Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna
Performer, performatyka: perspektywy


Projekt Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
w ramach Zagranicznego Programu Kulturalnego
Polskiej Prezydencji 2011

Projekt realizowany pod auspicjami UNESCO

19–27 listopada 2011 /  Paryż

Projekt PERFORMER, PERFORMATYKA: PERSPEKTYWY to wydarzenia o charakterze prezentacji i dyskusji, których celem jest z jednej strony ukazanie i podjęcie refleksji nad specyfiką polskiej tradycji przedstawieniowej i jej wpływem na współczesną sytuację teatru i performans w Polsce, a z drugiej przedyskutowanie perspektyw stojących przed badaniami performatycznymi prowadzonymi w Polsce i we Francji. „Performer, Performatyka: Perspektywy" został przygotowany przez Instytut Grotowskiego we współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy UNESCO, Université Paris-Sorbonne, International Theatre Institute (ITI), ARTA, Théâtre des Bouffes du Nord i Instytutem Polskim w Paryżu.
„Performer, Performatyka: Perspektywy” tworzyć będą dwa nurty: edukacyjno-naukowy i kulturalno-artystyczny, przygotowane specjalnie z myślą o francuskiej publiczności. W ramach pierwszego z nich odbędą się sesje wykładowe z udziałem badaczy i naukowców Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza oraz Sorbonne-Paris IV, Paris 3 et Paris 8 Saint-Denis. Nurt artystyczny obejmie trzy pokazy cenionego i nagradzanego przez publiczność międzynarodową spektaklu Anhelli. Wołanie - ostatniej części tryptyku teatralnego „Ewangelie dzieciństwa” Teatru ZAR, który zostanie zaprezentowany we Francji po raz pierwszy.
Zamierzeniem organizatorów przedsięwzięcia jest poszerzenie artystycznej ścieżki programowej o działania praktyczne. Cykl wydarzeń wypełnią wyjątkowe sesje warsztatowe, które studentom, profesorom, a także praktykom teatralnym dadzą możliwość bliskiej współpracy z zespołem aktorskim Teatru ZAR.  
Dzięki swojej różnorodności program „Performer, Performatyka: Perspektywy” skierowany jest nie tylko do badaczy i naukowców akademickich, ale również do osób zainteresowanych sztuką teatru. Taki kierunek działań Instytutu Grotowskiego ma na celu umacnianie jego pozycji na mapie kulturalnej Europy jako ważnego ośrodka tradycji i edukacji kulturalnej i miejsca oryginalnych wydarzeń artystycznych i kulturalnych. Kompleksowa i wieloaspektowa współpraca z międzynarodowym środowiskiem teatralnym może otworzyć przed uczestnikami projektu nowe perspektywy.


PROGRAM

19 listopada 2011
/ 14:00–18:00
Université Paris-Sorbonne (Paris IV) / Centre universitaire Malesherbes
108 boulevard Malesherbes, 17e (Mº Malesherbes ou Villier)


PERFORMER, PERFORMATYKA: PERSPEKTYWY
CZĘŚĆ 1: Performatyka – perspektywy polskie i francuskie


PROWADZENIE: prof. Michał Masłowski

WYKŁADY (czas trwania: 2h15)
Prof. Małgorzata Sugiera (Uniwersytet Jagielloński)
Czym jest perfromatywność? Przypadek tekstów dla teatru
Prof. Juliusz Tyszka (Uniwersytet Adama Mickiewicza)
Performatyka w Polsce
Prof. Jean-Marie Pradier (Université Paris 8-Saint-Denis)
Grotowski i etnoscenologia

DYSKUSJA PANELOWA (czas trwania: 1h30)
Performatyka znad Wisły i Sekwany
Z udziałem: prof. Jean-Marie Pradiera (Université Paris VIII), prof. Małgorzaty Sugiery, prof. Juliusza Tyszki, Prof. Jean-François Dusigne (ARTA / Paris 8 – Saint Denis)

