Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna
KINO W PRZEJŚCIU

 

18–26 czerwca
(sobota–niedziela), godz. 21:00
Uwaga! Zmiana godziny rozpoczęcia projekcji.

Przejście Żelaźnicze obok Instytutu Grotowskiego

W związku z obchodami Święta Wrocławia Instytut Grotowskiego zaprasza na pokazy plenerowe filmów w Przejściu Żelaźniczym.

Obok Songs for Grot i Topeng – zapisów koncertu i spektaklu, które odbyły się w ramach Roku Grotowskiego 2009 – zostanie zaprezentowany cykl poświęcony Odin Teatret.

Niezwykle ważnym wydarzeniem w 2011 roku będzie październikowa premiera przedstawienia Odin Teatret The Chronic Life w reżyserii Eugenio Barby. Spektakl powstaje w ramach MASTERS IN RESIDENCE. Program stanowi praktyczne przedłużenie inicjatyw Instytutu, które po Roku Jerzego Grotowskiego (2009), stały się jednym z najważniejszych programów związanych z twórczością Mistrzów Teatru Europejskiego.














PROGRAM

18 czerwca
Songs For Grot
Koncert Baulów dedykowany Jerzemu Grotowskiemu w 10. rocznicę jego śmierci | Instytut Grotowskiego 2009 | 60’

19 czerwca
Topeng
Spektakl zespołu Gambuh Desa Batuan Ensemble z wyspy Bali, prezentowany w 2009 roku w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego ŚWIAT MIEJSCEM PRAWDY.

20 czerwca
Theatre Meets Ritual
Odin Teatret 1976 | 60’

W maju i czerwcu 1976 roku Odin Teatret występował w Ameryce Południowej. Film przedstawia wymianę handlową w wenezuelskiej wiosce Kuripe z plemieniem Janomamów, żyjącym na obszarze górnego biegu Orinoko w Amazonii. W filmie wykorzystano fragmenty przedstawień Odin Teatret Book of Dances oraz Come! And the Day will be Ours, a także tańce Janomamów i odegraną przez szamana inscenizację legendy o żółwiu, który zabił jaguara.

21 czerwca
Ascent to the Sea
Odin Teatret 1982 | reż.: Torgeir Wethal | 60’

Aktorzy zaczęli używać szczudeł, żeby ludzie mogli dostrzec ich w tłumie. Śmierć miała prawie trzy metry wzrostu, biały krawat i frak. Żeby ludzie ich słyszeli, grali na bębnach i trąbkach. Kolorowa armia aktorów, która sunęła naprzód tańcząc łamała rytm codzienności, zaskakując i „pochłaniając” widzów podczas marszu do miejsc, w których rozgrywały się kolejne sceny.
W połowie lat siedemdziesiątych, przyjmując za punkt wyjścia tradycyjne pochody i parady, Odin Teatret stworzył przedstawienie uliczne pt. Anabasis. Przestrzenie miejskie, które zwykle pozostawały niezauważone, przekształcono w scenę.
Film podąża śladem ulicznej prezentacji Anabasis w Peru. Jest to typowy przykład na to, jak Odin Teatret w wyjątkowy sposób wykorzystuje przestrzeń miejską jako scenę teatralnej.

22 czerwca
Dressed in White
Odin Teatret 1974-1976 | reż.: Torgeir Wethal | 35’

Do małej wioski na południu Włoch przybywa wędrowna aktorka. Nosi maskę i nigdy nie rozstaje się ze swoim bębnem. Usiłuje przywołać mieszkańców. Oni, widząc ją, wpadają w zachwyt, częstują jedzeniem, ale nie chcą, by przeszkadzano im w pracy przy zbiorach tytoniu, grze w karty i ceremoniach ślubnych. Dzieciom wydaje się, że aktorka porusza się dziwnie, prawie jak zwierzę. Tylko zmarli na cmentarzu nie odrzucą jej po wysłuchaniu jej opowieści. Film, którego tytuł zaczerpnięto z włoskiej pieśni ludowej, przedstawia w liryczny, realistyczny sposób samotność podróży aktorki.
Bohaterka, stworzona do tej roli przez Iben Nagel Rasmussen, stała się dobrze znaną postacią przedstawień ulicznych i tanecznych Odin Teatret.


23 czerwca
On the Two Banks of the River
Odin Teatret 1978 | reż.: Torgeir Wethal | 56’

W 1978 roku Odin Teatret przybył do Peru. Głównym tematem filmu, który pokazuje jak pomimo restrykcji politycznych, grupie udało się zagrać swoje spektakle i wejść w kontakt z ludźmi, jest strategia nieposłuszeństwa poprzez teatr. Widzimy członków Odin Teatret trenujących w slumsach, organizujących parady w hinduskich wioskach i występujących w więzieniu w Ayacucho.
Tradycyjnych uroczystości nie zakazano. Odin Teatret przyjął zaproszenie pod warunkiem, że miejscowi w ramach wymiany, zaprezentują swoją twórczość.

24 czerwca
In the Beginning Was the Idea
Odin Teatret 1991 | reż.: Torgeir Wethal | 71’

Film oparty jest na przedstawieniu The Gospel According to Oxyrhincus. W latach 1985-1987 Odin Teatret prezentował ten spektakl w 12 krajach Europy i Ameryki Południowej. The Gospel According to Oxyrhincus to historia buntu, który został pogrzebany żywcem, historia Antygony i jej brata Polinejkesa. To także historia Zuszy Malaka, Żyda, który wyrusza na poszukiwanie Mesjasza i natyka się na społeczeństwo, które swojego Mesjasza już znalazło. Mówią tu po koptyjsku i w języku starogreckim – dwóch martwych językach, których dziś już nikt nie rozumie.

26 czerwca
The Million
Odin Teatret 1979 | 60’

Przedstawienie Odin Teatret The Million grane było w różnych wersjach w latach 1978-1984. Ta wersja pochodzi zaś z roku 1979. Marco Polo (1254-1324) był pierwszym Europejczykiem, który odbył podróż po krajach Dalekiego Wschodu. Po 25 latach powrócił do Wenecji, z której wyjechał, gdy miał 17 lat. Po powrocie opowiedział o wszystkim, co zobaczył: o tym, co go zachwyciło, i o tym, co wywołało jego przerażenie. Po wysłuchaniu opowieści Marco Polo ludzie nazwali go Millione, ponieważ to, co opisał, było milion razy bardziej niewiarygodne od czegokolwiek, co sobie wyobrażali. W więzieniu podyktował autobiografię, ale współwięźniowie wyśmiali ją tak samo, jak wcześniej wyśmiali jego samego. Nazywali jego relację Milion, Księga Dziwów, opowieść tajemnicy. The Million stanowi odzwierciedlenie dni i nocy, spotkań pomiędzy grupą Odin Teatret a pejzażami i miastami: Ameryką Południową i Azją, Oslo i Bali, Amazonią i Holstebro. Są to opowieści aktora – nieprawdopodobne, przerysowane, zadziwiające.


Na wszystkie projekcje wstęp wolny

Filmy z napisami w języku angielskim