Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Surowy materiał
II Program letni Ośrodka Praktyk Teatralnych Lavauzelle
Intensywne warsztaty 2012


12–17 sierpnia 2012
Francja, Lavauzelle, 23250 Janaillat



Celem Ośrodka Praktyk Teatralnych Lavauzelle, z siedzibą w dawnym gospodarstwie w Limousin, jest nauczanie i propagowanie tradycji teatralnej, która współczesną pracę performatywną opiera na kompozycji (w większym stopniu niż interpretacji) i dziedzictwie określonych form tradycyjnych.

Sesja pracy adresowana jest do aktorów, tancerzy i śpiewaków, profesjonalistów i amatorów, którzy chcą poświęcić się intensywnej pracy. Wykorzystując kilka rodzajów praktyki jako podstawę naszej pracy, proponujemy uczestnictwo we wszechstronnym treningu, który stawia pytania o osobisty stosunek do sztuki aktora.

Praca będzie odbywać się w starej stodole, typowej budowli wzniesionej przez słynnych maçons de la Creuse (murarzy z Creuse) oraz na zewnątrz – na skraju lasu i pobliskich ścieżkach. Praca prowadzona będzie po francusku i angielsku, w zależności od potrzeb grupy.

Program obejmie:
• 8 godzin pracy dziennie
• wieczorami: spotkania, projekcje wideo, rozmowy
• pod koniec tygodnia otwarta prezentacja pracy w wykonaniu uczestników i pedagogów
• odpoczynek i relaks na łonie otaczającej przyrody

Koszt
• 300 EUR/240 EUR (zniżka dla studentów i niezatrudnionych)
• Zakwaterowanie i pełne wyżywienie za tydzień (posiłki przygotowywane na miejscu, zakwaterowanie w pobliskiej wiosce): 150 EUR
Koszt nie pokrywa dojazdu do Ośrodka. Oferujemy dowóz z La Souterraine (stacja kolejowa na trasie Paryż–Limoge–Tuluza). Maksymalna liczba uczestników: 10.

Kontakt i zapisy

List motywacyjny wraz z informacjami o wcześniejszym doświadczeniu prosimy przesyłać do 9 lipca 2012 na adres: spt@lavauzelle.org. Osoby przyjęte zobowiązane są do uiszczenia połowy opłaty za warsztat do 23 lipca. Osobom, które zgłoszą się do 4 czerwca, oferujemy 20% zniżki w opłacie za warsztat. Ze zniżki mogą skorzystać również te osoby, które o warsztacie dowiedziały się za pośrednictwem Instytutu Grotowskiego i wspomną o tym w zgłoszeniu wysłanym do 10 czerwca.
Więcej informacji: www.lavauzelle.org


Sesja stanowi wprowadzenie do teatru, jaki chcemy promować. Dzieli się na cztery sekcje prowadzone przez młodych praktyków specjalizujących się w określonych tradycjach:

Sankar Lal Sivasankaran Nair (nauczyciel i współprowadzący Studio Kalari we Wrocławiu): przygotowanie fizyczne i praktyka sztuki walki kalarippajattu

 
Sankar pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Kalarippajattu trenuje od 1994 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan (Anjaneya Kalari Sangham), Jayachandran Nair (Kerala School of Martial Arts), Thankappan Assan i Ajith Kumar (Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham and Ayurveda), a obecnie Raja Gopalan Assan. Jest dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim – zabiegów i masaży uczył się w Thiruvananthapuram w latach 1999–2008. W latach 2005–2008 pracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadząc liczne warsztaty i występując na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. Uczy południowego stylu kalarippajattu (prowadzi regularne treningi we Wrocławiu i warsztaty w Polsce i zagranicą, m.in. w Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech), wykonuje masaże ajurwedyjskie. Jest współtwórcą Studia Kalari.

