Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań |
Spektakl Studia Matejka 14–15 grudnia 2013 {sobota–niedziela} 19:00 Studio Na Grobli Bilety: 20 zł Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320 www.biletin.pl Spektakl w językach polskim, angielskim, francuskim i słowackim Czy szczęście jest czymś, czego szukamy w drugiej osobie, projektując swoje marzenia, pragnienia, słabości? Życiowa podróż dwóch przedstawionych par ukazuje, jak czas nakłada na płótno związku kolejne warstwy sekretów, zaskoczeń i nieporozumień. Chwila szczęścia pojawia się, by za moment zniknąć. Czy ją w ogóle rozpoznaliśmy? Z „obowiązku bycia szczęśliwymi” skrywamy emocje, które nie znajdując ujścia, stają się źródłem nieporozumień. Ściągając maski, ujawniamy to, co zazwyczaj tak chętnie skrywamy – niewypowiedziane pytania, tłumione pragnienia. Dziwne Szczęście posługuje się nowoczesnymi środkami wyrazu. Reklama, klip wideo nie zaatakują nas jednak bezpośrednio. To raczej kwestia nietypowego podejścia do opowiadania. Jest w nim miejsce na intymną atmosferę i erotyzm. Z drugiej strony egoizm, brak porozumienia z bliską osobą – zamiast do spełnienia – prowadzą do klęski, samotności. Ironia również znajduje tu swoje zastosowanie, bawi, a jednocześnie prowokuje, rozwija i łączy opowieści. W spektaklu tym, jak w lustrze, możemy się przyjrzeć samym sobie. I nie będzie to krzywe zwierciadło. Wyjdziemy piękniejsi! Zalążkiem projektu było laboratorium teatru fizycznego prowadzone przez Studio Matejka. Podczas badań w Instytucie Grotowskiego członkowie Studia prowadzili poszukiwania w zakresie treningu i ćwiczeń fizycznych, opierając się na tematach i obrazach, które ich zainspirowały (poezją i prozą, np.: Anny Świrszczyńskiej, Alexandra Fleischera, Yehudy Amichaiego, Pascala Brucknera i Milana Kundery). Materiał twórczy został następnie przekształcony w fizyczne partytury: solowe i wykonywane w duecie, które podlegały nieustannej dekonstrukcji i rekonstrukcji pod kierunkiem Mateja Matejki i współpracujących ze Studiem gości, m.in. Sarie Mairs Slee (Salford University), Cécile Da Costy (SpitFire, Farma v jeskyni), Milana Kozanka (Artyci Dance Company) i Vivien Wood (DV8). Warstwa muzyczna spektaklu powstała na bazie transformacji głosów i muzyki granej na żywo przez performerów w harmonii z tym, co dzieje się „fizycznie” na scenie. Materiał został przetworzony w pracę w toku (work in progress) zatytułowaną Everything I Don’t Remember About Meeting You, której premiera odbyła się w 2012 roku na festiwalu KioSK w ośrodku Stanica Žilina-Záriečie na Słowacji. Spektakl miał polską premierę 14 lutego 2013 roku w Instytucie Grotowskiego w ramach „Monosytuacji”, cyklu małych form teatralnych. Człowiek nigdy nie może wiedzieć, czego ma chcieć, ponieważ dane jest mu tylko jedno życie i nie może go w żaden sposób porównać ze swymi poprzednimi życiami ani skorygować w następnych [...] Człowiek przeżywa wszystko po raz pierwszy i bez przygotowania. To tak, jakby aktor grał przedstawienie bez żadnej próby. Cóż może być warte życie, jeśli pierwsza próba już jest życiem ostatecznym? Dlatego życie zawsze przypomina szkic. [...] Einmal ist keinmal [...] Jeśli człowiek ma prawo tylko do jednego życia, to jakby nie żył w ogóle. Milan Kundera Nieznośna lekkość bytu, przełożyła Agnieszka Holland Aktorzy: Guillaumarc Froidevaux, Zuzana Kakalíkova, Daniel Han, Magdalena Koza Reżyseria i dramaturgia: Matej Matejka Ruch sceniczny: Matej Matejka, Sarie Mairs Slee, Vivien Wood Kompozycje muzyczne: Zuzana Kakalíkova, Guillaumarc Froidevaux, Daniel Han Kierownictwo muzyczne: Ditte Berkeley Światło: Marcin Wójcik Czas trwania: 70'Guillaumarc Froidevaux urodził się w Szwajcarii. Występował z zespołami szkoły teatralnej TPR i Théâtre Circus Junior, w 2005 roku ukończył Scuola Teatro Dimitri. Współpracował z grupami: Twof2, Palin Teatro, Teatro Paravento oraz DschungelWien, obecnie jest członkiem duetu The Sunny Side Up. Ma również doświadczenia artystyczne związane z filmem, tańcem i projektami międzydyscyplinarnymi. Współzałożyciel, wraz z Zuzaną Kakalíkovą, Company T-d’U, w którym zrealizował 2008 roku swój pierwszy spektakl, Silence... Obecnie odbywa tournée z kolejnym przedstawieniem, Ôkô. Jest instruktorem akrobatyki w szwajcarskim LeZarti Cirque i prowadzi zajęcia z akrobatyki i rytmów ciała w ramach pracy Studia Matejka. Daniel Han pochodzi z Korei, wychował się w USA, uzyskał licencjat z ekonomii na Uniwersytecie Północno-Zachodnim (USA). Uprawiał taekwondo i zdobył klasyczne wykształcenie muzyczne (gra na skrzypcach). Studiował aktorstwo w Chicago i brał udział w licznych projektach filmowych i teatralnych w USA, Wielkiej Brytanii i Polsce. Uczestniczył w warsztatach i współpracował z Zecora Ura/Para Active, Les Ballets C. de la B. oraz