WSTĘP WOLNY



21 listopada 2011
/ 14:00-18:00
UNESCO / Siège de l’UNESCO (sala 4)
7 place du Fontenoy, 7e (M° Ségur ou Cambronne)


PERFORMER, PERFORMATYKA: PERSPEKTYWY
CZĘŚĆ 2: Performer polski? Polska tradycja przedstawieniowa w kontekście europejskim

PROWADZENIE: prof. Georges Banu (Université Paris – Sorbonne Paris 3)

WYKŁADY (czas trwania: 1h30)
Prof. Michał Masłowski
(Université Paris-Sorbonne – Paris IV)
Romantyczne korzenie polskich poszukiwań rytualnych
Prof. Dariusz Kosiński (Uniwersytet Jagielloński, Instytut Grotowskiego)
Od Konrada do Performera – polski teatr przemiany

DYSKUSJA PANELOWA (czas trwania: 1h30)
Kim jest Performer?
Z udziałem: prof. Dariusza Kosińskiego, prof. Michała Masłowskiego i prof. Krzysztofa Rutkowskiego (Uniwersytet Warszawski)
Tematem dyskusji będzie odmienność polskiej tradycji przedstawieniowej widzianej z perspektywy Europy początków XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem dokonań Jerzego Grotowskiego jako artysty, który w dużej mierze wprowadził dorobek twórczy polskich artystów do świadomości europejskiej. Punktem wyjścia rozmowy będzie tekst Performer Jerzego Grotowskiego i zawarta w nim koncepcja szczególnego rodzaju artysty oraz możliwości jej rozumienia i realizacji w kontekście polskim i zachodnioeuropejskim.

PROJEKCJA (czas trwania: 54’)
Jerzy Grotowski et son Théâtre Laboratoire de Wrocław. Grotowski ou Socrate est-il Polonais?
Produkcja i reżyseria: Jean-Marie Drot (1967)

WSTĘP WOLNY
Po prezentacji filmu goście zostaną zaproszeni na koktajl.



23 / 24 / 25 listopada 2011
/ 20:00
Église Saint-Merri
76 rue de la Verrerie1er (Mº Châtelet ou Hôtel de Ville)


Teatr ZAR: Anhelli. Wołanie
III część tryptyku "Ewangelie dzieciństwa"
(czas trwania: 1h05)

BILETY:
Fnac–Carrefour, 0 892 68 36 22 (0,34 €/mn)
Bilety w sprzedaży od 1 listopada na stronie www.fnac.com

INFORMACJA I REZERWACJA:
Marie Magneron, marie@grotowski-institute.art.pl
tel.: 06 26 48 24 54



26 / 27 listopada 2011
/ 10:00-13:00
ARTA / La Cartoucherie, Route du Champ de Manœuvre, 12e (M° Château de Vincennes, następnie autobus 112 – przystanek Cartoucherie)

Teatr ZAR – sesja warsztatowa
W głąb dźwięku
(Into the Sound)

PROWADZENIE: Jarosław Fret, Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski, Jean-François Favreau i członkowie Teatru ZAR

Poznawanie naturalnych, harmoniczno-rytmicznych schematów oddechu poprzez łączenie oddechu z głosem oraz przechodzenie ku działaniom opartym na kontakcie fizycznym. Podczas warsztatów uczestnicy poznają następujące elementy: swańskie harmonie (najwyższe partie Kaukazu); gruzińskie pieśni liturgiczne (tradycja z Gelati); okrzyki i zawołania. Skupimy się też na rytmie/rytmie oddechu (wykorzystując bałkańskie schematy rytmiczne i improwizacje), łączeniu rytmów fizycznych z oddechem oraz pracy nad impulsami fizycznymi i elementami akrobatycznymi.

INFORMACJA I ZAPISY:
Marie Magneron, marie@grotowski-institute.art.pl
Tel.: 06 26 48 24 54

Koordynator projektu: Magda Sadura
msadura@grotowski-institute.art.pl
tel.kom. 0048 601 064811

www.grotowski-institute.art.pl
www.grotowski.net
www.teatrzar.art.pl

              

                      


PARTNERZY: