Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Źródło i forma
Trzeci letni program warsztatów Ośrodka Praktyk Teatralnych Lavauzelle

Prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair, Uljana Horbaczewska, Cécile Da Costa, Jean-François Favreau, Marie-Geneviève L’Her, Marc Naya Diaz

22 lipca – 2 sierpnia
{poniedziałek–piątek}
1 Lavauzelle, 23250 Janaillat, Francja

Wa
rsztaty w językach angielskim i francuskim



Koszt
• 530 EUR/440 EUR*
• 440 EUR/350 EUR – opłata dla osób, które prześlą zgłoszenie do
10 czerwca
* (zniżka dla osób poniżej 26 roku życia i niezatrudnionych)
Cena nie obejmuje przejazdu do Lavauzelle, zakwaterowania ani wyżywienia. Oferujemy odbiór uczestników z najbliższej stacji kolejowej, La Souterraine (stacja na trasie Paryż–Limoges–Tuluza).
• Zakwaterowanie i pełne wyżywienie: 260 EUR

Kontakt i termin zgłoszeń

Chętnych prosimy o przesłanie listu motywacyjnego wraz z CV do 30 czerwca 2013 na adres Marie-Geneviève L’Her (spt@lavauzelle.org; tel. 0033 (0) 6 03931399). Liczba miejsc ograniczona. Odpowiedzi zostaną przesłane do 2 lipca 2013. Aby otrzymać zniżkę zgłoszenie należy wysłać do 26 maja 2013.
Uczestnicy będą proszeni o wpłacenie zaliczki w wysokości połowy kwoty do 12 lipca.

Co jest moim rzeczywistym źródłem gry aktorskiej (punkt, energia, ton, jakość…)? Co jest podobnego w wykonaniu gotowej, istniejącej już sekwencji i w narodzinach formy? Jakie kryteria pomagają mi zrozumieć czy dana ścieżka jest obiecująca czy nie?

Dwunastodniowe warsztaty skierowane są do aktorów, tancerzy i śpiewaków, zarówno profesjonalnych, jak i amatorów, którzy chcą zanurzyć się w intensywnym procesie praktyki.

Program
• Wprowadzenie do kalarippajattu – przygotowanie fizyczne i praktyka tradycyjnej indyjskiej sztuki walki; prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair (Studio Kalari, Wrocław/Trivandrum)
• W stronę osobistego dźwięku – tradycyjny śpiew ukraiński; prowadząca: Uljana Horbaczewska (Ultramarine/Majsternia Pisni, Lwów, Ukraina )
• Poszukiwanie ekspresyjnego ciała – ruch jako reakcja: badanie ciała i warsztaty teatru fizycznego; prowadząca: Cécile Da Costa – aktorka i choreograf (Spitfire/Farma v jeskyni, Praga, Czechy)
• Teatr dźwięku – poszukiwania w praktyce śpiewu i pracy z tekstem, badanie obecności scenicznej; prowadzący: Jean-François Favreau (aktor-śpiewak, reżyser) i Marie-Geneviève L’Her (aktorka teatru fizycznego, pedagog) – członkowie Théâtre de l’homme ivre (Paryż, Francja) i współpracownicy Instytutu Grotowskiego, asystent: Marc Naya Diaz (Barcelona, Hiszpania)

Harmonogram

- 8 godzin pracy dziennie, 9:00–13:00, 15:00–19:00
- wieczorne spotkania, projekcje video, dyskusje
- na zakończenie procesu otwarta prezentacja pracy z udziałem pedagogów i uczestników
- odpoczynek i relaks w naturze, w otoczeniu wsi i lasu
Praca będzie się odbywać w starej, odremontowanej stodole, zbudowanej w typowym stylu „budowniczych z Creuse”, a także na zewnątrz: w lesie i na łąkach.

Ośrodek Praktyk Teatralnych Lavauzelle, usytuowany w specyficznym, chronionym otoczeniu dawnego gospodarstwa w regionie Limousin we Francji, ma na celu rozpowszechnianie i nauczanie tradycji teatralnej, budującej współczesną pracę performatywną w oparciu o kompozycję (w przeciwieństwie do interpretacji) oraz o przyswajanie specyficznych tradycyjnych form, których elementy używane są jako materiał do pracy twórczej.
Więcej: www.lavauzelle.org

Prowadzący

Sankar Lal Sivasankaran Nair – nauczyciel kalarippajattu i dyplomowany masażysta ajurwedyjski. Pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Południowy styl kalarippajattu trenuje od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan (Anjaneya Kalari Sangham), Jayachandran Nair (Kerala School of Martial Arts) oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar (Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham and Ayurveda), a obecnie – Raja Gopalan Assan. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadząc liczne warsztaty i występując na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. Uczy południowego stylu kalarippajattu (prowadzi regularne zajęcia we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą: w Finlandii, Francji, Niemczech, Rosji, Włoszech i Indiach) i wykonuje masaże ajurwedyjskie. Współzałożyciel Studia Kalari. W 2013 roku otworzył własne Kalari w Trivandrum (Kerala, Indie).
Więcej: www.studiokalari.art.pl

