Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna
Kathakali i kalarippajattu / spektakl i warsztaty

11–14 maja 2012
Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32

11 maja {piątek} 19:00
Spektakl kathakali Zbawienie Putany
Wykonanie: Kalamandalam Karunakaran
Wstęp wolny
Prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc,
sekretariat@grotowski-institute.art.pl

12–13 maja {sobota–niedziela} 10:00–13:30
14 maja {poniedziałek} 10:00–12:00
Warsztaty kathakali
Prowadzący: Kalamandalam Karunakaran

12–13 maja {sobota–niedziela} 14:30–16:30
14 maja {poniedziałek} 13:00–15:00
Warsztaty kalarippajattu
Prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair (Studio Kalari)
Można także uczestniczyć tylko w jednym warsztacie.
Karta zgłoszenia
Kontakt: Justyna Rodzińska-Nair, justyna@grotowski-institute.art.pl
Koszt warsztatów:
kathakali + kalarippajattu: 250 PLN
tylko kathakali: 150 PLN
tylko kalarippajattu: 100 PLN


Ogromne doświadczenie Karunakarana w nauczaniu kathakali na Zachodzie pozwoliło mu zrozumieć, jak najlepiej przekazywać tę trudną i wymagającą sztukę nie-Hindusom, a jednocześnie uczyć jej w sposób w pełni tradycyjny. Proponowany warsztat nie ma na celu wykształcenia profesjonalnych aktorów kathakali, lecz stanowi wprowadzenie w tę wspaniałą, starożytną sztukę i jest skierowany głównie do studentów aktorstwa, ale nie tylko. Ćwiczenia fizyczne doskonale przydadzą się każdemu, kto pragnie rozwijać świadomość pracy własnego ciała w sytuacji spektaklu i w życiu codziennym.

Kathakali (katha – opowieść, kali – gra) to klasyczny styl teatru/tańca ze stanu Kerala w południowych Indiach. Korzenie kathakali sięgają bardzo odległych czasów, lecz forma, w jakiej istnieje obecnie, ugruntowała się w XVII wieku. Styl ten, poprzez pantomimę i taniec, opowiada historie przedstawione w wielkich eposach hinduskich – Mahabharacie i Ramajanie. Spośród wszystkich indyjskich form sztuki kathakali jest najbogatsze w mudry – język dłoni. Aktor kathakali na scenie nie mówi. Musi być w stanie przekazać emocje poprzez ciało i twarz. Trening kathakali stanowi gimnastykę zarówno dla mózgu, jak i pamięci ciała. W szczególny sposób pracuje się z rytmem. Aktor nieustannie utrzymuje ciało i umysł we wzajemnym kontakcie. W ten sposób pracuje nad zachowaniem jednoczesnej koncentracji i swobody, stając się panem własnych emocji i umysłu, a także każdego ruchu ciała (w tym mięśni twarzy, oczu, brwi i dolnych powiek), co pozwala mu utrzymać kontrolę na scenie.

