Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna
Taniec kathak: pokaz i warsztat
Prowadząca: Mamta Maharaj

4–6 listopada 2011
Studio Na Grobli, Instytut Grotowskiego, Rynek-Ratusz 27



  • 4 listopada {piątek} 19:00
Pokaz tańca kathak w wykonaniu Mamty Maharaj i Artura Przybylskiego

  • 5–6 listopada {sobota–niedziela} 9:00–12:00
Warsztaty kathak
Koszt warsztatu: 120 złKontakt: Justyna Rodzińska-Nair
justyna@grotowski-institute.art.pl


Program intensywnego warsztatu kathak obejmie m.in.: wprowadzenie w podstawy rytmiczne i ruchowe, które pozwolą na wykonywanie krótkich technicznych układów tanecznych; naukę obrotów oraz doskonalenie szybkości pracy nóg. Warsztat prowadzony będzie w rytmie teen taal. Dokładny program zostanie dostosowany do poziomu uczestników – zapraszamy początkujących i zaawansowanych.

KATHAK jest jednym z klasycznych tańców indyjskich. Pochodzi z północnych Indii i charakteryzuje się szybką pracą stóp (tatkar), obrotami (chakkar) oraz innowacyjnymi środkami ekspresji (bhava) w technice aktorskiej (abhinaya).
Nazwa „kathak“ pochodzi od sanskryckiego słowa katha, oznaczającego „opowieść“. Kathakowie byli wędrownymi opowiadaczami historii, którzy wykorzystywali muzykę, taniec i grę aktorską do przekazywania religijnych historii z eposów hinduistycznych: Mahabharaty i Ramajany. Początkowo główną rolą tego tańca było wywoływanie w publiczności uczucia głębokiego oddania bogom, później jednak kathak stopniowo przenosił się ze świątyń na dwory władców – hinduistycznych maharadżów i muzułmańskich książąt, nababów.
Kathak ma swoje korzenie estetyczne w Natjaśastrze, starożytnym indyjskim traktacie o teatrze i tańcu, i podobnie jak inne klasyczne tańce indyjskie (np. bharatanatjam czy kućipudi) ma kilka aspektów: nrytta jest czystym tańcem, który wymaga niezwykłego wyczucia rytmu, połączonego z pełnymi wdzięku ruchami ciała, szybkimi piruteami i olśniewającą pracą stóp. Z kolei nrytja – taniec ekspresywny – oparty jest na narracji; za jego pomocą przekazuje się historie lub poezję, wykorzystując ruchy dłoni i mimikę twarzy oraz symboliczne pozy ciała.

Mamta Maharaj
urodziła się i była kształcona w rodzinie Śri Kalka Bindadin Maharaj, od dziesięcioleci kultywującej styl wykonawczy (gharanę) kathak z Lakhnau w jego klasycznej formie. Jest pierwszą kobietą tańczącą kathak zawodowo w liczącej osiemnaście pokoleń rodzinie, do której należeli tacy mistrzowie, jak Śri Lacchu Maharaj, Śri Shambhu Maharaj, Sri Acchan Maharaj oraz jej ojciec – guru i żywa legenda – Pandit Birju Maharaj, odznaczony Padma Vibhusan. Mamta Maharaj stała się jednym z najlepszych ambasadorów zarówno kathaku, jako rodzaju tańca, jak i szerzej – sztuki indyjskiej, występując i nauczając za granicą, m.in. w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Seattle, Los Angeles i San Francisco (USA), Edmonton, Calgiri i Such Kachune (Kanada), Kuala Lumpur (Malezja), Pekinie i Szanghaju (Chiny). Uczyła w Fine Arts Temple w Perth (Australia), a obecnie jest nauczycielką i jedną z czołowych tancerek w Kalashram w New Delhi – instytucie muzyki i tańca założonym przez jej ojca. Odgrywa ważną rolę w tworzeniu baletów i układów grupowych, a także asystuje ojcu w wielu kompozycjach choreograficznych, prowadzi wykłady-prezentacje oraz warsztaty w różnych częściach Indii i na świecie. Jej twórczość została doceniona również w fuzji kathaku z mohinijattam i kućipudi, której dokonała z innymi tancerzami.