Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Zmienna droga do działania

Warsztaty letnie Studia Matejka prowadzone przez Mateja Matejkę i Irenę Tomažin oraz członków Studia Matejka

19–29 maja 2014 {poniedziałek–czwartek}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Kontakt i zapisy
Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz CV z krótkim listem motywacyjnym prosimy nadsyłać do 26 kwietnia 2014 na adres studiomatejka.workshops@gmail.com. Liczba miejsc jest ograniczona.

Koszt
Opłata wynosi 500 EUR i obejmuje noclegi, transport z Wrocławia i z powrotem oraz wyżywienie przez cały okres sesji pracy (11 dni).



Końcowe działanie podczas spektaklu to często wynik długiego procesu transformacji początkowego pomysłu lub intuicji. Wydaje się, że do działania nie prowadzi jedna, niezmienna droga, lecz wybrana droga może być zarówno stabilna, jak i zmienna. W sesji pracy Zmienna droga do działania poszukujemy syntezy powstałego podczas naszych poszukiwań kreatywnego treningu z indywidualnym doświadczeniem aktorów, dążąc do osiągnięcia jedynej w swoim rodzaju, osobistej formy ekspresji.

Punktem wyjścia będzie temat „sprzeczności” traktowanych jako źródło poszukiwań aktora. Sprzeczności nie są ograniczeniem, ale otwierają drzwi do wewnętrznych, pierwotnych źródeł ciała przez równoczesne skupienie się na przeciwstawnych ideach. Świat jest dynamiczną syntezą sprzeczności, poprzez które aktor jest w stanie dotrzeć do swojej wewnętrznej istoty. Kreśląc ruch ciała w labiryncie sprzeczności, możemy lepiej zrozumieć swoją fizyczną i wokalną tożsamość, różne głosy będące odzwierciedleniem naszej słabości i siły. W ramach modelu laboratoryjnego, który cechuje dążenie do zniesienia granic między technikami tańca, teatru, ruchu i głosu, chcemy wyzwolić potencjał początków, miejsc, gdzie rodzi się działanie.

Uczestnicy mają szansę eksploracji rygorystycznego, eksperymentalnego obszaru pracy, w którym działa Studio Matejka.

W tym roku warsztaty poprowadzi z nami gościnnie Irena Tomažin ze Słowenii. Irena przedstawi elementy swojej praktyki i podzieli się swoim bogatym doświadczeniem w sferze ruchu, teatru i głosu.

Sesja skierowana jest do praktyków mających doświadczenie w dziedzinie teatru fizycznego lub tańca. Jest otwarta zarówno dla zawodowych aktorów, jak i tancerzy, którzy pragną prowadzić poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej. Jest wyzwaniem wymagającym dużej koncentracji i precyzji od wszystkich zaangażowanych w pracę.

Uczestnicy sesji poznają elementy:
  • środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja;
  • budowania osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych;
  • wrażliwości i słuchania w relacji z partnerem i grupą;
  • rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania;
  • fizycznego podejścia do głosu poprzez rezonatory, oddech, wytrzymałość i głęboką relaksację;
  • akustycznych poszukiwań w sferze dźwięków, pieśni, rytmów i tekstu;
  • przejścia od treningu fizycznego/wokalnego do twórczej improwizacji;
  • kompozycji fizycznych struktur.

Przygotowanie do warsztatów

Tematem kreatywnej pracy podczas warsztatów będą sprzeczności występujące w społeczeństwie, w którym żyjemy. Punktem odniesienia dla materiałów i indywidualnych przygotowań będzie pytanie: „Jakie napięcia i nieporozumienia są częstym elementem życia codziennego wokół Ciebie?”.

Uczestnicy zostaną poproszeni o zabranie ze sobą: trzech zdjęć/grafik, etc. inspirowanych tematem (w formie papierowej), tekstu inspirowanego tematem (autorstwa uczestnika lub innego autora; w formie papierowej, wraz z ewentualnym tłumaczeniem na język angielski) oraz instrumentu muzycznego, jeśli uczestnik potrafi na nim grać (niezależnie od stopnia zaawansowania).

Język
Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim. Praca bazuje na słuchaniu i komunikacji poprzez ciało i intuicję, a zatem wyjaśnienia słowne zostaną ograniczone do minimum.

