Głos i Ciało |
Spotkanie z Ewą Oleszko-Molik, prowadzenie Jarosław Fret i Monika Blige 30 czerwca 2014 {poniedziałek} 19:00 Sala Teatru Laboratorium Wstęp wolny Spotkanie z Ewą Oleszko-Molik poświęcone jest zapowiadanemu na jesień 2014 roku polskiemu wydaniu książki Głos i Ciało. Zygmunt Molik w rozmowie z Giulianem Campem (Instytut Grotowskiego, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu, Wrocław – Kraków 2014). Książka stanowi zapis rozmowy o autorskim programie treningowym „Głos i Ciało”, rozwijanym przez Zygmunta Molika przez czterdzieści osiem lat pracy aktorskiej. Rdzeniem jego metody jest „alfabet ciała”, zwany też „alfabetem Molika”. To zestaw precyzyjnych działań fizycznych, za pomocą których można budować język ciała, umożliwiający otwarcie głosu i ciała. Uzupełnieniem polskiego wydania będzie rejestracja filmowa Alfabetu ciała w wykonaniu Jorge Parente, sukcesora Zygmunta Molika, dokonana w dniach 10 i 17 marca 2013 roku w Sali Teatru Laboratorium w Instytucie Grotowskiego. Po raz pierwszy dwadzieścia cztery „litery alfabetu” zarejestrował w 2006 roku Giuliano Campo, przygotowując książkę Zygmunt Molik’s Voice and Body Work. The Legacy of Jerzy Grotowski (Routledge Taylor & Francis 2010). Film opublikowany zostanie na wortalu Grotowski.net. Podczas spotkania zaprezentowana zostanie również działalność Pracowni im. Zygmunta Molika „Voice In”, którą kieruje Ewa Oleszko-Molik. Owocem jej pracy jest m.in. film Głos i Ciało/Struktura pracy, przygotowany we współpracy z Wrocławską Szkołą Filmową Mastershot, zawierający wybraną dokumentację warsztatów prowadzonych przez Jorge Parente w marcu 2013 roku, wraz z komentarzem, oraz hasła do Encyklopedii na Grotowski.net dotyczące pracy pedagogicznej Zygmunta Molika. Ewa Oleszko-Molik pochodzi z rodziny z tradycjami muzycznymi, dziesięć lat ćwiczyła grę na pianinie, dwanaście lat pracowała w Filharmonii Wrocławskiej, m.in. w dziale programującym działalność artystyczną. Pracowała również jako kierownik organizacyjny Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum” i Orkiestry Kameralnej Wojciecha Rajskiego. Przez kolejne dziesięć lat pełniła funkcję kierownika Działu Imprez w Dolnośląskim Towarzystwie Muzycznym we Wrocławiu. Zygmunta Molika Ewa Oleszko-Molik poznała w 1972 roku. Znajomość przerodziła się w bliską przyjaźń rodzin. W ostatnich kilkunastu latach życia Zygmunta Molika wspomagała go w podejmowaniu i rozważaniu kierunków działań jego prac stażowych, a od 2001 roku poświęciła się temu zadaniu całkowicie. Współpracuje z Instytutem Grotowskiego, gdzie prowadzi Pracownię im. Zygmunta Molika „Voice In”. Od trzech lat publikuje blog pod nazwą „Zygmunt Molik”, popularyzując zagadnienia z życia i pracy aktora Teatru Laboratorium. |