Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Zmienna droga do działania
Warsztaty letnie Studia Matejka prowadzone przez Mateja Matejkę i członków Studia Matejka

22–31 lipca {poniedziałek–środa}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Koszt
Opłata wynosi 460 EUR i zawiera noclegi w bazie leśnej w Brzezince, transport z Wrocławia i z powrotem oraz wyżywienie przez cały okres sesji pracy (10 dni).
Kontakt i zapisy
Kartę zgłoszenia oraz CV prosimy nadsyłać do 31 maja 2013 na adres studiomatejka.workshops@gmail.com. Liczba miejsc jest ograniczona.

Warsztaty w języku angielskim


Końcowe działanie podczas spektaklu to często wynik długiego procesu transformacji początkowego pomysłu lub intuicji. Wydaje się, że do działania nie prowadzi jedna, niezmienna droga, lecz że wybrana droga może być zarówno stabilna, jak i zmienna. W sesji pracy Zmienna droga do działania poszukujemy syntezy kreatywnego treningu powstałego podczas naszych poszukiwań z indywidualnym doświadczeniem aktorów, dążąc do osiągnięcia jedynej w swoim rodzaju, osobistej formy ekspresji.

Punktem wyjścia będzie temat „sprzeczności” traktowanych jako źródło poszukiwań aktora. Sprzeczności nie są ograniczeniem, ale otwierają drzwi do wewnętrznych, pierwotnych źródeł ciała przez równoczesne skupienie się na przeciwstawnych ideach. Świat jest dynamiczną syntezą sprzeczności, poprzez które aktor jest w stanie dotrzeć do swojej wewnętrznej istoty. W ramach modelu laboratoryjnego, który cechuje dążenie do zniesienia granic między technikami tańca, teatru i ruchu, chcemy wyzwolić potencjał początków, miejsc, gdzie rodzi się działanie.

Zapraszamy do eksploracji rygorystycznego, eksperymentalnego obszaru pracy, w którym działa Studio Matejka.



Sesja skierowana jest do praktyków mających doświadczenie w dziedzinie teatru lub tańca. Jest otwarta zarówno dla zawodowych aktorów, jak i tancerzy, którzy pragną prowadzić poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej. Jest wyzwaniem wymagającym dużej koncentracji i precyzji od wszystkich zaangażowanych w pracę.

Uczestnicy sesji poznają elementy:
• środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja
• budowania osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
• wrażliwości i słuchania w relacji z partnerem i grupą
• rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania
• rytmicznego pulsu grupy i rytmu ciała
• przepływu między ciałem fizycznym a elementami dźwiękowymi i wokalnymi
• przejścia od treningu fizycznego do twórczej improwizacji
• kompozycji fizycznych struktur

Przygotowanie do warsztatów

Uczestnicy zostaną poproszeni o zabranie ze sobą: trzech zdjęć lub obrazów stanowiących inspirację (w formie papierowej), tekstu o wartości osobistej (autorstwa uczestnika lub innego autora; w formie papierowej, wraz z tłumaczeniem na język angielski), instrumentu muzycznego, jeśli uczestnik potrafi na nim grać (niezależnie od stopnia zaawansowania).

Język
Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim. Praca bazuje na słuchaniu i komunikacji poprzez ciało i intuicję, a zatem wyjaśnienia słowne zostaną ograniczone do minimum.

Warunki pracy
•    wygodne ubranie do intensywnej pracy (sugerujemy wzięcie koszulek na zmianę)
•    uczestnicy powinni się stawić w miejscu pracy 20 minut przez rozpoczęciem sesji, żeby się rozgrzać i rozciągnąć
•    do sali będzie można wnieść tylko notatnik i długopisy
•    należy unikać mówienia i dyskusji w przestrzeni, w której odbywa się praca; dyskusje powinny odbywać się poza miejscem pracy, aby zachować energię do pracy

Miejsce
Sesja pracy odbędzie się w Brzezince, w historycznej leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 46 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą obecnie sala teatralna, sale studyjne i kwatery.

