Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Theodoros Terzopoulos



3 października {środa} 18:00
Sala Kinowa
Kino Mistrzów: Theodoros Terzopoulos
Pochwała teatru
Wstęp wolny


10 października {środa} 18:00
Sala Kinowa
Kino Mistrzów: Theodoros Terzopoulos
Bachantki
Wstęp wolny


Uwaga, zmiana!

10–14 października {środa–niedziela} 20:00
9–10 października {wtorek–środa} 20:00
12–14 października {piątek–niedziela} 20:00

18–20 października {czwartek–sobota} 20:00
Studio Na Grobli
Mauzer
polska premiera
Bilety: 30 zł (normalne), 20 zł (ulgowe)


14 października {niedziela} 11:00
Studio Na Grobli
Spotkanie poświęcone książce W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera,
z udziałem: Theodorosa Terzopoulosa, Franka Raddatza, Małgorzaty Sugiery, Mateusza Borowskiego i Jarosława Freta
Wstęp wolny


28 listopada
{środa} 18:00
Sala Kinowa
Kino Mistrzów: Theodoros Terzopoulos
Prometeusz w okowach

Wstęp wolny



Theodoros Terzopoulos urodził się w wiosce Makrygialos. Studiował w Szkole Teatralnej K. Michailidisa w Atenach (1965–1967) i pracował jako asystent reżysera w Berliner Ensemble (1972–1976). W latach 1981–1983 był dyrektorem Szkoły Teatralnej Narodowego Teatru Północnej Grecji, a w latach 1985–1988 dyrektorem artystycznym festiwalu Międzynarodowe Spotkanie ze Starożytnym Dramatem Greckim w Delfach, w których uczestniczyły wybitne osobistości świata teatru, m.in. Heiner Müller, Tadashi Suzuki, Min Tanaka, Anatolij Wasiljew, Robert Wilson, Andrzej Wajda. W 1985 roku założył Teatr Attis. Od 1990 roku jest jednym z członków-założycieli Międzynarodowego Instytutu Teatru Obszaru Morza Śródziemnomorskiego, zrzeszającego dwadzieścia dwa kraje, a od 1991 roku kieruje jego pracami. Instytut zorganizował m.in. międzynarodowy festiwal „Violence and Peace in the Mediterranean Theatre” (Przemoc i pokój w Teatrze Śródziemnomorskim) (Patra, 1991), Dni Edukacji Treatralnej (Mytilini) i szereg konferencji. Od 1993 roku pełni rolę przewodniczącego Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej. Był dyrektorem artystycznym kolejnych jej edycji: w Delfach (1995, „Przez tysiąclecia”), w Shizuoce (1999, „Dając nadzieję”), w Moskwie (2001, „Teatr dla ludzi”), w Stambule (2006, „Przekraczając granice”), Seulu (2010, „Sarang. Miłość i człowieczeństwo”). W roku 2005 wznowił Międzynarodowe Spotkania z Dramatem Antycznym w Sykionie, kolejne edycje odbyły się w 2006 i 2011 roku.

Reżyserował tragedie Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa, sztuki najwybitniejszych współczesnych pisarzy europejskich, m.in. Brechta, Lorki, Müllera, Becketta, oraz współczesnych pisarzy greckich. Pracował w wielu teatrach zagranicznych, m.in. w Teatro Olimpico w Vicenzy, Teatrze na Tagance w Moskwie. Swoje spektakle prezentował na międzynarodowych festiwalach i współpracował z wybitnymi aktorami z całego świata. Wielokrotnie podróżował ze spektaklami Teatru Attis po Grecji i po świecie. Przez dwadzieścia siedem lat Teatr Attis zagrał tysiąc dziewięćset przedstawień na całym świecie. Do najsłynniejszych z nich należą: Bachantki (1986, 2001), Materiały do Medei (1988, 1995, 1996, 2002), Kwartet (1989, 1993), Persowie (1990, 2003, 2006), Wyzwolenie Prometeusza (1991), Fedra (1991), Antygona Sofoklesa z greckimi i włoskimi aktorami (1994), Prometeusz w okowach (1995, 2008, 2010), Herakles (1997), Filoktet (2003), Ajaks. Szaleństwo (2004), Król Edyp (2006), Kasandra (2007), Panna Julia (2008), Mauzer (2009), Alarm (2010), Antygona (2011).

Metod pracy Theodorosa Terzopoulosa naucza się w szkołach teatralnych i wydziałach filologii klasycznej na trzydziestu uniwersytetach. Reżyser jest laureatem wielu nagród teatralnych w Grecji i za granicą. Na temat jego metody pracy i podejścia do pracy teatralnej powstało wiele książek, wydanych i tłumaczonych m.in. w Niemczech, Anglii, Grecji, Turcji, Rosji i Chinach.