Tradycje monastyczne w Europie. Między liturgiką a performatyką II |
Konferencja naukowa 22–23 października 2014 {środa–czwartek} Uniwersytet Opolski/Instytut Grotowskiego Wstęp wolny Konferencja Tradycje monastyczne w Europie. Między liturgiką a performatyką II jest już drugą próbą podjęcia problemu tzw. zwrotu performatywnego w literaturoznawstwie, teatrologii, kulturoznawstwie i teologii, oraz wykorzystania metod performance studies w obszarze wyobrażeń wyższej rzeczywistości. Konferencja obejmuje dwa obszary badań nakierowanych na praktykę i teorię. Praktyczne wykorzystanie performatyki w badaniach nad liturgią i życiem zgromadzeń zakonnych nabrało szczególnej aktualności: Papieże Benedykt XVI, a obecnie Franciszek zwrócili się w swoim nauczaniu ku monastycznym źródłom chrześcijaństwa. Równocześnie dynamiczny rozwój performatyki skłania do głębszej refleksji nad metodyką badań. Interesować nas będzie z jednej strony odrębność działania liturgicznego od antropologicznych modeli rytuału, a z drugiej mniej lub bardziej ukryta obecność liturgii i opartego na jej wzorze modelu dramaturgicznego w polskim teatrze i dramacie. Prof. dr hab. Dariusz Kosiński Dr hab. Zbigniew Władysław Solski Program konferencji 22 października 2014 {środa} 9:30–17:00 Opole, Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny, ul. Drzymały 1a 09:30–10:00 Otwarcie konferencji J.M. Rektor Uniwersytetu Opolskiego prof. Stanisław Nicieja 10:00–13:00 Obrady plenarne zakończone dyskusją Prof. dr hab. Michał Masłowski (Université Paris-Sorbonne (Paris IV)): Akcja widzialna i niewidzialna pogrzebu Prof. dr hab. Dariusz Kosiński (Uniwersytet Jagielloński): Poza normę liminalną – ku teatrowi ubogiemu Ks. prof. dr hab. Helmut Jan Sobeczko (Uniwersytet Opolski): XVIII-wieczne formy pobożności pasyjnej w kościołach zakonnych w opisie Jędrzeja Kitowicza (+1804) Prof. dr hab. Anna Pobóg-Lenartowicz (Uniwersytet Opolski): Liturgia kanoników regularnych na Śląsku w średniowieczu 13:00–14:30 Przerwa 14:30–17:00 Obrady w sekcjach Sekcja I Dr Piotr Dobrowolski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza): Wcielenia „obrzędu świętokradzkiego”. Polityczne, codzienne i popkulturowe rytuały w teatralnych realizacjach „Dziadów” Adama Mickiewicza Dr Dorota Jarząbek-Wasyl (Uniwersytet Jagielloński): Duchowe ojcostwo i idea pustelni w relacjach W. Lutosławskiego i J. Osterwy Dr Katarzyna Flader-Rzeszowska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego): Kościelny ceremoniał i indiańskie obrzędy religijne. Wpływ misyjnej działalności zakonników na meksykańskie Święto Zmarłych Dr Elżbieta Kołdrzak (Uniwersytet Łódzki): Indyjska koncepcja rasa i japońska koncepcja hana – estetyka doświadczenia granicznego Sekcja II Ks. prof. dr hab. Franciszek Wolnik (Uniwersytet Opolski): Formy pobożności praktykowane przez nyskich bożogrobców Dr hab. Marek Dybizbański (Uniwersytet Opolski): Dramat – teatr – mit. „Oblubienica z Messyny” Friedricha Schillera w kręgu mitotwórczych projektów romantyzmu Dr Marlena Krupa (Uniwersytet Wrocławski): Święty Jan od Krzyża: mistyk, poeta, performer Dr Anna Kawalec (Katolicki Uniwersytet Lubelski): Radość i kontemplacja jako franciszkański projekt performatyki (na podstawie reguły Mniszek Trzeciego Zakonu Regularnego Świętego Franciszka z Asyżu, tzw. bernardynek polskich) Dr Ewa Szkudlarek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza): Performatywne anioły... nie tylko na obrazach malarskich Sekcja III Dr hab. Zbigniew Władysław Solski (Uniwersytet Opolski): Cisza i milczenie. Performanse benedyktynów tynieckich Dr Agata Strządała (Uniwersytet Opolski): Tyniecka ikebana Dr Agnieszka Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie): Cykl sceniczny „Licht” Karlheinza Stockhausena. Współczesny, kosmiczno-rytualny teatr muzyczny Dr Magdalena Hasiuk-Świerzbińska (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk): Topos mnicha w polskim teatrze więziennym 23 października 2014 {czwartek} 10:00–17:00 Wrocław, Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium 10:00–12:30 Obrady plenarne Prof. dr hab. Andrea Meyer-Fraatz (Friedrich-Schiller-Universität Jena): Dramat i zagrzebskie przedstawienie „Brat Magarac” w teatrze ZKM chorwackiego reżysera René Medveseka Prof. dr hab. Anna Kuligowska-Korzeniewska (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza): Leon Schiller – oblat benedyktyński Dr hab. Tadeusz Kornaś (Uniwersytet Jagielloński): „Patrzą bez wstydliwości i śmieją się bez miary”. Teatr, taniec, widowiska w apoftegmatach Ojców Pustyni (Egipt, IV–VI w.) Dr hab. Ireneusz Guszpit (Uniwersytet Wrocławski, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Oddział we Wrocławiu): Obrzędowość – jakostek odtworzenia myśli i uwydatnienia zamysłu twórcy treści – według Juliusza Osterwy Prof. Maria Reut (Dolnośląska Szkoła Wyższa): Wyobraźnia narracyjna i samorozumienie 12:30–14:00 Przerwa 14:00–17:00 Obrady plenarne zakończone dyskusją i podsumowaniem konferencji Ks. prof. dr hab. Marek Lis (Uniwersytet Opolski): Filmowe wyobrażenia klasztoru: realizm, magia, mit („Ludzie Boga”, „Jasminum”, „Wyspa”) Ks. prof. dr hab. Erwin Mateja (Uniwersytet Opolski): Formy pobożności pasyjnej cystersów z Krzeszowa Prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech (Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Opolski): Formy muzyki pasyjnej w tradycji liturgiczno-muzycznej klasztoru paulinów na Jasnej Górze WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE 21–23 października 2014 {wtorek–czwartek} 19:00 Wrocław, Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli Armine, Sister Spektakl Teatru ZAR Organizatorzy Instytut Liturgii, Muzyki i Sztuki Sakralnej, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego Instytut Grotowskiego we Wrocławiu Institut für Slawistik, Friedrich-Schiller-Universität, Jena Współorganizator Towarzystwo Przyjaciół Opola Więcej informacji: www.zbigniew-solski.com/aktualna-konferencja |