Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Ogród wizji
Koncert pieśni perskich w wykonaniu Vahdat Ensemble

26 listopada {wtorek} 19:00
Synagoga pod Białym Bocianem, ul. Pawła Włodkowica 5a
Wstęp wolny



Twórczość Mahsy i Marjan Vahdat to doskonały przykład ewolucji perskiego śpiewu. Siostry należą do nowego pokolenia muzyków, mających wykształcenie uniwersyteckie i bez reszty oddanych swojej sztuce. Kultywują tradycję, która we współczesnym Iranie przeżywa kryzys tożsamości. Muzykę perską wyróżnia właściwa kulturom Wschodu zdolność ciągłego odradzania się w nowej formie. Opiera się nie tylko na „wiernym” przekazie, ale także na autentyczności emocji. Dzięki swojemu sufickiemu dziedzictwu zachowuje szlachetność i głębię, którą można określić mianem orientalnego melancholijnego romantyzmu. Cechę tę można odnaleźć w muzyce Mahsy i Marjan Vahdat. W swoich pieśniach opowiadają o radościach, smutkach, nadziejach, tęsknotach i miłościach Irańczyków. Choć nie są obecne w Iranie, mają ciągły kontakt z publicznością w wielu innych krajach.

Vahdat Ensemble to owoc wielu lat współpracy pięciu artystów. Zespół występował na wielu festiwalach muzyki tradycyjnej, wypracował oryginalną, nowoczesną interpretację klasycznej i regionalnej muzyki perskiej. Ważną rolę odgrywa w niej improwizacja bazująca na pomysłach, doświadczeniach i indywidualnej ekspresji poszczególnych członków zespołu. Warstwę tekstową pieśni stanowią poezja mistyczna i miłosna wielkich poetów sufickich, takich jak Hafez, Rumi i Attar, a także poetów współczesnych, np. Mohammada Ibrahima Dżafariego i Houshanga Ibtihadża (Sajeha), a także przekazywane ustnie utwory literatury irańskiej.

Śpiew: Mahsa i Marjan Vahdat
Muzycy: Pasza Handżani (nej), Atabak Elyasi (setar), Ali Rahimi (instrumenty perkusyjne)



Od 2003 roku siostry Vahdat współpracują z norweską wytwórnią Kirkelig Kulturverskted, dla której nagrały szereg płyt. W 2012 roku, z Persian Ensemble, wydały album Twinklings of Hope, nagrany i wyprodukowany przez Erika Hillestada. Album zebrał pozytywne recenzje, magazyn „Songlines” uznał go za jedną z dziesięciu najlepszych płyt w sierpniu i wrześniu 2012 roku, został również nagrodzony w kategorii muzyki tradycyjnej w dwunastej edycji Independent Music Awards w USA w czerwcu 2013.

Tradycyjna muzyka perska czerpie z wielu źródeł, w tym z regionalnych stylów muzycznych, religijnych gatunków melodii i chorałów oraz popularnych piosenek przetworzonych przez mistrzów i ich uczniów. Muzyka ta odzwierciedla pojęcia kluczowe dla kultury irańskiej, a w szczególności mistycyzm islamski oraz motywy kulturowe obecne w innych formach sztuki. Jest związana z filozofią suficką, szczególnie poprzez motywy poetyckie. Ta oparta na systemie modalnym forma muzyki kładzie szczególny nacisk na improwizację i ornamentację (tahir ). Elastyczność form muzycznych i zakres wolności improwizowania są na tyle duże, że ten sam utwór zagrany dwa razy przez jednego artystę podczas jednego występu może odznaczać się inną kompozycją melodyczną, formą, długością i efektem emocjonalnym. W repertuarze Mahsy i Marjan Vahdat znajdują się tradycyjne pieśni perskie, jak również regionalne i folkowe pieśni z Iranu oraz kompozycje własne artystek.


Współpraca: Fundacja Bente Kahan i Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich, oddział Wrocław