Uljana Horbaczewska – absolwentka Lwowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jako artystka realizuje się w śpiewie i w teatrze, a także w malarstwie, w tworzeniu kostiumów i scenografii. W latach 1998–2003 pracowała jako restauratorka ikon i malarstwa monumentalnego na Ukrainie oraz w Polsce. Od 2002 do 2011 roku była śpiewaczką, aktorką i malarką w grupie Majsternia Pisni, współpracującej przez wiele lat z Instytutem Grotowskiego. Razem z Majsternią Pisni (www.maisternia.com.ua) występowała w spektaklach Rasa i Irmos, a także nagrała trzy płyty W niedzielę rano, Po Bożym Narodzeniu i Światłozjawienia. Od 2011 roku samodzielnie podąża własną ścieżką artystyczną (nagrała płytę Dole), a także współpracuje z międzynarodowymi muzykami i artystami wizualnymi, Klausem Kugelem, Markiem Tokarem i Petrasem Vysniauskasem (stowarzyszenie artystyczne Tryptyk, www.artryptykh.com) przy projekcie „Ultramarine”.
 
Cécile Da Costa od 2005 roku pracuje jako aktorka teatru fizycznego i śpiewaczka. Przez pięć lat była członkinią międzynarodowego studia teatralnego Farma v jeskyni w Pradze, występując w spektaklach Sclavi. Pieśni emigranta, Poczekalnia, Teatr, a także w prezentacjach pracy, reżyserowanych przez Viliama Dočolomanskiego we współpracy z choreografką Charlottą Öfverholm (DV8). W ramach projektów Farmy v jeskyni wzięła udział w kilku wyprawach na słowackie Zakarpacie i do Nordeste w Brazylii (praca nad brazylijską sztuką walki capoeira i nad tańcami bumba meu boi i cavalo marinho). Obecnie Cécile współpracuje jako choreograf i aktorka z zespołem Spitfire, a także prowadzi warsztaty.
Więcej: www.infarma.info; www.bezhlavi.cz/spitfire-company

Jean-François Favreau w czasie studiów współpracował z teatrem obrazu, Compagnie La Machine z Paryża, następnie jako aktor-śpiewak dołączył do kilku projektów muzyczno-teatralnych, najpierw do wiedeńskiego Theater TANTO (praca nad spektaklem Dociekania psa według Kafki), a potem został członkiem Teatru ZAR z Wrocławia (od 2008 roku występuje w tryptyku Ewangelie dzieciństwa, prezentowanym na całym świecie). Od wielu lat współpracuje z Serhijem Kowałewyczem, uczestnicząc w projekcie „Song of Songs”, jest również współpracownikiem Alexisa Forestierem – występuje we Francji w spektaklu Le mystère des mystères na podstawie E.E. Cummingsa. W ramach współpracy z Instytutem Grotowskiego aktywnie uczestniczył w licznych wyprawach badawczych poświęconych tradycyjnym pieśniom przekazu ustnego, głównie w obszarze śródziemnomorskim (Sardynia, Korsyka, Sycylia, Półwysep Apeniński). Od 2010 roku prowadzi międzynarodowy zespół In Medias Res. Wystawiał teksty Witolda Gombrowicza, Georga Büchnera i Roberta Walsera zarówno z grupą La Machine, jak i z założonym przez siebie w Paryżu w 2006 roku Théâtre de l’homme ivre. Od 2009 roku jest dyrektorem artystycznym Ośrodka Praktyk Teatralnych Lavauzelle.

Marie-Geneviève L’Her początkowo uczyła się lalkarstwa i występowała przez 5 lat z grupą La Machine w Paryżu jako aktorka i lalkarka. W latach 2004–2005 odkrywała teatr fizyczny, współpracując jako aktorka z Teatrem Jednego Wiersza w Opolu (spektakle Zyszczy Nam i Użytkownia). Później uczyła się mimu cielesnego w szkole Etienne’a Decroux w Paryżu (stowarzyszenie Hippocampe i grupa teatralna Pas de dieux), a następnie w Stanach Zjednoczonych była asystentką profesora i performera mimu cielesnego Thomasa Leabharta w Pomona College. Od 2009 roku, razem z Théâtre de l’homme ivre, grupą teatralną, której jest współzałożycielką, bada ruch i prowadzi warsztaty. W 2011 roku odbywała rezydencje artystyczne we wrocławskim Teatrze Pantomimy im. H. Tomaszewskiego oraz w Instytucie Grotowskiego, gdzie stworzyła partyturę ruchu dla spektaklu Marie, prezentowanego również we Francji i Belgii. Śpiewa w zespole In Medias Res i prowadzi linię edukacyjną Ośrodka Praktyk Teatralnych Lavauzelle.
Więcej: www. lavauzelle.org/thi

Marc Naya Diaz
(asystent) kończy obecnie studia aktorskie w Instytucie Teatralnym (Institut del Teatre) w Barcelonie, gdzie występował w kilku spektaklach. Studiuje z Moreno Bernardi i jest członkiem laboratorium badawczego sztuk performatywnych Drama Ritual, prowadzonego przez Pere Sais, w ramach którego występuje w sztuce Ergo II. Rozwija również własny projekt, Proyecto Voces, oparty na pieśniach flamenco i na tekście Ramóna del Valle-Inclán. Współpracuje z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Lavauzelle dzięki programowi Erasmus.

Partnerzy: Instytut Grotowskiego, Studio Kalari, Institut del Teatre (Barcelona, Hiszpania), Théâtre de l’homme ivre, Samorząd miejski w Janaillat, CIATE i okręg Creuse