Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Biogramy

Philip Brehse – aktor, reżyser, muzyk, performer, współzałożyciel Open Space Performunion w Berlinie. Ukończył studia aktorskie w Ithaca College w Nowym Jorku. Jego fascynacja biomechaniką Meyerholda rozpoczęła się dzięki współpracy z Carlem Altomare, Mary Krapf i The Alchemical Theatre Laboratory w Nowym Jorku i Europie. W późnych latach osiemdziesiątych współpracował z Living Theatre Judith Maliny i Hanona Reznikova. Od 1991 roku, żyjąc i pracując w zjednoczonym Berlinie, pogłębiał swoje badania nad Meyerholdem i praktyczny trening biomechaniki. Ukończył jego klasę mistrzowską Giennaija Bogdanowa podczas Expo w Hanowerze. Reżyserował oraz uczył biomechaniki i aktorstwa w Athanor Akademie w Burghausen, Neue Schauspielschule w Norymberdze, a także w Teatro Cinque w Mediolanie, gdzie miał możliwość regularnej pracy ze studentami do momentu osiągnięcia przez nich biegłości w stosowaniu biomechaniki jako faktycznej praktyki scenicznej. Specjalizuje się w wykorzystywaniu podejścia biomechanicznego w performance art i choreografii. Kurator International Performance Festival CUT w Berlinie. Więcej: berlinbrehse@gmx.de


Mel Gordon
– profesor sztuki teatru na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Autor wielu książek, m.in. The Grand Guignol (1997), The Stanislavsky Technique (2000), Dada Performance (2001). Jego artykuł Biomechanika Meyerholda opublikowany w „The Drama Review” (1974), stworzony we współpracy ze Stellą Ogankovą – uczestniczką warsztatu Meyerholda w 1922 roku, był pierwszym szczegółowym opisem techniki od momentu likwidacji Teatru im. Meyerholda w 1938. W roku 1982 w Muzeum Guggenheima wraz z Almą H. Law i studentami z Uniwersytetu Nowojorskiego odtworzył sceny z Rogacza wspaniałego. W 1985 wyreżyserował spektakl Kabaretu Konstruktywistycznego Nikołaja Foreggera – Mastfor (produkcja Alma Law). Spektakl był wystawiany w Nowym Jorku (gdzie otrzymał nagrodę Performance Art), Frankfurcie, Zurychu i San Francisco. W 1996 Law i Gordon opublikowali pracę Meyerhold, Eisenstein and Biomechanics: Actor Training in Revolutionary Russia (1996, 2012).


Małgorzata Jabłońska – teatrolog, doktorantka w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przygotowuje rozprawę doktorską Ku dramaturgii ciała. Wpływ biomechaniki Wsiewołoda Emiljewicza Meyerholda na koncepcje treningu aktorskiego w teatrze europejskim XX wieku. Należy do Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA.