Kino Teatralne / kwiecień 2012 |
Filmy Brigitte Kramer i Jörga Jeshela 5 / 12 / 26 kwietnia Sala Kinowa Instytutu Grotowskiego, Rynek-Ratusz 27 Wstęp wolny 5 kwietnia {czwartek} 18:00 Passion – Endstation KinshasaNiemcy 2010/90’/reżyseria Jörg Jeshel i Brigitte Kramer na podstawie sztuki pitié! Alana Platela i Fabrizio Cassola/choreografia Alain Platel/ występują Les Ballets C de la B/kompozytor Fabrizio Cassol/muzyka oryginalna Jan Sebastian Bach Pasja według św. Mateusza/producent nachtaktivfilm, Unitel Classica i Les Ballets C de la B/napisy polskie Belgijska grupa taneczna Les ballets C de la B odbyła ze swoim przedstawieniem pitié! (zlituj się!) roczne tournée, goszcząc na wielu światowych scenach, m.in. w Paryżu, Berlinie i Tokio. Zagrali ponad sto spektakli. Ostatnim przystankiem tournée była stolica Konga, Kinszasa. Sztuka Alana Platela oparta jest na Pasji według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, a w przedstawieniu w roli Jesusa wystąpił czarnoskóry śpiewak Serge Kakudji. Wielkie dzieło Bacha jest jednak afrykańskim widzom całkowicie obce, a nowoczesny taniec w formie przywiezionej z Europy – zupełnie nieznany. Jednak po latach politycznych turbulencji i niepokojów wyczuwa się zainteresowanie inną kulturą, czy też artystyczną wymianą. W poruszającym filmie niemieckich twórców zdjęcia z występu gościnnego europejskiego teatru przeplatają się z obrazami współczesnej stolicy Konga. 12 kwietnia {czwartek} 18:00 Spotkanie z Brigitte Kramer i Jörgiem Jeshelem – realizatorami filmów prezentowanych w ramach Kina Teatralnego w marcu i kwietniu, a poświęconych teatrowi tańca.Prowadzenie: Anna Królica 26 kwietnia {czwartek} 18:00 Urban BalletNiemcy 2008/52’/reżyseria Jörg Jeshel i Brigitte Kramer/występują Akram Khan Company, Meg Stuart, Dave St-Pierre, Semperoper Ballett, Olivier Dubois/producent nachtaktivfilm Urban Ballet to film dokumentalny podsumowujący 20. edycję festiwalu Taniec w Sierpniu, który odbywa się w Berlinie i poświęcony jest tańcowi współczesnemu. Na scenach, zarówno tych teatralnych, jak i stworzonych w miejskiej przestrzeni, prezentowane są radykalne choreograficzne eksperymenty. W niezwykłych miejskich sceneriach możemy oglądać tancerzy baletu klasycznego, hip-hopu, tańca współczesnego czy też urban dance. Oglądamy krótkie sceny, występy solowe, układy grupowe; różnorodne gatunki przeplatają się z emocjami i wyrazami ekspresji, których filmowy zapis nie komentuje. Brigitte Kramer (ur. 1954 w Konstancji) studiowała w Marburgu/Lahn nauki polityczne, germanistykę i teorię muzyki. Pracowała jako dramaturg w teatrze Schauspielhaus we Frankfurcie nad Menem i redaktorka w telewizji ZDF (do 1995). W latach 1995–1997 była odpowiedzialna za przygotowanie i produkcję filmów podczas festiwalu Documenta X. Od 1997 roku jest niezależną autorką filmów dokumentalnych i fabularnych. Współpracowała z takimi artystami jak: Luc Bondy, Hans Neuenfels, Michael Klier, Gabor Altorjay, Oliver Hirschbiegel i Charles Burnett. Jörg Jeshel (ur. 1943 w Berlinie) z wykształcenia jest operatorem filmowym. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Optyki i Fotografii (SFOF) w Berlinie. Jest realizatorem filmów fabularnych, telewizyjnych, seriali, dokumentów i klipów muzycznych. Pracował między innymi z Kasparem Heidelbachem, Mischką Popp, Doris Dörrie i Sashą Waltz. W 1992 roku otrzymał Niemiecką Nagrodę Operatorów Filmowych za film Wer hat Angst vor Rot, Gelb, Blau (Kto się boi czerwieni, żółci i błękitu) oraz dwukrotnie nagrodę Grimme – w 2000 roku za film Kopfleuchten (Latarki czołowe) i w 2003 za Schwarzwaldhaus 1902. Kramer i Jeshel nakręcili wspólnie wiele filmów, prowadzą razem firmę produkcyjną nachtaktivfilm. Współpraca: Dom Norymberski w Krakowie |