Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Spotkania przeciwstawień
Warsztaty prowadzone przez Mateja Matejkę

11–13 kwietnia 2014 {piątek–niedziela} 11:30–15:30
Studio Na Grobli

Kontakt i zgłoszenia
Kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 1 kwietnia 2014 na adres Izabeli Młynarz: iza@grotowski-institute.art.pl. Odpowiedzi zostaną przesłane w ciągu kilku dni od daty otrzymania zgłoszenia. Liczba miejsc jest ograniczona. O udziale w warsztacie decyduje kolejność zgłoszeń.
Warsztaty w językach polskim i angielskim



Podczas sesji zajmiemy się „sprzecznościami” traktowanymi jako źródło poszukiwań aktora. Sprzeczności nie są ograniczeniem, ale otwierają drzwi do wewnętrznych, pierwotnych źródeł ciała przez równoczesne skupienie się na przeciwstawnych ideach. Świat jest dynamiczną syntezą sprzeczności, poprzez które aktor jest w stanie dotrzeć do swojej wewnętrznej istoty. W ramach modelu laboratoryjnego, który cechuje dążenie do zniesienia granic między technikami tańca, teatru i ruchu, chcemy wyzwolić potencjał początków, miejsc, gdzie rodzi się działanie. Zapraszamy do eksploracji rygorystycznego, eksperymentalnego obszaru pracy, w którym działa Studio Matejka.

Warsztaty skierowane są do praktyków mających doświadczenie w dziedzinie teatru lub tańca. Są otwarte zarówno dla zawodowych aktorów, jak i tancerzy. Są wyzwaniem, wymagającym dużej koncentracji i precyzji od wszystkich zaangażowanych w pracę; skierowane do tych, którzy pragną prowadzić poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej.

Celem nie jest stworzenie ciała, które byłoby plastycznym przyrządem na usługach opowiadania teatralnych historii. Przeciwnie: chcemy sprawić, by ciało fizyczne stało się oczyszczonym instrumentem zdolnym do złożonej, subtelnej ekspresji. Poprzez zaangażowanie całego „ciało-umysłu”, ciało staje się świetlistym odbiciem wewnętrznych myśli i kanałem jaźni.
Matej Matejka

Warunki pracy
  • wygodne ubranie do intensywnej pracy (sugerujemy wzięcie koszulek na zmianę)
  • aktorzy powinni się stawić w miejscu pracy 20 minut przez rozpoczęciem sesji, żeby się rozgrzać i rozciągnąć
  • do sali będzie można wnieść tylko notatnik i długopisy

Fot. Karol Jarek

 

Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowa.
Więcej: www.studiomatejka.com

 

Matej Matejka jest liderem i założycielem Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle: Sonety ciemnej miłości oraz wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel). Od roku 2005 współpracuje z Instytutem Grotowskiego. Aktor Teatru ZAR, występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theatre Award na festiwalu w Edynburgu w 2012 roku). Od 2010 roku prowadzi Studio Matejka działające przy Instytucie Grotowskiego i uczestniczące w programie badawczym BodyConstitution.

Wyreżyserował filmy krótkometrażowe: Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme ça, The Desire, The Mess, Conflicts of Apathy oraz Pearadise, który zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival. Wyreżyserował następujące spektakle Studia Matejka: Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań, Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną, The Woman Decomposed oraz Charmolypi. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (CalArts w Kalifornii, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (NSD w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana) i Libanie. W swojej pracy poszukuje „istoty komunikacji” performera, w której taniec i teatr są równoprawnymi nośnikami aktorskiej ekspresji.


W ramach seminarium praktycznego BodyConstitution