Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Śpiew modalny. Podróż w dźwięku

30 listopada – 1 grudnia 2013 {sobota–niedziela} 10:00–14:00
Śpiew modalny. Podróż w dźwięku
Warsztaty prowadzone przez Arama i Virginię Kerovpyanów w asyście Murata İçlinalçy

2–3 grudnia 2013 {poniedziałek–wtorek} 16:00–19:00
Ormiańskie kołysanki
Warsztaty prowadzone przez Virginię Kerovpyan
Studio Na Grobli
Warsztaty w języku angielskim

Koszt: 400 PLN
Kontakt i zapisy
Kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 26 listopada 2013 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl. W ciągu kilku dni prześlemy potwierdzenie. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Godziny warsztatów:
30 listopada – 1 grudnia {sobota–niedziela} 10:00–14:00
2–3 grudnia {poniedziałek–wtorek} 16:00–19:00

Warsztaty w ramach seminarium praktycznego VoicEncounters



Śpiew modalny. Podróż w dźwięku


Głównym celem warsztatów jest przybliżenie uczestnikom tradycji śpiewu modalnego. Proces nauczania rozpoczyna się od śpiewania burdonu oraz interwałów nieujętych w równomiernie temperowanym systemie, prowadząc do nauki ormiańskich pieśni liturgicznych poprzez słuchanie i powtarzanie. Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych śpiewem modalnym, niezależnie od tego, czy znają język ormiański, czy nie – zarówno amatorów, jak i zawodowych muzyków.

Sesja skupi się na dwóch aspektach:
1. pracy wokalnej pomagającej w znalezieniu naturalnego głosu, w wydobywaniu którego zaangażowane jest całe ciało;
2. pracy modalnej, która zaczyna się od odkrywania naturalnych interwałów, zapomnianych we współczesnym środowisku miejskim. W takim procesie uczestnicy uczą się postrzegać melodię w kontekście modalnym, umiejscawiając ją w środowisku dźwiękowym, a nie jako szereg następujących po sobie nut lub motywów.
Uczestnicy warsztatów będą mogli odkryć różne rodzaje interwałów oraz składających się z nich skal modalnych. W takim właśnie kontekście przekazywane są pieśni o stosunkowo niewielkiej ilości tekstu, będące przedmiotem warsztatów.

Ormiańskie kołysanki


Pieśni śpiewane, by ukołysać dziecko do snu.
Słowa kołysanek są różne w zależności od regionu: oror-oror, orim-orim, ejur-ejur, ruri-ruri...
Wzywają wiatr, by ukołysał maleństwo, gwiazdy, by je sławiły, i anioły, by je chroniły.
Pełne są obrazów charakterystycznych dla kultur Bliskiego Wschodu – od róży do słowika, oraz nadziei, wspólnej dla wszystkich narodów – że dziecko dobrze wypocznie, urośnie i będzie mieć własne potomstwo.

Aram Kerovpyan urodził się w Stambule. Doktor muzykologii, jako chłopiec odbył naukę śpiewu liturgicznego w Kościele ormiańskim. Uczył się gry na kanunie i studiował system muzyczny Bliskiego Wschodu u mistrza Saadeddina Öktenaia. W 1977 roku przeprowadził się do Paryża, gdzie całkowicie poświęcił się muzyce, grając z wieloma muzykami z Bliskiego Wschodu. W 1980 roku dołączył do Ensemble de Musique Arménienne, który później zmienił nazwę na Kotchnak. Od tamtej pory głównym obszarem jego badań stała się muzyka ormiańska, szczególnie system modalnych skal pieśni liturgicznych. W 1985 roku założył zespół ormiańskich pieśni liturgicznych Akn. Równolegle z pracą muzyka uczestniczy w konferencjach i seminariach, prowadzi wykłady w Europie i Ameryce Północnej, a także regularnie publikuje artykuły i prace na temat teorii ormiańskiej muzyki modalnej. Od 1990 roku pełni funkcję mistrza śpiewu w ormiańskiej katedrze w Paryżu.



Virginia Pattie Kerovpyan urodziła się w Waszyngtonie w Stanach Zjednoczonych. Studiowała śpiew i występowała w wielu chórach i zespołach muzyki dawnej jako chórzystka i solistka. Następnie wyjechała do Francji, gdzie kontynuowała naukę śpiewu w École Normale Supérieure de Musique de Paris oraz Conservatoire National Supérieur de Musique. Virginia Pattie Kerovpyan występowała i nagrywała z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. Les Arts Florissants, Ensemble Guillaume de Machaut de Paris, Per Cantar e Sonar, l’Offrande Musicale, La Grande Écurie et la Chambre du Roy. W 1976 roku założyła z Roubenem Haroutunianem duet, który później przyjął nazwę Kotchnak, a w 1985 roku pomogła stworzyć zespół ormiańskich pieśni liturgicznych Akn, którego jest wokalistką.



Murat İçlinalça urodził się w 1985 roku w Stambule. W wieku 8 lat rozpoczął naukę śpiewu u mistrza Nişana Çalgıcıyana. Studiował śpiew i muzykę ludową w Konserwatorium Muzycznym na Politechnice w Stambule, którą ukończył w 2010 roku. W tym samym roku został mianowany mistrzem śpiewu kościoła pod wezwaniem św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule.