IV Szkoła Letnia Studia Kalari |
Prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair (Studio Kalari) i Chitrangee Uppamah 2–10 lipca 2014 {środa-czwartek} Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego Sztukę walki kalarippajattu (styl południowy) i taniec kućipudi – te dwie odmienne w charakterze formy ekspresji duchowej i artystycznej – łączą siła, dynamika, energia, koordynacja, piękno i precyzja. Dla osób początkujących Szkoła będzie wprowadzeniem w dwa niezwykle bogate systemy praktyki, a dla zaawansowanych – możliwością pogłębienia dotychczasowych umiejętności i ich rozwinięcia. Kućipudi jest jednym z siedmiu klasycznych tańców indyjskich. Pochodzi ze stanu Andhra Pradesh w południowych Indiach. Początkowo stanowił formę modlitwy do bóstw i do połowy XX wieku wykonywany był tylko przez mężczyzn. Historie mitologiczne wykonywane są przy akompaniamencie tradycyjnej muzyki karnatyckiej. Taniec ten charakteryzują ruchy pełne wdzięku, elegancji i szlachetności. Kućipudi ma wiele wspólnego z bharatanatjam, ale posiada kilka cech charakterystycznych, jak na przykład szczególny typ tańca, który tancerka wykonuje na krawędziach miedzianego talerza, trzymając na głowie naczynie z wodą, a w rękach – dwie zapalone lampy oliwne. Program lekcji obejmie naukę podstawowych pozycji, mudr (gestów dłoni), kroków, ruchów szyi, oczu oraz głowy, ekspresji twarzy (bhava i rasa), a także prostego układu tanecznego. Podczas warsztatu omówione zostaną także klasyczne tańce indyjskie, ze szczególnym uwzględnieniem kućipudi, oraz muzyka karnatycka, towarzysząca temu tańcowi. Chitrangee Uppamah jest Hinduską pochodzącą z Mauritiusa, tancerką, choreografką, nauczycielką i jedyną reprezentantką kućipudi we Włoszech. Dobrze znana w Europie, współpracowała z wieloma artystami światowej sławy. Zaczęła tańczyć w wieku czternastu lat pod kierunkiem uznanych nauczycielek: Premili Uppamah w Instytucie Mahatmy Gadhiego na Mauritiusie oraz Satya Priya Ramany, uczennicy legendarnego tancerza i guru: Vempatiego Chinny Satyama, założyciela Narthana Saala School w Madrasie. Ukończyła Instytut Mahatmy Gandhiego na Mauritiusie, a następnie studiowała w Satya Priya Kuchipudi School w Madrasie. Od 1990 roku uczy we Włoszech – początkowo w Katanii, a potem w Turynie. Od 2002 roku prowadzi własną szkołę Śruti Kuchipudi Indian Dance School przy Reale Società Ginnastica w Turynie – najstarszej organizacji tego typu we Włoszech i jednej z najstarszych w Europie. Więcej informacji: www.srutikuchipudi.com Kalarippajattu pochodzi z południowoindyjskiego stanu Kerala. Bogata praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych i chwytów obezwładniających przeciwnika, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni drewnianej i metalowej (kije, noże, szable, włócznie), a także ćwiczenia siłowe, rozciągające i oddechowe. Trening fizyczny dopełnia system leczniczy blisko związany z ajurwedą, obejmujący m.in. masaże lecznicze i uelastyczniające ciało oraz naukę o marmach – witalnych punktach ludzkiego ciała. Elementy kalarippajattu od wieków wykorzystywane są w treningu keralskich aktorów i tancerzy, np. kathakali. Regularna praktyka kalarippajattu pozwala osiągnąć elastyczność, zwinność i koordynację ciała, poprawia koncentrację, a także siłę i wydolność organizmu, uświadamia własne możliwości, pozwala kontrolować energię i kształci postawę duchową. Program treningów obejmie naukę kilku pierwszych sekwencji ruchowych cuvadukal, naukę kręcenia kijem sarira vathi oraz ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Nacisk kładziony będzie na precyzję, koordynację i świadomość ciała. Sankar Lal Sivasankaran Nair pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Południowy styl kalarippajattu trenuje od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan (Anjaneya Kalari Sangham), Jayachandran Nair (Kerala School of Martial Arts) oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar (Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham and Ayurveda), a obecnie – Raja Gopalan Assan. Jest także dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim – zabiegów i masaży ajurwedyjskich uczył się w Thiruvananthapuram w latach 1999–2008 (m.in. w Instytucie Studiów Ajurwedyjskich, gdzie ukończył profesjonalny kurs Ayurveda Panchakarma; w Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham & Ayurveda, a także w prywatnych poradniach lekarzy ajurwedyjskich – P.S. Sharmy i B.S. Jacoba z Somatheeram Resort). Pracował też jako terapeuta w Sivam Ayurvedic Specialty Hospital. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadząc liczne warsztaty i występując na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. Uczy południowego stylu kalarippajattu (prowadzi regularne zajęcia we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą: w Finlandii, Francji, Niemczech, Rosji, Włoszech) i wykonuje masaże ajurwedyjskie. Współzałożyciel Studia Kalari, działającego przy Instytucie Grotowskiego i uczestniczącego w programie badawczym BodyConstitution. Więcej informacji: www.studiokalari.art.pl Harmonogram 2 lipca {środa} po południu: przejazd z Wrocławia do Brzezinki 3–9 lipca {czwartek–środa} 7:30–9:00 kućipudi 9:30 śniadanie 10:30–12:30 kalarippajattu 13:30 obiad 15:00–17:00 kućipudi 18:00–20:00 kalarippajattu 20:30 kolacja 10 lipca {czwartek} rano: powrót do Wrocławia Koszt kalarippajattu + kućipudi: 1000 PLN/380 EUR (250 EUR*) kalarippajattu: 700 PLN/270 EUR (170 EUR*) kućipudi: 700 PLN/270 EUR (170 EUR*) * dla uczestników z Europy Środkowej i Wschodniej Cena obejmuje uczestnictwo w zajęciach, przejazdy z Wrocławia do Brzezinki i z powrotem oraz wyżywienie i noclegi (uczestnicy wspólnie przygotowują posiłki i sprzątają salę do ćwiczeń). Opłatę należy uiścić do 15 czerwca 2014 na konto 05 1020 5226 0000 6902 0416 7540, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Rynek-Ratusz 27, 50-101 Wrocław z dopiskiem „Szkoła Letnia Studia Kalari 2014”. W wypadku rezygnacji z uczestnictwa po 20 czerwca zwracane jest 50% opłaty. Kontakt i zapisy Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 15 czerwca 2014 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair, studio@studiokalari.art.pl, +48 509 345 995. Liczba miejsc jest ograniczona. Galerie zdjęć ze szkół letnich w poprzednich latach Kalendarz najbliższych sesji warsztatowych |