Opowieść głosu (Pieśń, która mówi) |
Warsztaty prowadzone przez Ditte Berkeley w ramach kwietniowych Warsztatów Teatru ZAR 27–28 kwietnia {sobota–niedziela} 17:00–20:00 Studio Na Grobli Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim. Głos ma do opowiedzenia historię, a właściwie milion historii – w zależności od pieśni, którą śpiewa, tego, czego doświadcza, osoby, która słucha, dźwięków, które go otaczają, stanu, w którym jestem ja, która śpiewam. Jako aktorka wchodzę w dialog z moim głosem za każdym razem, gdy śpiewamy pieśń. Pytam: „Jak ją dziś zaśpiewamy? Jaką historię opowiada?”. Nasze poszukiwania przynoszą odpowiedzi ale też nasuwają nowe pytania. To codzienna praca aktorki/kobiety, która chce, żeby pieśń stała się narzędziem głębokiej wymiany doświadczenia pomiędzy nią a słuchaczem. Głos jest nagi – pozwala na dzielenie się z innymi na poziomie, do którego nie przywykliśmy i na którym często czujemy się niepewnie. Badanie jego granic i związków z fizycznym doświadczeniem, z obrazami, ze skojarzeniami, wzbogaca nasze narzędzia komunikacji i otwiera przestrzeń odkryć. Podczas sesji skupimy się na eksploracji naszych własnych głosów oraz naszych głosów odbitych w głosach innych osób, z nimi zespolonych. Poznamy siłę zaufania do naszego głosu, będziemy eksplorować jego bogactwo i budować fundament, który będzie mu podporą – poprzez oddech, fizyczne wsparcie, wyobraźnię. Będziemy odkrywać jego siłę, gdy występuje solo, i jego moc, gdy jest jednym z głosów składających się na bogactwo wspólnego brzmienia. Ditte Berkeley – aktorka Teatru ZAR i badaczka w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Aktorstwo łączy z pracą organizatorki VoicEncounters. Urodziła się w Danii, wychowała w Hiszpanii, a obecnie mieszka w Polsce. Studiowała aktorstwo w londyńskim Rose Bruford College of Speech and Drama (2001). Współpracuje z Teatrem ZAR jako aktorka i współtwórczyni. Występuje w następujących przedstawieniach Teatru ZAR: Ewangelie dzieciństwa. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa (2003), Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (2007), Anhelli. Wołanie (2010). Występowała również w Łazarzu – spektaklu będącym efektem współpracy Teatru ZAR z artystą butō Daisuke Yoshimoto (2003, 2004, 2005). Obecnie pracuje nad nowym przedstawieniem Teatru ZAR Armine, Sister, którego premiera odbędzie się w listopadzie 2013 roku. Oprócz działalności z Teatrem ZAR współpracuje ze Studiem Matejka w zakresie treningu wokalnego i pracy muzycznej. Uczestniczyła w pracach nad spektaklami Awkward Happiness or Everything I Don’t Remember About Meeting You oraz Charmolypi. Jest liderką warsztatów W głąb dźwięku, prowadzonych przy współpracy z Teatrem ZAR, poświęconych pieśniom polifonicznym tradycji gregoriańskiej. Współpracuje z Matejem Matejką w ramach warsztatów Budzenie słuchającego ciała oraz prowadzi warsztaty Opowieść głosu (Pieśń, która mówi) oparte na własnej pracy wokalnej i muzycznej oraz pracy wokalnej ze Studiem Matejka. W 2009 roku, we współpracy z Centre for Performance Research z Aberystwyth (Walia), zorganizowała we Wrocławiu międzynarodowy festiwal „Giving Voice”, który koncentruje się na fenomenie głosu, gromadząc śpiewających artystów z całego świata. Wrocławska edycja festiwalu odbyła się w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego w ramach Roku Grotowskiego. W 2010 roku zorganizowała we Wrocławiu pierwszą sesję cyklicznych spotkań VoicEncounters „Odzyskiwanie głosu”, skupiającą się na badaniu kultur wokalnych z całego świata i dzieleniu się nimi. Pierwsza edycja VoicEncounters, Fenomen łacińskich konfraterni, odbyła się w listopadzie 2010 roku pod auspicjami Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu; druga edycja, Moja milcząca siostro, poświęcona dziedzictwu i historii Ormian, w listopadzie 2012 roku. W ramach wokalnych poszukiwań organizowała i odbyła liczne ekspedycje z Teatrem ZAR, a także indywidualne, m.in. do Gruzji, Bułgarii, Hiszpanii, na Ukrainę, Korsykę, Sardynię, do Maroka i Armenii. Jest mamą trzyletniej Anouk. Wkrótce znów zostanie mamą. |