Teatrem Pieśń Kozła. W 2009 roku rozpoczął studia aktorskie na kursie magisterskim Teatru Pieśń Kozła i Uniwersytetu Miejskiego w Manchesterze. Prowadzi warsztaty w ramach międzynarodowego projektu „Brave Kids” we Wrocławiu, a także i własne badania w dziedzinie spotkań pieśni i ciała w strefach konfliktu, skupiając się na krajach byłej Jugosławii. W 2011 roku założył i jest współtwórcą Jubilo – międzynarodowego projektu artystycznego bazującego na pracy z jednostkami wykluczonymi, zarówno z ludźmi upośledzonymi umysłowo w Polsce, jak i ocalałymi z ludobójstwa w Bośni. Zuzana Kakalíkova urodziła się na Słowacji, w latach 2000–2003 studiowała aktorstwo na Akademii Sztuk w Bańskej Bystrzycy, a następnie na Akademii Sztuk Muzycznych i Dramatycznych w Bratysławie, uzyskując w 2005 roku dyplom magistra sztuk dramatycznych. W latach 2005–2006 studiowała pantomimę, tai-chi, taniec i akrobatykę w Scuola Teatro Dimitri w Szwajcarii. Jest współzałożycielką Company T-d’U, z którym przygotowała kilka przedstawień i występowała za granicą. Zuzana brała udział w wielu warsztatach, prowadzonych m.in. przez teatry Farma v jeskyni i Les Slovaks oraz współpracowała z Dominique Duszinski i Aną Stegnar. W 2013 roku brała udział w warsztatach prowadzonych przez Romea Castellucciego na Biennale Venezia 2013, które zakończyła prezentacja pracy Natura e origine della mente. Należy do zespołu artystycznego Studia Matejka, a także kontynuuje pracę z własnym zespołem w Szwajcarii Magdalena Koza urodziła się w Polsce. Studiowała na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. W latach 2003–2005 współpracowała z Iwoną Olszowską w Eksperymentalnym Studiu Tańca. Następnie dołączyła do Krakowskiego Teatru Tańca, w którym przez cztery lata tworzyła i występowała w spektaklach. W 2008 roku reprezentowała Polskę na XIII Biennale Młodych Artystów z Europy i Regionu Śródziemnomorskiego w Bari we Włoszech. W 2009 roku współpracowała z Jackiem Gęburą nad spektaklem Podobno, który był grany na Scenie Tańca Capitol we Wrocławiu. Organizatorka i współzałożycielka Wrocławskiego Festiwalu Ruchu Cyrkulacje. Od 2012 jest członkiem zespołu Studio Matejka. Prowadzi warsztaty ze Studiem Matejka dla aktorów i tancerzy oraz warsztaty z tańca współczesnego. Jej głównym zainteresowaniem jest praca ze świadomością ciała w teatrze fizycznym i teatrze tańca oparta na tańcu współczesnym, Body Mind Centering, improwizacji oraz kontakt improwizacji. Posiada dyplom szkoły baletowej oraz jest certyfikowanym nauczycielem tańca współczesnego. Matej Matejka jest liderem i założycielem Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc następujące spektakle: Sonety ciemnej miłości, Podróż na stację oraz wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, Alfred Radok Award, Golden Laurel Wreath). Od roku 2005 współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Aktor Teatru ZAR, występuje w spektaklach: Anhellim. Wołaniu oraz Cesarskim cięciu. Próbach o samobójstwie (Herald Angel i Total Theatre Award na festiwalu w Edynburgu w 2012 roku). Od 2010 roku prowadzi Studio Matejka działające przy Instytucie Grotowskiego. W latach 2012 i 2013 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych – Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme ça, The Desire, The Mess oraz Biting Indifference. Film Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii „najlepszy film zagraniczny” na Los Angeles International Underground Film Festival. W tym samym okresie wyreżyserował następujące spektakle Studia Matejka: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną Anthony’ego Nikolcheva (wraz z Yurim Kordonskym); The Woman Decomposed Gemy Galiany; Charmolypi Alexandry Kazazou; Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (CalArts w Kalifornii, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (NSD w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana) i Libanie. W swojej pracy poszukuje „istoty komunikacji” performera, w której taniec i teatr są równoprawnymi nośnikami aktorskiej ekspresji. Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku. W jego pracy można dostrzec połączenie teatru tańca z teatrem dramatycznym, technikami treningowymi, ekspresji indywidualnej z rezonansem grupowym. Studio Matejka traktuje te metody jako punkt wyjścia do poszukiwań pedagogicznych i twórczych, tworząc mapę odkryć, które włącza do powstającej pracy. Tworzy spektakle, które wymykają się podziałom na gatunki. Zespół Studia Matejka to ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka – Słowak mieszkający od dwunastu lat w Polsce, aktor Teatru ZAR. Ze Studiem współpracują artyści i pedagodzy z całego świata, m.in. Vivien Wood z DV8, Milan Kozanek z Artyci Dance Company, Sarie Mairs Slee z Salford University. www.studiomatejka.com |