Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna
Natjaśastra Bharaty-muniego a europejskie poetyki i teorie teatralno-dramatyczne
WYKŁAD

dr Elżbieta Kołdrzak (Uniwersytet Łódzki)


20 stycznia 2012 {piątek} 17:00
• Sala Kinowa, Instytut Grotowskiego, Rynek-Ratusz 27
Wstęp wolny

Wykład omawia wybrane zagadnienia indyjskiej konwencji teatralno-dramatycznej, ukształtowanej pod wpływem Traktatu o Teatrze i Dramacie ułożonego przez wieszcza Bharatę blisko dwa tysiące lat temu. (ok. III w. n.e.). Przedstawione będą te aspekty konwencji, które są najbardziej reprezentatywne dla języka teatru indyjskiego (np. sposób prezentacji scenicznej wykorzystujący język gestów – mudry lub synkretyzm gatunkowy, a raczej symbioza gatunków wyrażająca się poprzez współistnienie w  przedstawieniu elementów konwencjonalnych i realistycznych, epickich, lirycznych i dramatycznych, partii śpiewanych, tańca i dialogu), z europejskiego punktu widzenia postrzeganych jako bariera komunikacyjna wpływająca na recepcję teatru indyjskiego. Ujmując rzecz metaforycznie celem wykładu jest refleksja nad stwierdzeniem, iż „bogowie lubią tajemnice” oraz nad sensem analogii użytej przez Bharatę, porównującego teatr z procesem gotowania.
Wykład przedstawiony będzie w formie prezentacji, która umożliwi odwołanie się do materiałów ikonograficznych oraz wizualizację treści, będących krótkim komentarzem nawiązującym do europejskiej tradycji teatralno-dramatycznej.

Dr Elżbieta Kołdrzak
, adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego; specjalizacja: indyjski dramat i teatr klasyczny, estetyka klasycznego teatru indyjskiego, dramat jako medium dialogu międzykulturowego; badania w Indiach (Kerala Kalamandalam) dotyczące rytualnych i performatywnych aspektów teatru klasycznego oraz konwencji i gatunków teatralnych; publikacje w zakresie tej problematyki; przewodnicząca TANDAVA Warsztatu Badań Teatrów Orientu (UŁ), członek kilku międzynarodowych stowarzyszeń naukowych.