Przemysław Błaszczak (aktor i reżyser, Teatr ZAR, Wrocław): teatr fizycznej kompozycji, akrobatyka i praca grupowa
 

Aktor, od 1995 roku związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu Dytyramb). Jesienią 2002 roku rozpoczął pracę nad własnym przedsięwzięciem, którego zwieńczeniem był monodram Ecce Homo. Od roku 2004 członek Teatru ZAR (udział w projekcie „Ewangelie dzieciństwa. Tryptyk” prowadzonym przez Jarosława Freta). Bierze udział w trzech częściach tryptyku: Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu oraz Anhellim. Od ponad sześciu lat uprawia aikido pod okiem Piotra Masztalerza sensei (5 Dan); uczył się także w Japonii i Meksyku. Praktykował też shintaido pod kierunkiem Toshiego Tsushitoriego (członka CIRT Petera Brooka). Obecnie jako aktor zaangażowany jest w pracę nad nowym spektaklem Teatru ZAR Armine, a także współpracuje z greckim reżyserem Theodorosem Terzopoulosem nad jego kolejnym przedstawieniem, opartym na sztuce Heinera Müllera Mauzer.

Marie-Geneviève L’Her (aktorka i pedagog, Thèâtre de l’homme ivre, Paryż): podstawy mimu cielesnego, fizyczna kompozycja indywidualna i w duecie

 
 
Studiowała literaturę amerykańską i francuską w Paryżu, jednocześnie ucząc się lalkarstwa. W latach 1999–2004 występowała z grupą La Machine w Paryżu jako aktorka i lalkarka. W latach 2004–2005 współpracowała jako aktorka z Teatrem Jednego Wiersza w Opolu (spektakle Zyszczy Nam i Użytkownia). W latach 2005–2008 uczyła się mimu cielesnego w Paryżu (stowarzyszenie Hippocampe i grupa teatralna Pas de dieux), a następnie w Stanach Zjednoczonych była asystentką profesora i performera mimu cielesnego Thomasa Leabharta w Pomona College. Od 2009 roku bada ruch, buduje własną praktykę i prowadzi warsztaty, uczestniczy w międzynarodowym projekcie „Pieśń nad pieśniami”, rozpoczęła również poczukiwania w obrębie śpiewu tradycyjnego. W roku 2010 uczestniczyła w pierwszych sesjach Studia Matejka (eksploracja teatralnych możliwości ruchu) działającym przy Instytucie Grotowskiego. Od roku 2011 występuje w solowym przedstawieniu Théâtre de l’homme ivre Marie, opartym na mimie cielesnym i tekstach R. Walsera i G. Büchnera (reżyseria Jean-François Favreau). 

Jean-François Favreau (aktor i reżyser, Teatr ZAR / Théâtre de l’homme ivre): śpiew z tradycji polifonicznych (Sardynia, Korsyka, Sycylia)


Aktor teatralny i reżyser, urodzony w Bastii (Korsyka). W czasie studiów (doktorat z literatury) pracował z teatrem obrazu, Compagnie La Machine z Paryża, następnie dołączył do wiedeńskiego Theater Tanto (praca nad spektaklem Dociekania psa według Kafki), a potem został członkiem Teatru ZAR z Wrocławia – od 2008 roku występuje od w tryptyku Ewangelie dzieciństwa (prezentacje w Europie, Indiach, Korei, Stanach Zjednoczonych). Współpracując z Teatrem ZAR, uczestniczył w licznych wyprawach badawczych poswięconych pieśniom łacińskim w obszarze śródziemnomorskim (Sardynia, Korsyka, Sycylia, Półwysep Apeniński). W 2010 roku stworzył praktyczny program „In medias res” badający pieśni tradycyjne. Od 2006 roku jest aktorem i współpracownikiem Serhija Kowałewycza w projekcie „Song of Songs”. Wystawiał teksty Witolda Gombrowicza, Georga Büchnera i Roberta Walsera zarówno z zespołem La Machine, jak i z założonym przez siebie w Paryżu w 2006 roku Théâtre de l’homme ivre. Od 2009 roku jest dyrektorem artystycznym Ośrodka Praktyk Teatralnych Lavauzelle.


 Jean-François Favreau i Marie-Geneviève L’Her