 czerwca o godz. 20.00. Osoby zainteresowane uczestnictwem w warsztacie prosimy o przesłanie zgłoszenia do 18 czerwca 2011 na adres justyna@grotowski-institute.art.pl. Zgłoszenie powinno zawierać krótkie CV, informację o technice lub formie, nad którą chce się pracować w tworzeniu propozycji aktorskiej, oraz list motywacyjny. |