Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Spotkania przeciwstawień
Letnie warsztaty Studia Matejka

3–8 września 2012
Brzezinka, leśna baza Instytutu im. Jerzego Grotowskiego


Podczas sesji zajmiemy się „sprzecznościami” traktowanymi jako źródło poszukiwań aktora. Sprzeczności nie są ograniczeniem, ale otwierają drzwi do wewnętrznego, pierwotnego źródła ciała przez równoczesne skupienie się na przeciwstawnych ideach. Przyjmując podejście multidyscyplinarne, czerpiące z tańca, ruchu i technik aktorskich, chcemy wyzwolić potencjał nowych początków, miejsc, w których rodzi się akcja.

Brzezinka to niepowtarzalny „pejzaż” sprzeczności, położone na uboczu miejsce, otwierające przestrzeń na głębsze źródło kreatywności i wolności. Jest zaproszeniem do wejścia w rygorystyczną, eksperymentalną przestrzeń roboczą, która definiuje Studio Matejka.




Celem nie jest stworzenie ciała, które byłoby plastycznym przyrządem na usługach opowiadania teatralnych historii. Przeciwnie: chcemy sprawić, by ciało fizyczne stało się oczyszczonym instrumentem zdolnym do złożonej, subtelnej ekspresji. Poprzez zaangażowanie całego „ciało-umysłu”, ciało staje się świetlistym odbiciem wewnętrznych myśli i kanałem jaźni.

    Matej Matejka

Uczestnicy sesji poznają elementy:
• rytuału środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja
• budowania osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
• wrażliwości i słuchania w relacji z partnerem i grupą
• rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania
• przekształcania elementów treningu fizycznego w twórczą improwizację
• kompozycji fizycznych struktur

Warsztaty skierowane są do praktyków zainteresowanych teatrem i mających doświadczenie w dziedzinie teatru lub tańca. Są otwarte zarówno dla zawodowych aktorów, jak i tancerzy. Są wyzwaniem, wymagającym dużej koncentracji i precyzji od wszystkich zaangażowanych w pracę; otwartym dla tych, którzy pragną prowadzić poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej i wokalnej.

Warsztaty poprowadzi Matej Matejka, dyrektor Studia Matejka i aktor Teatru ZAR, wraz z członkami Studia Matejka: Alexandrą Kazazou, Magdaleną Kozą i Danielem Hanem.

 

Koszt
380 EUR/300 EUR (uczestnicy z Europy Środkowej i Wschodniej)
Kwota zawiera koszty noclegów, wyżywienia i transportu z i do Wrocławia.

Kontakt i zapisy
Kartę zgłoszenia oraz CV prosimy nadsyłać do 1 lipca 2012 na adres: marta@grotowski-institute.art.pl. Odpowiedzi zostaną przesłane do 8 lipca 2012. Liczba miejsc jest ograniczona.



Studio Matejka to zespół-laboratorium, prowadzący badania potencjału ekspresji ciała w obszarze sztuki aktorskiej. Realizując swój pierwszy, ośmiomiesięczny projekt, Studio poruszało się w wielu „spornych obszarach” fizycznego performansu: między teatrem i tańcem, formą i spontanicznością, rezonansem grupowym i ekspresją indywidualną.
Studio Matejka to międzynarodowy zespół, składający się z trzynastu aktorów, tancerzy, akademików i filmowców.
Więcej informacji: www.matejkastudio.blogspot.com