Studio Matejka rozpoczęło swoją działalność w 2010 roku jako laboratorium teatru fizycznego, prowadząc badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonują ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami teatralnymi, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają
sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowa.
Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) – wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień.
Nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której pomagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. w skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Slowacja), Peter Kotrha (Slowacja) i Karol Jarek (Polska).
Więcej: www.studiomatejka.com

Matej Matejka – lider i założyciel Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc następujące projekty i przedstawienia: Sonety ciemnej miłości, Podróż na stację oraz Sclavi/Pieśń Emigranta, które zostały wyróżnione na festiwalu w Edynburgu Total Theatre Award, Fringe First Award oraz Herald Angel Award. Od roku 2005 współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego, gdzie zajmuje się badaniem ekspresjifizycznej w teatrze. Jest też aktorem i liderem treningu fizycznego w Teatrze ZAR. Występuje w Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu. Próbach o samobójstwie (spektaklu nagrodzonym w 2012 roku w Edynburgu Total Theatre Award i Herald Angel Award) i Anhellim. Wołaniu. Prowadzi własne sesje praktyczne pod nazwą Wakening the Listening Body (Budzenie słuchającego ciała) w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, a także z Teatrem ZA R, zarówno w Polsce, jak i za granicą. W swojej pracy poszukuje „esencji komunikacji” aktora, w której taniec i dramat są jedynie nośnikami aktorskiej ekspresji.

Guillaumarc Froidevaux urodził się w Szwajcarii. Występował z zespołami szkoły teatralnej TPR i Théâtre Circus Junior, w 2005 roku ukończył Scuola Teatro Dimitri. Współpracował z grupami: Twof2, Palin Teatro, Teatro Paravento oraz DschungelWien, obecnie jest członkiem duetu The Sunny Side Up. Ma również doświadczenia artystyczne związane z filmem, tańcem i projektami międzydyscyplinarnymi. Współzałożyciel, wraz z Zuzaną Kakalikovą, zespołu T-d’U, w którym zrealizował 2008 roku swój pierwszy spektakl, Silence... Obecnie odbywa tournée z przedstawieniem Ôkô, zrealizowanym w 2010 roku. Wraz z artystą plastykiem Kelzangiem Ravachem tworzył filmy krótkometrażowe w Brukseli. Pracował jako instruktor akrobatyki w szwajcarskim LeZarti Cirque, obecnie prowadzi zajęcia z akrobatyki i rytmów ciała w ramach pracy Studia Matejka.

Daniel Han urodził się w USA. Studiował na Uniwersytecie Northwestern (Illinois, USA), gdzie uzyskał tytuł licencjata oraz na Manchester Metropolitan University (Wielka Brytania), zdobywając tytuł magistra aktorstwa w teatrze fizycznym. Edukację artystyczną kontynuował, studiując w Teatrze Pieśń Kozła we Wrocławiu. Łącząc doświadczenia aktorskie z praktyką taekwondo oraz grą na skrzypcach, uczestniczył w projektach filmowych, teatralnych oraz performatywnych w Ameryce Północnej oraz Europie – m.in. w uhonorowanej w 2007 roku nagrodą Jeff produkcji Equus (RedTwist Theatre) oraz spektaklu Suzan-Lori Parks’ 365 Days/365 Plays. Od roku 2010 aktor i uczestnik poszukiwań teatralnych Studia Matejka działającego przy Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu i prowadzonego przez Mateja Matejkę. Jako aktor Studia Matejka współpracował m.in. z Milanem Kozankiem (Artyci
Dance Company) i Vivien Wood (DV8), a także współtworzył spektakl Awkward Happiness or Everything i Don’t Remember About Meeting You (Niezręczne szczęście lub wszystko, czego nie pamiętam z naszych spotkań). Jako artysta Odra Ensemble, projektu realizowanego przy współpracy z Teatrem Pieśń Kozła, występował w spektaklu We Will Leave Only Bone: Reflections of Eurydice. Lider i współzałożyciel Jubilo – międzynarodowego zespołu, którego działalność stanowi artystyczną interwencję i protest przeciwko społecznemu wykluczeniu. w swoich działaniach artystycznych członkowie Jubilo wykorzystują przede wszystkim język ciała i dźwięku. Wśród zrealizowanych przez zespół Jubilo przedsięwzięć znajdują się m.in. projekty z udziałem młodzieży niepełnosprawnej umysłowo i fizycznie, zajęcia z dziećmi pochodzenia romskiego oraz warsztaty dla uchodźców i ofiar rzezi w Srebrenicy z 1995 roku (Bośnia i Hercegowina). W latach 2010–2011 lider międzynarodowej grupy projektu „Brave Kids” podczas Brave Festival (Wrocław). Prowadził warsztaty dla aktorów oraz tancerzy w Polsce, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Grecji oraz Bośni i Hercegowinie. Laureat stypendium Fundacji Fulbrighta, które w latach 2011–2012 realizował w Instytucie Grotowskiego; stypendium to zostało przedłużone na sezon artystyczny 2012/2013.

