Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Spotkania Dwóch Ścieżek
Trening prowadzony przez Przemysława Błaszczaka i Jakuba Gontarskiego

17–19 maja {piątek–niedziela} 9:00–11:00
Studio Na Grobli (Sala Teatru ZAR)

Koszt jednego treningu: 25 PLN
Kontakt i zgłoszenia
Zgłoszenia prosimy przesyłać do Justyny Rodzińskiej-Nair na adres: justyna@grotowski-institute.art.pl. Liczba miejsc jest ograniczona. O udziale w treningu decyduje kolejność zgłoszeń.

Trening w językach polskim i angielskim


„Spotkanie Dwóch Ścieżek” to autorski trening Przemysława Błaszczaka i Jakuba Gontarskiego, liderów nowo powstałego Studia Dwóch Ścieżek w ramach programu badawczego BodyConstitution. Opiera się on na wiedzy, która jest wynikiem uprawiania aikido i capoeiry przez wiele lat. Praktykowanie sztuk walki oraz takich form ruchu jak partnerowanie, kontakt improwizacja, improwizacja, ruch fizyczny umożliwia przekształcenie tego, co z ducha przynależy do świata walki w to, co może prowadzić ku ekspresji i być użytecznym w pracy performera.

Poprzez zanurzenie w ruchu, działaniach fizycznych, wspólnie postaramy się zrozumieć w praktyce potencjał płynący ze spotkania „dwóch ścieżek”; przybliżyć i rozpoznać występujące w tradycji i etyce sztuk walki pojęcia relacji i nie-relacji, balansu i nie-balansu, równowagi w stanie nierównowagi. Korzystając z różnych narzędzi i metod treningu, będziemy pracować również nad przełamywaniem strachu oraz lęków, które w znaczący sposób determinują nie tylko nasze wewnętrzne, ale i zewnętrzne poczucie siebie.
Nasz trening ma na celu przygotowanie i wzmocnienie ciała, dlatego posługujemy się elementami wywodzące się z aikido i capoeiry, które pozwolą nam odkryć nowe rodzaje kontaktu i partnerstwa – od tych opierających się na zaufaniu i współpracy do tych polegających na braku zaufania i chęci przejęcia kontroli przez wprowadzenie w błąd lub wykorzystanie dekoncentracji. Skupimy się na ćwiczeniach rozwijających zaufanie, czujność dynamikę, elastyczność, poczucie dystansu, przestrzeni, a także umiejętność słuchania ciałem.

Co kryje się za technikami, aplikacjami, umiejętnościami zapisanymi w tradycjach aikido i capoeiry? Jak odkryć to co ważne, świeże dla aktora/tancerza/performera?

Przemysław Błaszczak – aktor, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego. Studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala – udział w spektaklu Dytyramb. Jesienią 2002 roku rozpoczął pracę nad własnym przedsięwzięciem, którego zwieńczeniem był monodram Ecce Homo (premiera 21 marca 2003 roku w Ośrodku Grotowskiego). Od roku 2004 członek Teatru ZAR (udział w projekcie „Ewangelie dzieciństwa” prowadzonym przez Jarosława Freta). Bierze udział w trzech częściach tryptyku: Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu oraz Anhellim. Obecnie zaangażowany w pracę nad nowym spektaklem Teatru ZAR Armine, Sister. Od ponad sześciu lat uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem Piotra Masztalerza sensei (5 Dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juba Noura Shihana (6 Dan) w Baja California (Meksyk); w rodzimej sekcji bierze udział w kenshusei, zajęciach przygotowujących do bycia nauczycielem aikido. W 2005 roku spędził miesiąc w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, ucząc się pod jego okiem shintaido – japońskiego systemu prowadzącego do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate japońskim. Lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution realizowanego w Instytucie Grotowskiego.




Jakub Gontarski od 1993 do 2001 roku praktykował japońską sztukę walki judo; w latach 2002–2012 praktykował brazylijską sztukę walki capoeira (Brazylia, Anglia, Polska). Gra na instrumentach afro-brazylijskich. Od roku 2008 intensywnie praktykuje techniki ruchowo-taneczne, m.in.: kontakt improwizację, taniec współczesny, improwizację. Przez wiele lat prowadził zajęcia ruchowe rozwijające sferę psycho-somatyczną u dzieci w prywatnym przedszkolu Ente (Centrum Współpracy Europejskiej). Od 2008 współpracuje z Fundacją „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, prowadząc warsztaty ruchowo-choreograficzne podczas projektów ogólnopolskich i międzynarodowych integrujących dzieci z Polski, Niemiec, Ukrainy, Rumunii i Austrii. Od wielu lat prowadzi również zajęcia ruchowe w ramach projektach integracyjnych z młodzieżą niepełnosprawną, niedosłyszącą i dziećmi z trudnych środowisk rodzinnych (m.in. „Myśl w Ruchu” Instytutu Muzyki i Tańca). Od 2011 Sekretarz Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych „Momentum” oraz współorganizator Wrocławskiego Festiwalu Żywe Kultury Ruchu CYRKULACJE. Od roku 2011 pracuje nad monodramem Animan-I am that oraz spektaklem Dom Wariatów. Improwizuje na scenie z muzyką na żywo. Od 2009 Instruktor Rekreacji Ruchowej oraz I stopnia Kinezjologii Edukacyjnej metody „Brain Gym” Paula M. Dennisona i Gail E. Dennison (program technik i procedur motosensorycznych i psychosomatycznych). Absolwent wrocławskiej Szkoły Kaskaderów Filmowych 13. Od roku 2010 intensywnie praktykuje hatha-jogę metodą B.K.S Iyengara. Współtwórca i lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu BodyConstitution, współpracuje z Instytutem Grotowskiego oraz Teatrem ZAR prowadząc intensywne sesje ruchowe poświęcone technikom świadomości ciała, sztukom walki oraz rozwijaniu metodologii pracy z ciałem.
 



W ramach seminarium praktycznego BodyConstitution