Praktyki teatralne Wsiewołoda Meyerholda |
Konferencja międzynarodowa 3–5 października 2013 {czwartek–sobota} Sala Teatru Laboratorium, Rynek-Ratusz 27 Wstęp wolny Konferencja będzie tłumaczona symultanicznie na języki: polski, rosyjski i angielski. Meyerhold to pomieszanie geniuszu twórczego i ludzkiej podstępności. To niezliczone cierpienia tych, którzy jak ja kochali go bezgranicznie. I niezliczone chwile zachwytu, kiedy mogliśmy śledzić magię twórczego procesu tego wyjątkowego w swoim rodzaju czarodzieja sceny. Buntowniczy uczeń Stanisławskiego, genialny aktor i reżyser, twórca biomechaniki teatralnej i propagator fizycznego treningu aktorskiego, największy rewolucjonista inscenizacji, prekursor koncepcji muzycznej konstrukcji przedstawienia, pierwszy „autor przedstawienia teatralnego”, nauczyciel Eisensteina, odkrywca Szostakowicza. Wsiewołod Emiljewicz Meyerhold (1874–1940) jest powszechnie uznawany za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych artystów teatru XX wieku. Jego propozycje były podejmowane i twórczo rozwijane przez takich mistrzów jak: Jerzy Grotowski, Eugenio Barba, Robert Wilson czy Tadeusz Kantor. Do dziś Meyerhold, zwłaszcza jako twórca biomechanicznego treningu aktorskiego i oryginalnych metod reżyserskich, jest żywą inspiracją dla artystów. Jednocześnie wciąż pozostaje on jednym z najsłabiej znanych w Polsce twórców Wielkiej Reformy Teatralnej. Na początku XXI wieku chcemy na nowo, z dzisiejszej perspektywy, mając za sobą doświadczenia przemian w teatrze drugiej połowy XX wieku, spojrzeć na dokonania Meyerholda i zapytać o jego miejsce w teatrze współczesnym. W tym celu Instytut im. Jerzego Grotowskiego podjął się organizacji pierwszej w Polsce konferencji poświęconej teatralnemu dorobkowi Wsiewołoda Emiljewicza Meyerholda, skupiającej największych specjalistów z Polski, Rosji, Europy Zachodniej i USA. Chcemy odnowić zainteresowanie Meyerholdem i uczynić jego dorobek, zwłaszcza propozycje dotyczące pracy z aktorem, tematem bieżącej refleksji teatrologicznej. Dlatego wystąpienia uczestników konferencji przedstawią dokonania artysty we współczesnym kontekście; dlatego też konferencja wzbogacona jest o program imprez towarzyszących skonstruowany tak, by zetknięcie własnego doświadczenia praktycznego i odbiorczego publiczności z refleksją naukową było punktem wyjścia do inspirujących dyskusji. PROGRAM KONFERENCJI 3 października {czwartek} 10:00–13:30 Sala Teatru Laboratorium Otwarcie konferencji Béatrice Picon-Vallin (Centre national de la recherche scientifique) Meyerhold: ku aktorowi ery naukowej i teorii podwójnej referencji Nikołaj Piesoczynski (Sankt-Petersburskaja gosudarstwiennaja akademija tieatralnogo iskusstwa) Metoda aktorska w Teatrze Meyerholda. Technologia jako filozofia Wadim Szczerbakow (Gosudarstwiennyj institut iskusstwoznanija) Plastyczne ucieleśnienie paradoksu Dyskusja 15:30–18:00 Sala Teatru Laboratorium Natalia Makierowa (Muziej-Kwartira W.E. Meyerholda) Aktor w scenograficznej przestrzeni spektakli Meyerholda Nadieżda Tarszis (Sankt-Petersburskaja gosudarstwiennaja akademija tieatralnogo iskusstwa) Od „muzycznego realizmu” Meyerholda do współczesnych teatralnych ścieżek dźwiękowych Dyskusja 19:00 PWST, ul. Braniborska 59 Spotkanie z Aleksiejem Lewińskim, prowadzenie Jonathan Pitches (University of Leeds) Pokaz pracy uczestników warsztatów biomechaniki 4 października {piątek} 10:00–13:30 Sala Teatru Laboratorium Maria Shevtsova (Goldsmiths, University of London) Meyerholdowski wymiar prac współczesnych reżyserów Jörg Bochow (Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg) Meyerhold i teatr współczesny. Refleksja krytyczna Katarzyna Osińska (Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk) Od biomechaniki do bio-obiektów: aktor u Wsiewołoda Meyerholda i Tadeusza Kantora Dyskusja 15:30–18:00 Sala Teatru Laboratorium Małgorzata Jabłońska (Uniwersytet Jagielloński) Biomechanika Meyerholda – trening aktorski oparty na paradygmacie przygotowanego doświadczenia Philip Brehse (Open Space Performunion) Opowieść o doświadczeniu biomechaniki – od rekonstrukcji Living Theatre do własnej twórczości scenicznej Dyskusja 19:00 PWST, ul. Braniborska 59 Spotkanie z Giennadijem Bogdanowem, prowadzenie Jonathan Pitches (University of Leeds) Pokaz pracy uczestników warsztatów biomechaniki 5 października {sobota} 10:00–13:30 Sala Teatru Laboratorium Janne Risum (Aarhus Universitet) Aktorki w męskich rolach w spektaklach Meyerholda Fausto Malcovati (Università degli Studi di Milano) Meyerhold i Wydział Teatralny Ludowego Komisariatu Oświaty (TEO Narkomprosu) (1918–1920) Olga Kupcowa (Wsjerossijskij gosudarstwiennyj uniwersitet kinematografii im. S.A. Gierasimowa) Odkrycie Puszkina: dramaturgia Puszkina w pedagogice teatralnej Meyerholda drugiej i trzeciej dekady XX wieku Dyskusja Zamknięcie konferencji Koordynacja: Dariusz Kosiński: kosinski@grotowski-institute.art.pl; Małgorzata Jabłońska: malgorzata@grotowski-institute.art.pl Dofinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego |