strona główna
Kultury przedstawień -- przedstawienia kultur: INDIE |
Kurs wiodący 2011/2012 Idea Co najmniej od drugiej połowy XX wieku Indie są swoistą ziemią mityczną teatralnych poszukiwaczy i eksperymentatorów, odnajdujących w tradycyjnych przedstawieniach subkontynentu wartości nieobecne lub utracone w Europie: precyzyjną technikę, złożony i przekazywany z pokolenia na pokolenie system kodów, a przede wszystkim postrzeganie i uprawianie teatru w ścisłym związku z głębokimi wartościami kultury, często – kultury duchowej. Europejskie tęsknoty zaowocowały odkryciem przedstawień indyjskich a zarazem doprowadziły do mitologizacji tworzonej przez nie kultury. Cykl realizowany w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań w sezonie 2011/2012 stawia sobie za cel zapoznanie uczestników z historią, teorią i praktyką poszczególnych gatunków indyjskich sztuk performatywnych. Przyjmując ten ostatni termin, chcemy zachować jak najszerszą perspektywę oglądu, obejmującą nie tylko zjawiska, które z perspektywy europejskiej uznajemy raczej za teatralne (kathakali), ale także takie, które lokowalibyśmy w pobliżu rytuału (tejjam), tańca (bharatanatjam, gotipua), czy sztuk walki (kalaripajattu). Na cykl składać się będą comiesięczne wykłady, wzbogacane o projekcje i inne formy prezentacji, a także odbywające się regularnie warsztaty praktyczne. Te pierwsze będą otwarte i darmowe, uczestnictwo w tych drugich wiązać się będzie z wcześniejszymi zapisami i opłatami. 21 października 2011 {piątek} 17:00 Klasyczny dramat sanskrycki – wykład prof. dr hab. Maria Krzysztof Byrski (Uniwersytet Warszawski) 4–6 listopada 2011 Taniec kathak – pokaz i warsztat Prowadząca: Mamta Maharaj • 4 listopada {piątek} 19:00 Pokaz tańca kathak w wykonaniu Mamty Maharaj, Shinjini Kulkarni i Artura Przybylskiego • 5–6 listopada {sobota–niedziela} 9:00–12:00 Warsztat kathak 25 listopada {piątek} 17:00 Teoria rasa – wykład dr Przemysław Piekarski (Uniwersytet Jagielloński) 9–11 grudnia 2011 Taniec bharatanatjam – wykład i warsztat Prowadzące: Marta Krzemień-Ojak i Zuzanna Kann (Studio i Teatr Tańca Nataraja) • 9 grudnia {piątek} godzina 19:00 Mudry – język gestów w klasycznym tańcu indyjskim – wykład ilustrowany tańcem • 10–11 grudnia {sobota–niedziela} 11:00–12:30 Warsztat bharatanatjam 13 stycznia 2012 {piątek} 17:00 Jogin z Nienadówki – wykład Koryna Dylewska (Uniwersytet Warszawski) 20 stycznia 2012 {piątek} 17:00 Natjaśastra Bharaty-muniego a europejskie poetyki i teorie teatralno-dramatyczne – wykład dr Elżbieta Kołdrzak (Uniwersytet Łódzki) 24 lutego 2012 {piątek} 17:00 Rytmy kulturowej ekspresji: muzyka w keralskich tradycjach teatralnych – wykład dr Cezary Galewicz (Uniwersytet Jagielloński) 23–26 marca 2012 Taniec kućipudi – prezentacja i warsztat Prowadząca: Chitrangee Uppamah • 23 marca {piątek} 19:00 Pokaz tańca kućipudi • 24–26 marca {niedziela–poniedziałek} 10:00–12:00 i 15:00–17:00 Warsztat kućipudi 30 marca 2012 {piątek} 17:00 Teatr świątynny kudijattam – wykład dr hab. Bożena Śliwczyńska (Uniwersytet Warszawski) 19–21 kwietnia 2012 Indie w filmach i opowieściach Elżbiety Dziuk i Krzysztofa Renika • 19 kwietnia {czwartek} 17:00 Himalajski tryptyk – filmy poświęcone sztukom performatywnym związanym z tradycją buddyzmu tybetańskiego. • 20 kwietnia {piątek} 17:00 Bogowie tańczą wśród ludzi – wykład Krzysztofa Renika • 21 kwietnia {sobota} 17:00 Sztuka indyjskiego teatru: Kathakali – staroindyjskie opowieści; Grotowski w Bengalu Pokaz filmów Elżbiety Dziuk i Krzysztofa Renika o tematyce indyjskiej i międzykulturowej oraz spotkanie z autorami filmów. 11–14 maja 2012 {piątek–poniedziałek} Kathakali + kalaripajattu – spektakl i warsztaty Prowadzący: Kalamandalam Karunakaran (kathakali) / Sankar Lal Sivasankaran Nair (kalarippajattu) • 11 maja {piątek} 19:00 Zbawienie Putany – spektakl kathakali • 12–14 maja {sobota–poniedziałek} 10:00–13:00 Warsztat kathakali 10:00–13:00 + warsztat kalarippajattu 16:00–18:00 25 maja 2012 {piątek} 17:00 Teatralny wymiar mudijettu – wykład Marcin Ciemniewski 1 czerwca 2012 {piątek} 17:00 Techniki tradycyjnego teatru indyjskiego użyte we współczesnym teatrze w Indiach – wykład Karolina Szwed |