Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Studio Teatralne Tang Shu-winga


19–20 maja
{sobota–niedziela} 19:00
Tytus Andronikus 2.0 – spektakl Studia Teatralnego Tang Shu-winga
Miejsce: Studio na Grobli, ul. Na Grobli 30/32
Bilety: 15 zł / studenckie 10 zł
Rezerwacja miejsc i sprzedaż biletów: sekretariat@grotowski-institute.art.pl;
tel. 71 344 53 20


19 maja {sobota} 17:00
Spotkanie z zespołem Studia Teatralnego Tang Shu-winga
Miesjce: Studio na Grobli, Sala Zielona
Prowadzenie: Jarosław Fret
Wstęp wolny



















Studio Teatralne Tang Shu-winga jest zarejestrowane w Hongkongu jako organizacja charytatywna, a jego dyrektorem artystycznym jest Tang Shu-wing. Powstało w 1996 roku jako Ziemia Niczyja i działało pod tą nazwą do 2009 roku, wystawiając ponad 20 spektakli. Misja studia to „trafić z teatrem najwyższej próby do jak największej liczby widzów”. Jako ośrodek poszukiwań teatralnych i twórczych, Studio stawia sobie za cel wzbogacenie hongkońskiego teatru o nowatorskie osiągnięcia teatru fizycznego i estetyki minimalizmu oraz uczestnictwo w międzynarodowej wymianie kulturalnej. Dotychczasowe spektakle Studia to m.in. Beating the Classroom (2011, komedia fizyczna bez dialogów), Tytus Andronikus 2.0 (2009), cykl teatralny przygotowany na Igrzyska Azji Wschodniej Pasja body artu (2009) i Następne pokolenia (2010, w koprodukcji z Drama Box z Singapuru).

Spektakle Ziemi Niczyjej i Studia Teatralnego Tang Shu-winga były prezentowane na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek im. Jima Hensona w Nowym Jorku, Festiwalu Ghost w San Francisco, Festiwalu Kultury w Hongkongu, Festiwalu Kultury Niezależnej w Macau i Festiwalu Huayi w Singapurze. Zostały też wielokrotnie wyróżnione Hongkońską Nagrodą Teatralną.

 Tang Shu-wing w latach 80. studiował aktorstwo w l’Ecole de la Belle de Mai i teatrologię na Uniwersytecie Sorbonne Nouvelle w Paryżu. Następnie pracował jako asystent reżysera i aktor w Théâtre de la Main d’Or. W 1992 roku wrócił do Hongkongu. W latach 2004–2011 wykładał w hongkońskiej Szkole Teatralnej przy Akademii Sztuk Performatywnych, a w latach 2009–2011 był jej dziekanem. W jego przedstawieniach można odnaleźć wpływy teatru Meyerholda, „teatru ubogiego” Jerzego Grotowskiego, a także tai-chi i jogi. Teatr jest dla niego sposobem na doświadczenie życia przez samopoznanie. Tang Shu-wing uprawia teatr fizyczny, który charakteryzuje estetyka minimalizmu. „Parole Magazine”, wydawany przez Alliance Française, nazwał go „jednym z najbardziej utalentowanych reżyserów w Hongkongu”. Wyreżyserował blisko 40 przedstawień teatralnych, tanecznych i oper, m.in. Fedrę (2005), Hamleta (2006), Księżniczkę Chang Ping (wersja teatralna i taneczna, 2007 i 2009), Wyjątek i regułę (2008), Tytusa Andronikusa (2008), Tytusa Andronikusa 2.0 (2009), Króla Artura (2009), Kostkę Rubika i jej następstwa (2010) oraz Beating the Classroom (2011). Jego spektakle były prezentowane m.in. w Hongkongu, Pekinie, Szanghaju, Singapurze, Taszkiencie, Nowym Jorku, San Francisco, Pittsburghu i Sydney.
W 2001 roku wydał Analizę teorii aktorskich Meyerholda i refleksje na ich temat (w języku chińskim) oraz Trylogię życia i śmierci – poszukiwania teatralne (w językach chińskim i angielskim). W 2004 roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych (Hongkong) opublikowało studium Sztuka syntezy: teatralny świat Tang Shu-winga.


Wizyta dofinansowana przez Hong Kong Arts Development Council