Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Śpiew modalny. Podróż w dźwięku

II sesja otwarta Studia Śpiewu Modalnego
Prowadzenie: Aram Kerovpyan

18–21 września 2014 {czwartek–niedziela}
Studio na Grobli
Sesja w języku angielskim

Kontakt i zapisy
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 20 sierpnia 2014 do Magdaleny Mądrej na adres: magda@grotowski-institute.art.pl. W ciągu kilku dni prześlemy potwierdzenie. Liczba miejsc jest ograniczona.

Koszt: 200 PLN



Studio Śpiewu Modalnego powstało w czasie realizacji projektu „Armine, Sister” Teatru ZAR. Podstawą pracy Studia, kierowanego przez Arama Kerovpyana, są ormiańskie pieśni liturgiczne, których nauka rozpoczyna się od śpiewania burdonu oraz interwałów nieujętych w równomiernie temperowanym systemie.

W latach 2011–2013, podczas współpracy członków Teatru ZAR z Aramem Kerovpyanem, zostały wypracowane trening i techniki wokalne prezentowane podczas warsztatów w ramach VoicEncounters. Obecnie Studio organizuje sesje otwarte dla nowych członków zainteresowanych systematycznym przyswajaniem pieśni i pogłębianiem umiejętności śpiewu modalnego.

Poszukiwania Studia skupiają się na dwóch aspektach:
  • pracy wokalnej pomagającej w znalezieniu naturalnego głosu, w którego wydobywanie zaangażowane jest całe ciało;
  • pracy modalnej, która zaczyna się od odkrywania naturalnych interwałów, zapomnianych we współczesnym środowisku miejskim. Uczestnicy sesji nauczą się postrzegać melodię w kontekście modalnym, umiejscawiając ją w środowisku dźwiękowym, a nie jako szereg następujących po sobie nut lub motywów. Dzięki temu będą mieli możliwość odkrywania różnych rodzajów interwałów i składających się z nich skal modalnych. W takim kontekście przekazywane będą pieśni o stosunkowo niewielkiej ilości tekstu, będące przedmiotem sesji.

Fot. Magdalena Mądra

Aram Kerovpyan urodził się w Stambule. Doktor muzykologii, jako chłopiec odbył naukę śpiewu liturgicznego w Kościele ormiańskim. Uczył się gry na kanunie i studiował system muzyczny Bliskiego Wschodu u mistrza Saadeddina Öktenaia. W 1977 roku przeprowadził się do Paryża, gdzie całkowicie poświęcił się muzyce, grając z wieloma muzykami z Bliskiego Wschodu. W 1980 roku dołączył do Ensemble de Musique Arménienne, który później zmienił nazwę na Kotchnak. Od tamtej pory głównym obszarem jego badań stała się muzyka ormiańska, szczególnie system modalnych skal pieśni liturgicznych. W 1985 roku założył zespół ormiańskich pieśni liturgicznych Akn. Równolegle z pracą muzyka uczestniczy w konferencjach i seminariach, prowadzi wykłady w Europie i Ameryce Północnej, a także regularnie publikuje artykuły i prace na temat teorii ormiańskiej muzyki modalnej. Od 1990 roku pełni funkcję mistrza śpiewu w ormiańskiej katedrze w Paryżu. Uczestniczy w projekcie Teatru ZAR „Armine, Sister”.


Kalendarz najbliższych sesji warsztatowych