Abstrakty |
Strona 2 z 6 Natalia Makierowa (Muziej-Kwartira W.E. Meyerholda) Aktor w scenograficznej przestrzeni spektakli Meyerholda Przedmiotem referatu jest oddziaływanie przestrzeni scenograficznej, tworzonej przez różnych artystów w trakcie drogi twórczej Meyerholda, na sposoby funkcjonowania aktora. Poruszane zagadnienia:
Fausto Malcovati (Università degli Studi di Milano) Meyerhold i Wydział Teatralny Ludowego Komisariatu Oświaty (TEO Narkomprosu) – (1918–1920) Jak wiadomo, Meyerhold od razu zaakceptował nową władzę i jako jeden z pierwszych brał udział w realizacji przedsięwzięć rządu bolszewików. Wszedł w skład Wydziału Teatralnego (TEO) Ludowego Komisariatu Oświaty (Narkompros) i aktywnie uczestniczył we wszystkich pracach – poczynając od organizacji kwerend w archiwach, na wyborze tekstów dla kółek wiejskich kończąc. Przede wszystkim był człowiekiem teatru pośród ludzi, dla których teatr stanowił jedynie przedmiot fascynacji bądź rozważań filozoficznych (m.in. Iwanow-Razumnik, Włodzimierz Gippius, Aleksiej Remizow, Aleksander Błok). Rola Meyerholda jako zwolennika i przewodnika radzieckiej władzy jest doskonale widoczna na przykładzie zdarzeń podczas Specjalnego Zgromadzenia ds. Teatru, zwołanego przez komisarza ludowego Anatolija Łunaczarskiego w grudniu 1918 roku. Podczas tego spotkania władzy z czołowymi przedstawicielami świata teatru Meyerhold nie tylko w całości poparł program TEO, który wiele osób krytykowało za abstrakcyjność i akademizm, ale wystąpił także otwarcie przeciwko Stanisławskiemu, Niemirowiczowi-Danczence i Jużinowi, oskarżając ich o odwracanie się od wszystkiego, co nowe. Meyerhold twierdził, że „Wydział Teatralny jest tą przestrzenią, która może służyć jako laboratorium i rezerwuar, w którym żywią się, powstają i odnajdują się nowe możliwości teatru”. Ta perspektywa towarzyszyła Meyerholdowi podczas tworzenia „szkoły sztuki aktorskiej” z „kursami dla instruktorów nauczania sztuki inscenizacji” i temu zadaniu podporządkowane zostały spektakle: Słowik Igora Strawińskiego oraz Misterium-buffo Włodzimierza Majakowskiego. |