Warunki pracy
  • Prosimy o zabranie wygodnego ubrania do intensywnej pracy (sugerujemy wzięcie koszulek na zmianę).
  • Uczestnicy powinni się stawić w miejscu pracy 20 minut przez rozpoczęciem sesji, żeby się rozgrzać i rozciągnąć.
  • Do sali będzie można wnieść tylko wodę, notatnik i długopisy.
  • Należy unikać mówienia i dyskusji w przestrzeni, w której odbywa się praca. Dyskusje powinny odbywać się poza miejscem pracy, aby zachować energię do pracy.

 

Miejsce
Sesja pracy odbędzie się w Brzezince, w historycznej leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 46 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą obecnie sala teatralna, sale studyjne i kwatery.

 

Więcej informacji: www.studiomatejka.com

 

Fot. Karol Jarek


Matej Matejka jest liderem i założycielem Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle: Sonety ciemnej miłości oraz wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel). Od roku 2005 współpracuje z Instytutem Grotowskiego. Aktor Teatru ZAR, występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theatre Award na festiwalu w Edynburgu w 2012 roku). Od 2010 roku prowadzi Studio Matejka działające przy Instytucie Grotowskiego i uczestniczące w programie badawczym BodyConstitution.

Wyreżyserował filmy krótkometrażowe: Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme ça, The Desire, The Mess, Conflicts of Apathy oraz Pearadise, który zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival. Wyreżyserował następujące spektakle Studia Matejka: Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań, Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną, The Woman Decomposed oraz Charmolypi. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (CalArts w Kalifornii, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (NSD w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana) i Libanie. W swojej pracy poszukuje „istoty komunikacji” performera, w której taniec i teatr są równoprawnymi nośnikami aktorskiej ekspresji.


Irena Tomažin urodziła się w 1979 roku w Lublanie (Słowenia), gdzie ukończyła Wydział Filozofii na Uniwersytecie Lublańskim. Swoją przygodę z tańcem i teatrem rozpoczęła w szkole średniej, w grupie teatralnej IHT. Wykształcenie w dziedzinie teatru tańca i głosu zdobywała jako uczestniczka programów „Laboratorij” (EN-KNA), „Agon” (EMANAT), zajęć na temat współczesnych sztuk performatywnych („Maska Ljubljana”), a także warsztatów i seminariów w Słowenii i za granicą. W 2004 roku otrzymała stypendium w ramach programu „DanceWEB”, organizowanego przez festiwal ImPulzTanz w Wiedniu, a w roku 2007 brała udział w szkole letniej „Techniki źródłowe – źródła technik” w Instytucie Grotowskiego.

W 2001 roku, wraz z kompozytorem Mitją Reichenbergiem, zrealizowała swój pierwszy solowy spektakl taneczny Metamorfozy Hitchcocka, a w roku 2005 drugi, Caprice, skupiając się na głosie. Następnie zaczęła intensywnej pracować z głosem. W 2006 roku przygotowała przeróbkę Caprice zatytułowaną Caprice (Re)lapsed na Festiwal „Miasto Kobiet” w Lublanie. Oba spektakle słoweńska Akademia Liberalna w Lublanie uhonorowała nagrodą Złotego Ptaka. Wkrótce potem zrealizowała spektakle: Jak kropla deszczu w usta ciszy (2008) – nagrodzony na Festiwalu Gibanica w 2009 roku – oraz Z niezgody, we współpracy z Josephine Evrard. W 2012 stworzyła czwarty spektakl solowy Smak ciszy rozbrzmiewa zawsze. W 2011 roku Mathieu Copeland zaprosił ją do współpracy nad projektem „Une exposition à être lue” w Genewie (HEAD), w ramach którego pełniła funkcję współkuratorki wystawy, udzielała partnerom lekcji i pracowała nad książką poświęconą projektowi, w której znalazły się jej kompozycje na głos i ciało. W 2013 Tomažin i Copeland kontynuowali współpracę, realizując projekt „Chorégraphier l’exposition” (Ferme du Buisson, Paryż), do którego Tomažin stworzyła kompozycję i tekst Puste przestrzenie głosu.

W 2006 zrealizowała solowy spektakl na głosy i dyktafony iT, z którym występuje na Słowenii i za granicą. W 2011 roku nagrała album Crying Games, wyprodukowanmy przez Atol Institute oraz Aldo Ivančića, z którym pracowała w kolektywie BAST i nad albumem Retinal Circus. W planach artyści mają wydanie kolejnego albumu, zatytułowanego Smak ciszy, z muzyką do spektaklu Smak ciszy rozbrzmiewa zawsze, w ramach międzynarodowego projektu „Co-voicings” (2013–2014). Tomažin prowadzi regularne warsztaty w Lublanie i za granicą.

Kalendarz najbliższych sesji warsztatowych