Biomechanika teatralna Meyerholda |
Prowadzący: Giennadij Bogdanow i Aleksiej Lewiński PWST, ul. Braniborska 59, Wrocław 28 września – 2 października 2013 {sobota–środa} 15:00–20:00 Warsztaty prowadzone przez Aleksieja Lewińskiego 3 października {czwartek} 19:00 Spotkanie z Aleksiejem Lewińskim (prowadzenie: Jonathan Pitches) oraz pokaz pracy uczestników warsztatów 29 września – 3 października 2013 {niedziela–czwartek} 9:00–14:00 Warsztaty prowadzone przez Giennadija Bogdanowa 4 października {piątek} 19:00 Spotkanie z Giennadijem Bogdanowem (prowadzenie: Jonathan Pitches) oraz pokaz pracy uczestników warsztatów Warsztaty w językach rosyjskim, polskim i angielskim ![]() Koszt • 600/320* PLN – udział w jednym warsztacie • 1.000/600* PLN – udział w dwóch warsztatach * dla uczestników z Europy Środkowej i Wschodniej Cena nie obejmuje zakwaterowania i wyżywienia. Brak wolnych miejsc Udział w warsztatach jest jednoznaczny ze zgodą na udział w otwartym dla publiczności pokazie pracy: • 3 października {czwartek} 19:00 Spotkanie z Aleksiejem Lewińskim i pokaz pracy uczestników warsztatów • 4 października {piątek} 19:00 Spotkanie z Giennadijem Bogdanowem i pokaz pracy uczestników warsztatów Biomechanika teatralna została stworzona przez Wsiewołoda Meyerholda i jego aktorów w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Jej bazą jest synteza tradycji teatru europejskiego i teatrów Wschodu. Jest to psychofizyczny trening przeznaczony dla aktorów, skupiony na nauczaniu najbardziej fundamentalnych zasad rzemiosła aktorskiego. Biomechanika pomaga aktorowi w odczuwaniu i rozumieniu swojej scenicznej obecności – w czasie i przestrzeni, uczy koordynacji, równowagi i ścisłej realizacji zadań i idei proponowanych przez reżysera. Jednocześnie podnosi samoświadomość aktora, rozwija kreatywność i dostarcza narzędzi do samodzielnego komponowania działań ruchowych. Giennadij Bogdanow i Aleksiej Lewiński to dwaj najwyżej cenieni w świecie mistrzowie techniki, będący w prostej linii kontynuatorami oryginalnego nauczania sztuki aktorskiej wypracowanego przez Meyerholda i jego aktorów. Już w latach trzydziestych zajęcia z biomechaniki odbywały się według schematu: najpierw wstępny trening obmyślony indywidualnie przez nauczyciela zgodnie z ogólnymi zasadami biomechaniki, następnie nauka klasycznych etiud ruchowych skomponowanych przez Meyerholda i stanowiących rdzeń techniki. Obecność obu mistrzów daje unikalną możliwość doświadczenia, jak indywidualność nauczyciela wpływa na charakter prowadzonego treningu. Warsztaty przeznaczone są dla aktorów, tancerzy, reżyserów, a także osób zainteresowanych rozwinięciem świadomości ciała. Zajęcia oparte są na intensywnym treningu fizycznym. Warsztaty towarzyszą międzynarodowej konferencji Praktyki teatralne Wsiewołoda Meyerholda, która odbędzie się w dniach 3–5 października w Instytucie Grotowskiego. |