Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna
Wywołując i (zapominając) Szekspira

Okładka książki Wywołując i (zapominając) SzekspiraAutor: Peter Brook
Przekład: Grzegorz Ziółkowski
Redakcja przekładu: Ewa Guderian-Czaplińska
Data wydania: marzec 2006
ISBN: 83-917448-8-4
Format: 110x180 mm
Liczba stron: 55
Rodzaj oprawy: miękka
Cena: 14 zł


Wybrane strony: 
pdf


Książka zawiera zapis dwóch spotkań Petera Brooka z publicznością z połowy lat dziewięćdziesiątych, podczas których wybitny reżyser podjął temat aktualności Szekspira.

„Cóż więc można powiedzieć młodemu aktorowi, który przymierza się
do jednej z tych wielkich ról? Zapomnij o Szekspirze.
Zapomnij, że kiedykolwiek istniał taki człowiek. Zapomnij, że te sztuki miały autora. Pamiętaj jedynie, że twoim aktorskim obowiązkiem jest powołanie do życia postaci. Przyjmij jako założenie – i niech będzie to sztuczka, która ma ci pomóc – że postać, nad którą pracujesz, naprawdę istniała”.
(Fragment książki)

Peter Brook – urodzony 21 marca 1925 roku w Londynie – jest jednym z najwybitniejszych reżyserów współczesnego teatru. Przez sześćdziesiąt lat twórczej aktywności wystawił ponad osiemdziesiąt spektakli teatralnych i operowych, reżyserował filmy, projektował scenografie i komponował muzykę do swoich przedstawień. Jest autorem kilku utworów scenicznych, scenariuszy telewizyjnych i filmowych. W młodości recenzował spektakle baletowe. Realizował swe przedsięwzięcia w wielu krajach
(m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Indiach, Persji, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii). Wielojęzyczna bibliografia artykułów, recenzji, rozpraw i innego typu prac dotyczących jego dokonań liczy już kilkanaście tysięcy pozycji. Brook to także autor licznych artykułów i książek, wśród których najważniejsze miejsce zajmuje The Empty Space (1968) – książka współtworząca kanon dwudziestowiecznej myśli teatralnej.
Ukazała się ona w Polsce pod tytułem Pusta przestrzeń w serii
„Teorie współczesnego teatru”, redagowanej przez Konstantego Puzynę, gdzie miała dwa wydania – w 1977 i 1981 roku. Oprócz niej Brook napisał: The Shifting Point: Theatre, Film, Opera, 1946-1987 (wydanie amerykańskie – 1987, wydanie angielskie z 1988 roku opatrzone zostało podtytułem: Forty Years of Theatrical Exploration, 1946-1987; wydanie polskie Ruchomy punkt. Czterdzieści lat poszukiwań teatralnych, 1946-1987, Ośrodek Grotowskiego – „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań – Wrocław 2004), There Are No Secrets (1993; w Stanach Zjednoczonych książka ta nosiła tytuł The Open Door, wydanie polskie
Nie ma sekretów, 1997), Threads of Time (1998), Evoking Shakespeare
(1998), Avec Shakespeare (1998) oraz Between Two Silences (1999).
Zob. także: www.bouffesdunord.com; www.peterbrook.net

Zob. recenzje i omówienia:

  • recenzja pierwszego wydania angielskiego: Małgorzata Sugiera: Szekspir współczesny?, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 1999 nr 31–32 (czerwiec-sierpień), s. 114.

  • Julia Hoczyk: Szekspir okiem Brooka, „Scena” 2006 nr 2–3, s. 33.

    www.e-teatr.pl/pl/artykuly/31110.html

  • TK [Tadeusz Kornaś]: Peter Brook Wywołując i (zapominając) Szekspira, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2006 nr 72 (kwiecień), s. 104.