XI otwarta sesja Regula contra Regulam |
Pokazy pracy mistrzów 3 listopada {sobota} 18:00 Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego Wstęp wolny, wymagana rezerwacja miejsc: marta@grotowski-institute.art.pl Przejazd autokarem zapewniony w obie strony. Spotkanie przy Instytucie Grotowskiego o godz. 16:15, wyjazd z Wrocławia o godz. 16:30, powrót ok. godz. 23:00. W razie spóźnienia prosimy o kontakt: Marta Grundwald Wilantewicz 607831559 Moje sceniczne dzieci Pokaz pracy Else Marie Laukvik (Odin Teatret, Dania) Mam obecnie 64 lata i czuję, że nadszedł czas, by spojrzeć za siebie. Twórczość to nieprzerwany akt narodzin i wszystkie postaci, w które tchnęłam życie w teatrze, są moimi scenicznymi dziećmi. Chciałabym je spotkać i ożywić raz jeszcze. Else Marie Laukvik Opowieść o aktorskim życiu Else Marie Laukvik ilustrowana fragmentami nagrań filmowych ze spektakli Odin Teatret: Ornitofilene, Kaspariana, Ferai, Dom mojego ojca, Przyjdź! A nasz będzie dzień, Księga tańców, Anabasis, Milion, Ewangelia z Oxyrhynchos oraz Memoria. An Athlete of the Earth Pokaz pracy Maria Barzaghiego (Teatro dell’Albero, Włochy) Celem pokazu jest przybliżenie widzowi pracy aktora w działaniu – „maszyny”, mechanizmu, „organonu”; ukazanie bogactwa i głębi kryjących się za tym, co zewnętrzne, za skończoną pracą. To, co dzieje się na zewnątrz, to, co widoczne, to owoc długiej pracy, odkładającej się warstwami w czasie. Jest szczegół i jest detal. Szczegół jest bardziej lub mniej istotny. „Detal ma jednak znaczenie zasadnicze” (Franco Ruffini). Należy zatem odkryć i dać świadectwo temu, co w pracy aktora najistotniejsze: równowadze między Zachodem (pokaz zakończą dwa fragmenty Piekła Dantego) a Wschodem (indyjski teatr tańca kathakali) – grę aktora powinna cechować klarowność, zręczność i wdzięk. Przez swoją uczciwość aktor ukazuje nam „obraz wysportowanego, walczącego ciała” (Antonin Artaud), które sumiennie wykonuje „pracę wykwalifikowanego rzemieślnika”. „Taka praca zawsze pamięta taniec, ociera się o tę sztukę, dotyka jej...” Najlepszy rezultat osiąga się w kathakali, gdy aktorowi-tancerzowi „uda się uwidocznić poezję”. Epickiej historii odpowiada epicki charakter treningu, któremu poddany jest aktor. Mario Barzaghi |