Abstrakty |
Strona 1 z 6 Jörg Bochow (Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg) Meyerhold i teatr współczesny. Refleksja krytyczna Pod koniec XX wieku niemiecki teatr był świadkiem ożywienia zainteresowania wizją teatru Meyerholda, w szczególności zaś biomechaniką. Młodzi reżyserzy jak Thomas Ostermeier i Claudia Bauer oraz wielu młodych aktorów zaadaptowało metody Meyerholda do swojej pracy. Piętnaście lat później to zainteresowanie nowoczesną estetyką początku XX wieku konfrontowane jest z nowymi koncepcjami przedstawiania indywidualnej i społecznej tożsamości na scenie. Jak funkcjonują koncepcje Meyerholda we współczesnych strategiach przedstawieniowych? Gdzie leżą nieodłączne filozoficzne i estetyczne konflikty? Philip Brehse (Open Space Performunion) Opowieść o doświadczeniu biomechaniki – od rekonstrukcji Living Theatre do własnej twórczości scenicznej. Wykształcony w Nowym Jorku aktor, współpracownik The Alchemical Theatre Laboratory, a później Living Theatre, świadek prób rekonstrukcji i inkorporacji biomechaniki opowie o własnej przygodzie twórczej z techniką Meyerholda. Małgorzata Jabłońska (Uniwersytet Jagielloński) Biomechanika Meyerholda – trening aktorski oparty na paradygmacie przygotowanego doświadczenia W swojej praktyce scenicznej Wsiewołod Meyerhold rozpoznał zapotrzebowanie na „nowego aktora”, obdarzonego nową świadomością miejsca, jakie zajmuje w wieloskładnikowej kompozycji spektaklu. W jego koncepcji aktor, operując świadomie dostępnym mu materiałem (ciałem i głosem) ma być odpowiedzialnym współtwórcą przedstawienia. Biomechanika powstała jako odpowiedź na to zapotrzebowanie, zmieniając fundamentalnie paradygmat pracy aktora. Stworzony eksperymentalnie trening jawi się nie jako skończona, dana do opanowania i naśladowania technika gry aktorskiej, ale jako scenariusz „przygotowanego doświadczenia”, który może zostać odtworzony i zaktualizowany, pozwalając aktorowi w praktyce, na poziomie doświadczenia somatycznego, zrozumieć generalne zasady rządzące zawodem i według nich komponować swoje działania w dowolnej estetyce i dowolnym kontekście. Olga Kupcowa (Wsierossijskij gosudarstwiennyj uniwiersitet kinematografii im. S.A. Gierasimowa) Odkrycie Puszkina: dramaturgia Puszkina w pedagogice teatralnej Meyerholda drugiej i trzeciej dekady XX wieku Meyerhold jako teoretyk dramatu i pedagog teatralny dokonał „odkrycia” sceniczności Puszkina i obalenia przekonania, iż dramaty Puszkina to „dramaty do czytania”. W poświęconym temu zagadnieniu wystąpieniu poruszone zostaną następujące wątki:
|