strona główna Program edukacyjny Regula contra Regulam
Regula contra Regulam |
i różnicach między treningiem a inscenizacją. Laboratorium działa na dwóch płaszczyznach – edukacji oraz badań. „Regula contra Regulam” to sprzeczne wyrażenie. Przywołuje odwieczną sprzeczność między koniecznością przestrzegania reguł i jednocześnie chęcią odstąpienia od nich. Formuła ta charakteryzuje także istotę teatru, w którym spotkają się dyscyplina i inwencja twórcza. „Wierzę, że związek – czy też most – łączący ramy treningu z jednej strony z inscenizacją i pracą twórczą z drugiej można właściwie wykorzystać jedynie poprzez akceptację paradoksu polegającego na tym, że musimy tworzyć reguły z góry skazane na łamanie, przy czym łamanie reguł nieuchronnie staje się też regułą. Mamy tu więc stale osuwające się nadbrzeża i walące się mosty, które odradzają się w coraz to nowej formie”. Raúl Iaiza W ramach działalności edukacyjnej RcR organizuje sesje otwarte – profesjonalne warsztaty dla aktorów i reżyserów prowadzone przez zespół Regula contra Regulam Teatro oraz zapraszanych gościnnie mistrzów. Warsztaty odbywają się regularnie dwa razy w roku w Brzezince, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego. Każda sesja gromadzi praktyków, adeptów i uczonych z różnych kultur, stając się okazją zarówno do wspólnej pracy, jak i do prezentacji prac, konferencji czy pokazów wideo.
POPRZEDNIE SESJE W ramach działalności badawczej RcR realizuje aktualnie dwa przedsięwzięcia: „Regola dei Laudesi” oraz „Fugę treningową”. Regola dei Laudesi to międzynarodowy program badawczy zajmujący się teatralnym potencjałem drzemiącym w muzycznym i dramaturgicznym repertuarze włoskich religijnych pieśni pochwalnych z XII i XIII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem manuskryptu Laudario di Cortona (Cortona Ms. 91, ok. 1270–1297), najstarszego zbioru laud zapisanych w volgare – średniowiecznej odmianie języka włoskiego. Uczestnicy: Raquel Alarcon, Viviana Bovino, Maria Kapala, Giulia Varotto, Andrea Coppone, Raúla Iaiza (prowadzący) Fuga treningowa. Badania nad różnymi podejściami do treningu klasycznego to precyzyjna partytura ćwiczeń opracowana pod kierunkiem Torgeira Wethala (Odin Teatret) oraz Maria Barzaghiego (Teatro dell’Albero), wykonywana przez Raúla Iaizę. Więcej: www.regulacontraregulam.eu |