Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
XI otwarta sesja Regula contra Regulam
Pokazy pracy mistrzów

3 listopada {sobota} 18:00
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja miejsc:
marta@grotowski-institute.art.pl

Przejazd autokarem zapewniony w obie strony. Spotkanie przy Instytucie Grotowskiego o godz. 16:15, wyjazd z Wrocławia o godz. 16:30, powrót ok. godz. 23:00. W razie spóźnienia prosimy o kontakt: Marta Grundwald Wilantewicz 607831559


Moje sceniczne dzieci
Pokaz pracy Else Marie Laukvik (Odin Teatret, Dania)

Mam obecnie 64 lata i czuję, że nadszedł czas, by spojrzeć za siebie. Twórczość to nieprzerwany akt narodzin i wszystkie postaci, w które tchnęłam życie w teatrze, są moimi scenicznymi dziećmi. Chciałabym je spotkać i ożywić raz jeszcze.
Else Marie Laukvik

Opowieść o aktorskim życiu Else Marie Laukvik ilustrowana fragmentami nagrań filmowych ze spektakli Odin Teatret: Ornitofilene, Kaspariana, Ferai, Dom mojego ojca, Przyjdź! A nasz będzie dzień, Księga tańców, Anabasis, Milion, Ewangelia z Oxyrhynchos oraz Memoria.




An Athlete of the Earth
Pokaz pracy Maria Barzaghiego (Teatro dell’Albero, Włochy)


Celem pokazu jest przybliżenie widzowi pracy aktora w działaniu – „maszyny”, mechanizmu, „organonu”; ukazanie bogactwa i głębi kryjących się za tym, co zewnętrzne, za skończoną pracą. To, co dzieje się na zewnątrz, to, co widoczne, to owoc długiej pracy, odkładającej się warstwami w czasie. Jest szczegół i jest detal. Szczegół jest bardziej lub mniej istotny. „Detal ma jednak znaczenie zasadnicze” (Franco Ruffini).
Należy zatem odkryć i dać świadectwo temu, co w pracy aktora najistotniejsze: równowadze między Zachodem (pokaz zakończą dwa fragmenty Piekła Dantego) a Wschodem (indyjski teatr tańca kathakali) – grę aktora powinna cechować klarowność, zręczność i wdzięk.
Przez swoją uczciwość aktor ukazuje nam „obraz wysportowanego, walczącego ciała” (Antonin Artaud), które sumiennie wykonuje „pracę wykwalifikowanego rzemieślnika”.
„Taka praca zawsze pamięta taniec, ociera się o tę sztukę, dotyka jej...”
Najlepszy rezultat osiąga się w kathakali, gdy aktorowi-tancerzowi „uda się uwidocznić poezję”.
Epickiej historii odpowiada epicki charakter treningu, któremu poddany jest aktor.

Mario Barzaghi