Kalamandalam Karunakaran
urodził się w Kerali, w południowych Indiach. Jego ojciec i dziadek także byli aktorami kathakali. W wieku 13 lat zaczął studia w prestiżowym Kalamandalam Institute w Kerali pod kierunkiem dwóch największych mistrzów kathakali: Kalamandalama Gopiego i Kalamandalama Ramankuttiego Naira. Osiem lat później, po ukończeniu kursu i zdaniu wszystkich egzaminów, otrzymał dyplom i dostąpił zaszczytu pozwalającego mu poprzedzać własne imię imieniem Instytutu. Przez trzy lata pozostał w Kerali, grając główne role. Następnie, jako główny artysta i nauczyciel, pracował w Międzynarodowym Ośrodku Kathakali w New Delhi. W 1978 roku w uznaniu za wysoką jakość swej pracy został zaproszony do paryskiego Ośrodka Mandapa, gdzie został pierwszym stałym nauczycielem kathakali we Francji, a także jednym z pierwszych na świecie regularnie uczących poza Indiami. Paryż stał się jego siedzibą. Od tamtej pory Karunakaran prowadzi warsztaty i występuje we Francji i Europie, a także Kanadzie, obu Amerykach, na Martynice i w Gwadelupie. Poza prowadzeniem regularnych lekcji i warsztatów oraz graniem spektakli Kalamandalam Karunakaran współpracował też z grupami teatralnymi, m.in. z aktorami Petera Brooka podczas przygotowań do Mahabharaty i Miarki za miarkę w teatrze Bouffes du Nord czy zespołem Théâtre du Soleil Ariane Mnouchkine. Karunakaran jest jednym z nielicznych mistrzów tej sztuki, którzy mieszkają poza Indiami. Wprowadził w kathakali wielu zagranicznych studentów z całego świata i był pierwszą osobą, która zaprezentowała kathakali w Tbilisi. Z wielkim szacunkiem dla swoich mistrzów odgrywa główne role, prezentując tę sztukę ludziom spoza Indii, dla których jest to jedyna szansa na zobaczenie takiego spektaklu. Jego praca zawsze była czysta i tradycyjna, niedostosowywana do Zachodu. Dzięki pełnemu tradycyjnemu treningowi może kreować wszystkie role z repertuaru kathakali – zarówno męskie, jak i żeńskie. Karunakaran mieszka i pracuje w Paryżu. Partnerka Karunakarana, Nina, współpracuje z nim przy wszystkich spektaklach i warsztatach. Po raz pierwszy zobaczyła kathakali w Paryżu w 1978 roku i tak się tym zafascynowała, że tego samego roku udała się na wakacje do Kerali, aby uczyć się tej sztuki. Gdy Karunakaran przybył do Paryża pod koniec 1978 roku dołączyła do regularnych zajęć. Wkrótce zaczęła występować razem z nim.
Więcej informacji: www.au126.com/kathakalikaruna


 
 Fot. M. Zakrzewski 




















Kalarippajattu jest propozycją dla miłośników sztuk walki, adeptów jogi, aktorów i tancerzy, a także dla wszystkich zainteresowanych praktykowaniem formy ruchu opartej na świadomej pracy z własnym ciałem i duchem. Regularna praktyka kalarippajattu pozwala osiągnąć elastyczność, zwinność i koordynację ciała, poprawia siłę i wydolność organizmu, koncentrację i zmysł orientacji, a co najważniejsze – uświadamia własne możliwości, pozwala kontrolować energię i kształci postawę duchową. Program warsztatu stylu południowego kalarippajattu obejmie naukę tradycyjnego pozdrowienia, podstawowych sekwencji ruchowych i kręcenia kijem bambusowym. Całość dopełnią ćwiczenia rozciągające i wzmacniające.

Kalarippajattu to sztuka walki pochodząca z południowoindyjskiego stanu Kerala. Źródła historyczne poświadczają jej istnienie co najmniej w XII wieku. Nazwa oznacza szkołę, miejsce (kalari) do treningu lub walki (payattu). Powszechnie rozróżnia się trzy style kalarippajattu: północny (wadakkan), południowy (tekkan) i środkowy. W każdym z nich bogata w rytuały praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych i chwytów obezwładniających przeciwnika, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni drewnianej i metalowej (kije, noże, szable, włócznie), a także ćwiczenia siłowe, rozciągające i oddechowe. Style różnią się między sobą przede wszystkim układami sekwencji ruchowych i walk z bronią, a także niektórymi ćwiczeniami. Elementy kalarippajattu od wieków wykorzystywane są w treningu keralskich aktorów i tancerzy, np. kathakali. Trening fizyczny dopełnia system leczniczy blisko związany z ajurwedą, obejmujący m.in. masaże lecznicze i uelastyczniające ciało oraz naukę o marmach – witalnych punktach ludzkiego ciała.

Sankar Lal Sivasankaran Nair pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie); jest nauczycielem stylu południowego kalarippajattu i dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim. Uczył się gry na tradycyjnych instrumentach keralskich, a także studiował podstawy teatru-tańca kathakali. Kalarippajattu trenuje od 1994 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan (Anjaneya Kalari Sangham), Jayachandran Nair (Kerala School of Martial Arts) oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar (Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham and Ayurveda). W latach 2005–2008 pracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadząc liczne warsztaty i występując na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. Uczy południowego stylu kalarippajattu, współpracuje z twórcami teatralnymi jako pedagog i performer, wykonuje masaże ajurwedyjskie. Od maja 2010 razem z Justyną Rodzińską-Nair prowadzi Studio Kalari.
Więcej informacji: www.studiokalari.art.pl


 Fot. M. Zakrzewski



















Spektakl i warsztaty w ramach cyklu Kultury przedstawień – przedstawienia kultur: Indie