Matej Matejka urodził się w Bratysławie w 1978 roku, studiował muzykę i aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie oraz w JAMU w Brnie, a także wiedzę o teatrze i filmie na Uniwersytecie im. Franciszka Palackiego w Ołomuńcu. W latach 2000–2005 był członkiem studia teatralnego Farma v Jeskyni w Pradze, współtworząc i grając w kilku spektaklach, m.in. w Sclavi/Pieśń Emigranta (2004), który zdobył liczne nagrody, w tym Herald Angel, Total Theatre, Fringe First i nagrodę Alfreda Radoka za spektakl roku. Od roku 2005 współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego w dziedzinie badań fizycznej ekspresji w teatrze. Jest aktorem Teatru ZAR i prowadzi treningi fizyczne z innymi aktorami zespołu. Współtworzy i gra we wszystkich częściach tryptyku Ewangelie dzieciństwa Teatru ZAR: Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu i Anhellim. Prezentował swoje prace w wielu krajach świata. Uczestniczył w szeregu ekspedycji teatralno-badawczych do Indii, Andaluzji, Wschodniej Słowacji, Gruzji, na Korsykę i na górę Athos. W latach 2006–2008 uprawiał południowy styl kalarippajattu, pobierając nauki u Jayachandrana Naira i Sankara Lala Sivasankarana Naira w Indiach i w Polsce. Następnie, w latach 2008–2010, trenował aikido u Piotra Masztalerza (4 dan). W roku 2007 uczestniczył, jako współtwórca i tancerz, w projekcie tanecznym Jaro Vinarskiego „Paisyn”. Prowadzi sesje pracy w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, teatrze Au Brana we Francji, laboratorium teatralnym Artel w Los Angeles (USA) oraz inne warsztaty za granicą. Jesienią 2010 roku założył Studio Matejka, zespół działający pod patronatem Instytutu im. Jerzego Grotowskiego, w ramach którego prowadzi badania ekspresji fizycznej jako fundamentu sztuki aktorskiej. W swojej pracy poszukuje drogi, w której taniec i teatr są równoprawnymi środkami ekspresji aktora.

Alexandra Kazazou urodziła się w Grecji, studiowała aktorstwo w państwowej szkole teatralnej w Salonikach, a następnie uzyskała dyplom z klasycznego teatru greckiego. Po raz pierwszy zetknęła się z teatrem fizycznym jako studentka podczas warsztatów prowadzonych przez Teatr Pieśń Kozła, a następnie przyjechała do Wrocławia, by wziąć udział w aktorskim programie magisterskim Teatru Pieśń Kozła. Wcześniej pracowała przez rok w Atenach, grając w trzech uznanych przez krytykę spektaklach zespołu Team Asypka, którego była współzałożycielką. Obecnie jest członkinią zespołu artystycznego Studia Matejka. Od ośmiu lat trenuje jogę i prowadzi zajęcia ashtangi z innymi członkami zespołu.

Magdalena Koza urodziła się w Polsce, studiowała na Akademii Wychowania Fizycznego. Uzyskała dyplom instruktora tańca współczesnego w Narodowym Centrum Kultury w Krakowie, prowadzonym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2003–2006 była członkinią Eksperymentalnego Studia Tańca, następnie pracowała z Krakowskim Teatrem Tańca, po czym, w 2009 roku, dołączyła do zespołu Teatru Capitol. W 2008 roku reprezentowała Polskę w XIII Biennale Młodych Artystów z Europy i Regionu Śródziemnomorskiego w Bari we Włoszech. Uczestniczyła w kilku projektach z wymienionymi wyżej zespołami i zdobyła bogate doświadczenie w zakresie wielu podejść do tańca, improwizacji kontaktowej i teatru fizycznego, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jest współzałożycielką i inicjatorką Wrocławskiego Festiwalu Ruchu „Cyrkulacje”. Prowadzi poszukiwania artystyczne w Studiu Matejka w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.

Daniel Han to Amerykanin koreańskiego pochodzenia, aktor i muzyk, który pracował w USA, Wielkiej Brytanii i Polsce. Posiada dyplom licencjata ekonomii Uniwersytetu Północno-Zachodniego (USA). Uprawiał taekwondo i ma klasyczne wykształcenie muzyczne (gra na skrzypcach). Od 2010 roku współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego jako aktor/badacz w Studiu Matejka. Studiował w Teatrze Pieśni Kozła we Wrocławiu, a następnie ukończył aktorstwo na Uniwersytecie Miejskim w Manchesterze. Nadal współpracuje z Teatrem Pieśń Kozła jako muzyk oraz poprzez warsztaty artystyczne. Jest członkiem-założycielem „Odra Ensemble”, międzynarodowego projektu badawczego, kierowanego przez Anu Salonen (Teatr Pieśń Kozła), w ramach którego prowadzone są badania źródeł performatywnych w tradycjach kulturowych i artystycznych. W 2011 roku stworzył projekt artystyczny „Jubilo”, który angażuje osoby społecznie wykluczone i młodzież, wykorzystując język dźwięku, ruchu i rytmu. Ponadto kontynuuje badania w zakresie zastosowania sztuki i performansu jako narzędzia odbudowy więzi międzyludzkich w obszarach konfliktów, skupiając się na regionie Bośni i Herzegowiny. Otrzymał stypendium Fulbrighta (na lata 2011–2012) na prowadzenie poszukiwań artystycznych w dziedzinie teatru/performansu.