Zuzana Kakalikova urodziła się na Słowacji, w latach 2000–2003 studiowała aktorstwo na Akademii Sztuk w Bańskiej Bystrzycy, a następnie na Akademii Sztuk Muzycznych i Dramatycznych w Bratysławie, uzyskując w 2005 roku dyplom magistra sztuk dramatycznych. W latach 2005–2006 studiowała pantomimę, tai-chi, taniec i akrobatykę w Scuola Teatro Dimitri w Szwajcarii. Jest współzałożycielką zespołu T-d’U, z którym przygotowała kilka przedstawień i występowała za granicą. Należy do zespołu artystycznego Studia Matejka, a także kontynuuje pracę z własnym zespołem w Szwajcarii.

Alexandra Kazazou urodziła się we Wrocławiu. Jest pół Greczynką, pół Polką.
Studiowała aktorstwo na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach i pracowała jako aktorka w Północnym Teatrze Narodowym w Salonikach. Współzałożycielka grupy teatralnej Asypka w Atenach, ukończyła aktorski program magisterski organizowany przez Teatr Pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University School of Theatre. Obecnie należy do zespołu Studia Matejka, w którym przygotowała spektakl solowy Charmolypi. Jest także członkinią Odra Ensemble oraz Grupy Jubilo. Prowadzi zajęcia z antycznej tragedii greckiej na Uniwersytecie Wrocławskim. w swych badaniach skupia się na funkcji chóru w tragedii greckiej. Odbyła wyprawę na Kubę – w okolice bazy Guantanamo, która była dla niej ważnym doświadczeniem oraz źródłem inspiracji. Posiada dyplom z jogi ashtangi.

Magdalena Koza urodziła się w Polsce. Uzyskała dyplom szkoły baletowej, a następnie dyplom magistra Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. W latach 2003–2005 współpracowała z Iwoną Olszowską, z która stworzyła kilka spektakli wykorzystujących technikę tańca współczesnego. Następnie pracowała w Krakowskim Teatrze Tańca, gdzie przez cztery lata występowała w spektaklach teatru tańca, które również współtworzyła. W 2008 roku reprezentowała Polskę na XIII Biennale Młodych Artystów z Europy i Regionu Śródziemnomorskiego w Bari we Włoszech. W 2009 roku, wraz z Jackiem Gęburą, stworzyła spektakl Podobno, który wystawiano na deskach Sceny Tańca Capitol we Wrocławiu. Jest organizatorką i współzałożycielką Wrocławskiego Festiwalu Ruchu CYRKULACJE. Od 2010 roku należy do Studia Matejka, w ramach którego występuje w Awkward Happiness or Everything I Don’t Remember About Meeting You. Wraz z aktorami i tancerzami Studia Matejka prowadzi warsztaty dla aktorów i tancerzy, a także warsztaty tańca współczesnego. Interesuje się przede wszystkim praktyką związaną ze świadomością ciała w teatrze fizycznym i teatrze tańca, bazując na swoich doświadczeniach z dziedzin tańca współczesnego, BMC, improwizacji i improwizacji kontaktowej. Jest dyplomowaną instruktorką tańca współczesnego.